bohm_kornel.jpg

Bőhm Kornél
Kommunikációs szakértő

Bőhm Kornél szakblogja

Ez itt Bőhm Kornél kommunikációs szakértő blogja, kríziskommunikációról, hírnévmenedzsmentről és mindenről, ami hozzá tartozik. Bőhm Kornél könyve "Sem megerősíteni, sem cáfolni címmel" jelent meg 2018-ban a HVG kiadónál.

Szerzők

Hírlevél feliratkozás

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

* kötelező megadni
Milyen formátumban szeretné megkapni a hírlevelet?

Utolsó kommentek

  • jajdehülyevagyok: A teljesítményük megkérdőjelezhető, a szubkultúra törvényen kívüli, Majka hiteltelen celeb. (2018.08.26. 18:23) Régi csibészek
  • kolomparlole1114: @kolomparlole1114: Most ebbe utólag átolvasva bele lehet kötni hogy a rapper sose volt a metálzene... (2018.08.26. 17:51) Nem vagy itt jó helyen?
  • kolomparlole1114: "ma már a "márka" közösségi tulajdon lett. A szurkolók, rajongók úgy érzik, beleszólásuk van a foc... (2018.08.26. 17:49) Nem vagy itt jó helyen?
  • nick papagiorgo: Ha igaz az, hogy a Curtis nevű úr drogfüggő, olyan szinten, hogy fellépni képtelen állapotba képes... (2018.08.26. 17:43) Régi csibészek
  • Látens Inszinuáció: Az ózdi gyökérrel én egyszer futottam össze egy Erotika kiállításon, ahol leplezetlenül stírölte a... (2018.08.26. 15:22) Régi csibészek
  • Utolsó 20

