A világ - egyik - legjobbfej vállalatának címére igényt tartó Zappos.com egy csapásra vesztette el dolgozóinak 14 százalékát: mintegy 210 fő mondott föl egyszerre az online cipőkereskedelmet forradalmasító, dollármilliárdos forgalmat bonyolító amerikai cégnek.
A tömeges felmondás nem érte teljesen felkészületlenül a céget, de mindenképpen kellemetlen mind szervezeti, mind kommunikációs aspektusát nézve. Az egyébként aranyéletet élő munkatársak számára egyszerűen túl nagy volt a csábítás: a cégvezetés minden távozónak legalább háromhavi, egy összegben kifizetett végkielégítést ajánlott fel.
A cégvezetés kifejezés ugyanakkor nem igazán pontos: a cég nemrégiben jelentett be, hogy új, hierarchia nélküli szervezeti struktúrára áll át. Ez nemes egyszerűséggel - és zsibbasztóan feldolgozhatatlan módon - azt jelenti, hogy megszüntették a menedzseri, vezetői pozíciókat. Senkinek sincs főnöke, mindenki a maga tempója, üteme szerint végzi a dolgát, beszámolnia pedig a saját "köréhez" (circle) tartozó munkatársainak kell, akikkel egy rangban áll - vagyis rang nélkül.
A Holacracy nevű szervezeti irányzat nem való mindenkinek, nem mindenki tud vele azonosulni, vagy hatékonyan munkát végezni, ezért is ajánlotta fel a cég legendás CEO/tulajdonosa, Tony Hsieh, hogy aki április 30-ig úgy dönt, távozik, megkapja a fent említett végkielégítést. Hogy ilyen sokan veszik a nyúlcipőt, arra azért nem számítottak, hiszen a cég tényleg mindent elkövet a dolgozókért. ingyenes tréningektől, óriási, felnőtt játszótérre emlékeztető irodákig, rugalmas munkavégzésig.
A tömeges távozást tehát egyszerre kell belső kommunikációs eszközökkel kezelni, és külső, kríziskommunikációs elemeket is magában foglaló magyarázattal előállni, hogy a Zappos.com-ról kialakult álommunkahely imázs ne sérüljön. Nincs persze kétség, hogy ez sikerülni fog, és minden bizonnyal hamar akadnak jelentkezők, hogy a még mindig erős employer branddel rendelkező cégnél - majdnem azt írtuk: pozíciót - munkát kapjanak.(Ide tartozik, hogy a Zappos.com kultúrájától nem idegen a felmondásra ösztönzés: aki a munkahelyi belépést követő rövid időszak után meggondolja magát, automatikusan kap 2000 dolláros lelépési pénzt.)
Az ügyvezető, Tony Hsieh azt vallja ugyanis, hogy inkább a zsebébe nyúl, csak ne dolgozzanak olyanok a cégénél, akik nem tudnak azonosulni a cégkultúrával. Azok vehetik a nyúlcipőjüket.
---
ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.
Utolsó kommentek