A kapitalizmus és a pénzkultúra diadalának napja van: a Black Friday gyakorlatilag amerikai nemzeti ünnep lett, legalábbis széles tömegek vesznek ki szabadságot erre a napra, hogy a 24 órán át tartó leértékeléseken megkössék életük bizniszét.
Ez a nap nem szól semmi másról, mint a költésről, vásárlásról, beszerzésről. Érdekesség, hogy eredetileg egy óriási gazdasági botrány kötődik a névhez, méghozzá 1869-ből.
Történt ugyanis, hogy két spekuláns, akinek a nevét a történelem is feljegyezte: Jay Gould befektető és James Fisk vasút-mágnás 1869. szeptember 24-én kísérletet tett a tőzsde meghekkelésére, közelebbről az arany árfolyamának befolyásolására. A politikai szálakat is érintő kísérlet nem csak az ő számukra hozott kudarcot, de beszakadt az arany és a tőzsde részvényárfolyama is, grandiózus veszteségeket okozva.
Ebből a dicstelen gazdasági történetből lett mostanra a Nagy Karácsonyi Bevásárló Szezon gongütése, hagyományosan a hálaadás nap utáni első pénteken. A költés kultusza ennyire puritán valóságában ritkán mutatkozik meg, és persze sikeresen hódítja meg a világot, egy nehezen befogadható kutatás szerint itthon is egymillió ember (?) készül arra, hogy a mai napon jól jár.
Természetesen mi is izgatottan figyeljük az eseményeket, hiszen a Fekete Péntek sosem múlik el jó kis krízisek nélkül, tumultuózus jelenetekkel, készlethiánnyal, beomló honlapokkal: ez a mi blogunknak is igazi csemege.
És hogy miért is hívják feketének a fekete pénteket? Prózai oka van: a kiskereskedelemben a veszteséget jelölő piros mezőből ezen a napon érnek át (körülbelül) a profitot jelentő fekete mezőbe a cégek könyvelésénél. Kezdődik az aratás.
---
ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.
Utolsó kommentek