Címkék

1-800-flower (1) 1956 (1) add el jól az ötleted (1) adidas (3) adó (1) ad misplacement (1) agenda setting (1) agyhalott (1) airbnb (1) Ai Weiwei (1) aldi (1) Alec Baldwin (1) Alonso (1) amazon (1) ambush (1) American Airlines (1) american apparel (1) amex (1) andrew mason (1) apple (1) áramszünet (1) arany disznó (1) ARC (1) armstrong (2) arrogancia (1) asda (1) asszertivitás (1) ásványvíz (1) atlanta braves (1) átmárkázás (1) átnevezés (2) Audi (1) automata (1) baktérium (1) baldaszti (1) baleset (3) Balogh István (1) bankok (1) Batiz (1) beach body (1) beckham (1) bekapcsolt mikrofon (1) bell pottinger (1) belső kommunikáció (2) belső pr (3) belügyminisztérium (1) benedek (1) Berki (1) Beva (1) Beyoncé (2) Bial (1) big data (1) bikiniszezon (1) bill gates (1) Biotrial (1) BKK (1) bkk (1) black friday (1) black pr (1) blair (1) blue bell (1) bocsánatkérés (1) bodyfarm (1) body shaming (1) bojkott (3) bol-dog (1) Bono (1) bónusz brigád (1) botrány (14) boycott (1) bp (1) brand (3) Brand (1) brandépítés (2) brand britian (1) brand journalism (1) brito (1) brókerbotrány (2) brown (1) búcsúlevél (1) Buda-cash (3) Budai Bernadett (1) Budapest (1) Budweiser (1) bullying (1) burger king (2) bush (1) C. ronaldo (1) cadbury (1) campaign (1) carnival (1) caterpillar (1) cecil (1) celeb (2) celebritás (1) ceo (1) challangeland (1) chan (1) chandon (1) Chevrolet (1) churchill (1) cleese (1) clooney (1) coca cola (1) Colgate (1) communication (1) concorde (1) content marketing (1) copywriter (1) copywriting (1) corporate identity (1) Costa (1) coughter (1) cream egg (1) crisis (1) crisis communication (1) cristiano ronaldo (1) családon belüli (1) csanádi (1) csanády (1) csányi sándor (1) cserpes (1) csillebérc (1) csinibaba (1) csomagküldő (1) cunami (1) Curiosity (1) Curtis (1) cyberbullying (1) Daewoo (1) dalai láma (1) Danks (1) danone (2) Daróci Dávid (1) death sells (1) deepwater horizon (1) delta (1) Demcsák (1) Deutsche Telekom (1) dhl (1) díjkiosztó (1) dízel (1) döntő (1) Douwe Egberts (1) dr.dre (1) drogteszt (1) Dudás Gergely (1) durrdefekt (1) e-magazin (1) eb (1) ebola (1) egészségügy (1) egg-gate (1) egyház (1) embargó (1) emisszió (1) emotinal adveritsing (1) employer branding (3) erdély (1) érzelmek (1) érzelmes reklámok (1) espell (1) etikátlan reklám (1) etikus (1) ETO (1) exercise unified response (1) facebook (5) Facebook (3) Facebook Safety Check (1) fawlty (1) federer (1) fedex (1) fekete péntek (1) feliratkozás (2) fertőzés (1) fesztivál (1) FIA (1) fink (1) fishburger (1) fish o filet (1) fizetés (1) földgáz (1) földrengés (1) Forbes (1) ford (1) Forma1 (1) Formula (1) Formula1 (1) Foursquare (1) four seasons (1) függetlenség (1) fuji (1) Fyre (1) Gábor Zsa zsa (1) Galambos Márton (1) gap (3) garner (1) Gauck (1) gaydar (1) gay pride (1) gáza (2) GDF SUEZ (1) gender (1) general motors (1) Gerendai (1) geszti (1) ghemawat (1) gini dietrich (1) goldenblog (2) google (2) Google (1) görög zita (1) grand prix (1) Grecsó (1) Greggs (1) griezmann (1) gripen (1) groupon (1) Groves (1) gumi (1) gumiabroncs (1) gumicsont (1) gupta (1) Guy R. Powell (1) GVH (1) gyárfás (2) gyász (1) gyászhír (1) gyászhíres reklám (2) Gyermekrák Alapítvány (1) gyógyszerkísérlet (1) Győr (1) győri keksz (1) gyűlöletkampány (1) Gyurcsány (1) hacsek és sajó (1) hajószerencsétlenség (1) hakapeszi (1) hakker (1) halácsy (1) halál (1) halloween (1) halott (1) halottak napja (1) hamasz (1) hasonmás (1) hazudik (1) hazugság (1) heart attack grill (1) heinz (2) helmet (1) hill (1) híresség (1) hírlevél (2) hírnévmenedzsment (9) hiszékenység (1) hivatalos (1) hmv (1) (1) hofi (1) holacracy (1) Hollande (1) hollister (1) honvédség (1) horn (1) hosszú (1) hsieh (1) hvg (1) HVG (1) hvg könyvek (1) igata (1) index (2) index.hu (1) infografika (1) ing (1) ing direct (1) Instagram (1) interjú (3) internetadó (1) invitel (1) iwiw (1) izland (1) izrael (2) Jakupcsek (1) jamaica (1) Jerry Dimos (1) Jézus (1) jobs (1) jog (1) jo moore (1) K&H (1) k-monitor (1) kabalaállat (1) kabát (1) kalandpark (1) Kálmán Olga (1) kampány (2) Kánaán (1) kanada (1) káosz (1) karácsony (1) Karafiáth (1) Kardashian (1) karizmatikus (1) Kasza Tibi (1) katapult (1) katinka (2) katolikus (1) katrina (1) kellogs (1) Kendall Jenner (1) KHB (1) kiállítás (1) kína (1) kirúgás (1) kispál (1) kiss (1) kiss lászló (1) kiszervezés (1) kiszivárogtatás (1) kockázatelemzés (1) kocsis (1) kodak (1) kolbász (1) kommunikáció (7) kommunikációs stratégia (1) kommunikációs tréning (1) könyvkritika (5) könyv recenzió (3) koppenhága (1) kormányszóvivő (1) közösségi média (1) kraft (1) Kreatív (4) kreativ (2) kreatív (3) kreatív szaklap (1) kritika (1) krízis (15) kríziscsapat (1) krízisforgatókönyv (2) kríziskezelés (6) Kríziskommunikáció (8) kríziskommunikáció (64) kríziskommunikációs forgatókönyv (6) krízismenedzsment (2) krízisszimuláció (1) krízistréning (1) kürt (1) lakos (1) Lampedusa (1) leépítés (2) Lego (1) lelki terror (1) lemondás (1) lidl (1) lights (1) lights off (1) logo (1) lóhús (2) london (1) lonsdale (1) lovasi (1) love it or hate it (1) magenta (1) magyarosi péter (1) magyarvíz (1) Magyar Telekom (2) magyar úszás napja (1) Majka (1) MAL (1) malkovich (1) marius (1) máriusz (1) márka (2) marketing (3) markos nádas (1) marks&spencers (1) Mark Zuckerberg (1) Marlboro (1) marmite (1) marriott (1) Mars (1) marvelosa (1) mary poppins (1) mastercard (1) Matáv (2) max (1) McDonalds (7) mcgrew (1) mclaren (1) McVities (1) McWhopper (1) médiatréning (1) médiaunió (1) megszégyenítés (4) meleg (1) meleg méltóság (1) Melilla (1) mélytengeri pokol (1) menekültek (1) mentésügy (1) mentőszolgálat (1) mercedes (2) Messi (1) Michael (1) Michael O Leary (1) microsoft (1) mild (1) milky way (1) millenniumi (1) mindea (1) mindenszentek (1) MLSZ (1) MNB (1) moet (1) Mogherini (1) molnár gyula (1) Monica Lewinsky (1) monthy python (1) moore (1) moszkva tér (1) Mousa Aida Zsófia (1) Mulberry (1) music fm (1) MÚSZ (1) mynypd (1) name and shame (1) napi.hu (1) NAV (1) nébih (1) negatív (3) nemzeti (1) Nepal (1) népszavazás (1) nespresso (2) névváltás (1) newsletter (2) new coke (1) new york police (1) next (1) nike (1) no comment (1) nsa (1) nypd (1) OBA (1) obama (1) offshore (1) olaj (1) olajszennyezés (1) OLeary (1) olimpia (2) onion (1) önirányító (1) önszabályozó reklámtestület (1) óra (1) orbán (2) oreo (2) Origo (1) origo.hu (2) orosz zoltán (1) országimázs (1) oscar (1) Őszöd (1) öszödi beszéd (1) outsourcing (1) Paddy Power (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin (1) panama (1) panasonic (1) Pánczél Andrea (1) pánikológia (1) pankaj (1) pápa (2) Paris Hilton (1) patrióta (1) payet (1) pay gap (1) pedofil (1) pénzügy (1) Pepsi (1) personal brand (4) Pethő (1) phillips (1) pintér (1) Pintér Attila (1) Pinyő (1) Pirelli (1) pitch (1) plakát (2) pocak (1) pocakos (1) policy (1) politically correct (1) posta (1) Powell (1) PR (7) pr (2) press release (2) prezentáció (1) prezi (2) protein world (1) Provident (1) pr múzeum (1) PR Nap (1) puli (1) pulyka (1) puma (1) Putin (1) qiabo (1) Questor (2) Quimby (1) rákkeltő (1) rasszista (3) Ratner (1) Ratner effektus (1) rbc (1) real time (1) real time marketing (1) rebranding (2) recenzió (3) recept (1) Red Bull (1) red herring (1) Red Lobster (1) reklám (5) reklámetika (1) reklámok (1) reklám elhelyezés (1) renee somerfield (1) reputáció (5) reputációvédelem (2) reuters (1) rezsicsökkentés (1) rió (1) Risztov (1) rogán (1) ROI (1) rolling stone (1) royal bank of canada (1) Rózsa (1) Rózsa Iván (1) Rubint réka (1) ruhatár (1) rule40 (1) Ryanair (1) s39 (1) sadvertising (1) Sainsburys (2) sajtókapcsolat (1) sajtóközlemény (2) sajtólista (1) sajtótájékoztató (1) Sáling (1) Samsung (2) Sandy (1) sárkányfű (1) Schumacher (1) schweinsteiger (1) sec (1) self-driving (1) sem cáfolni (1) sem megerősíteni (1) seoul secret (1) sérülés (1) sex sells (1) shapiro (1) silka (1) Silverstone (1) sisak (1) skócia (1) skót (1) sms (1) snickers (1) snoop (1) Social media (1) social media (3) sofőr nélküli (1) sonic (1) soproni sör (1) soros (1) Spanghero (1) spíler (1) spindoc (15) spindoktor (7) spin doktor (2) spin sucks (1) spoonful (1) sportpszichológus (1) Starbucks (2) statisztika (1) steve (1) Steven W. Groves (1) storytelling (1) subsribe (1) sugar (1) super bowl (2) suttogó propaganda (1) szabadon ébredők (1) szabad európa (1) széll kálmán (1) személyes márka (4) szexista (2) Sziget (1) szijjártó (1) szilveszter (1) szimbólum (1) szimuláció (1) Szollár (1) szómágia (2) szomorú reklámok (1) szövegíró (1) szponzor (2) szponzoráció (1) sztárjk (1) sztereotípia (1) szulák (1) T-mobil (1) T-systems (1) tábornok (1) tartalommarketing (1) tax (1) taxis (1) Ted (1) tek (1) Telekom (2) tematizálás (1) terelés (1) termékvisszavonás (1) tesco (2) tess (1) testimonial (1) testimony (1) tétellopás (1) thanksgiving (1) tibet (1) tiger woods (1) tigris ami nincs (1) Timeline (1) történetmesélés (1) Tóth István (1) Tower of London (1) toyota (1) trafik (1) tréning (3) trump (2) Trump (1) trust me (1) tüntetés (1) tusványos (1) tweet (2) twitter (6) Twitter (2) tylenol (1) U2 (1) uber (1) ügyvéd (1) újlipótváros (1) unicum (1) ups (1) usa (1) úszószövetség (2) úszó vb (1) utódlás (1) valentin (1) válságkommunikáció (4) valton (1) vanity (1) Vaszily (1) verzion (1) vészforgatókönyv (1) Vető (1) Vető Viktória (1) vezető (1) villamospadló (1) virágküldő (1) Virgin (1) visa (1) visszahívás (3) Vodafone (1) vodafone (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) vöröskereszt (1) vw (1) waczak (1) walker (1) walmart (1) waterloo (1) wehearyou (1) wendys (1) who (2) whole foods (1) Woods (1) Xerox (1) your brand (1) youtube (1) zaklatás (1) zakó (1) zakó-gate (1) zappos (1) zászlóégetés (1) Zsazsa (1) zsiráf (1) zuchlag (1) zuckerberg (2) Zuckerberg (2) zwack (2) Címkefelhő

