Kinek jutna eszébe népes gyűlölő tábort toborozni saját maga ellen? Szokatlan, de működőképes kommunikációs megoldás, persze veszélyes kísérlet: otthon ne próbálják ki...
Az 1902-ben alapított Marmite immár másfél évtizede folytatja kreativitásában is lenyűgöző "Love it, or hate it" kampányát. Az erős ízű és gyomorforgató szagú kence számtalan angol kisgyermek reggeli csemegéje generációk óta, ugyanakkor rendkívül megosztó termék is. Semlegesnek nehéz maradni, ezt aknázza ki zseniális eszközökkel a cég kampánya. A Marmite-ot gyűlölők számára (nevében...) külön "pártot" hoztak létre, a cég kampányai legalább annyira szól az ellenoldalnak, mint a rajongóknak. A publicitás, legyen akár negatív, akár pozitív: lehengerlő hatású. Amellett persze, hogy egy ilyen kettős megközelítés határtalan lehetőséget ad a fantáziának a reklámozásban.
A cég legfrissebb húzása ismét csak bámulatba ejtő. Ők szponzorálták a londoni bevásárló utca, az Oxford street karácsonyi díszkivilágítását, természetesen óriási felhajtás-sorozat közepette. Majd az akció lecsengésével már a gyűlölők táborát hozták helyzetbe: a Facebook-on való gyűlölet like-kal órákkal előbbre lehetett hozni a fények lekapcsolását. Így a termék ellenzői aktívan hozzájárulhattak ahhoz, hogy a Marmite fényei már a tervezett idő előtt "eltakarodjanak" London utcáiról.
Hogy ez a gyűlölök és szeretek megközelítés mennyire sikeres, azt az is mutatja, hogy a Marmite gyűlölők tábora 210.000 tagot számlál lapzártakor a Facebook-on...
A dolog persze picit hajaz a Gábor Zsazsa féle "mindegy, hogy mit, csak beszéljenek rólam" ars poeticára, de egy márka esetében sokkal gyakoribb az óvatosság, a "csak nehogy baj legyen" attitűd. Egy olyan megosztó termék, mint amilyen a Marmite viszont bátran épít arra, hogy szellemességgel, sokszor provokációval új híveket szerez, érzelmeket gerjesztve, manipulálva még azt is eléri, hogy a termék ízét el nem viselők is ezzel foglalkozzanak, részt vegyenek a kampányokban, megosszanak, tweeteljenek, bevonódjanak.
Hasonló mozgatórugóra jár egyébként az Amerikában igen sikeres, nálunk is szárnyait pedzegető celeb-égető showműsor, ahol kritizálni, égetni lehet a megosztó személyiségű sztárokat, akik persze ebből a publicitásból is profitálnak. De ennek a vonalnak a képviselői is az olyan negatív brandek, mint Joker a Batmanből, vagy a gonosz pankrációsok, akiket olyan jó gyűlölni.
Nem mellékesen, a Marmite kampányát sokan majmolják is, de valószínűleg olyan mélyen beivódó, általános szlogent és asszociációs láncot, mint amilyen a hate it or love it még évtizedekig nem lehet bevezetni. Annál is kevésbé, mert Nagy-Británniában sokszor már bevett jelzőként használják fogalmakra, személyekre, tárgyakra: "Olyan mint a marmite, gyűlölöd vagy szereted."
--------
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot rss-en, vagy akár twitteren. Vagy Facebookon.
Utolsó kommentek