Szerzők

Bankpánik másképpen

2013.04.11. 11:41 Spindoc

Néha egyetlen kis szikra elég lehet egy óriási vállalati krízishez. Ugyan kinek emelkedne meg a pulzusszáma, ha azt látja leírva: egy bank kiszervezett egy kisebb IT részleget és külsősökkel helyettesített 45 munkatársat? A költséghatékonyság, működés-optimalizálás és az outsourcing korában (írjak még ilyen buzz-wordöket?) ez inkább általánosnak számít, és az ellenkezője lenne hír. Kanadában, a Royal Bank of Canada (RBC) épp egy ilyen banánhéjon csúszott most el, és kőkemény kríziskommunikációra kényszerül.   

indian.jpg

A történet annyira banális, hogy még unalmas is: az RBC egy indiai outsourcing multira bízta egy kisebb IT-támogató részleg ellátását, a részlegen dolgozó 45 embert nyugdíjazták, elbocsátották, áthelyezték. A részleg dolgozói viszont óriási botrányt kerekítettek az ügyből. 

Az ő szempontjukból nagyon jól eladható a történet, igazi Dávid és Góliát ütközet, a közvélemény pedig azonnal szolidáris lesz az állásukat vesztettekkel: 

- a kanadai törvények előírják, hogy ha van elérhető kanadai munkavállaló, akkor nem lehet külföldivel betölteni egy állást. Itt pedig Indiából, erre a célra hozott, ideiglenes engedéllyel bíró munkavállalókkal végzik el a munkát. A történetet bonyolítja, hogy sem a bank, sem az indiai beszállító nem ad egyértelmű felvilágosítást, hogy milyen vízummal és milyen engedélyekkel rendelkeznek a munkavállalók. 

- A kirúgott munkavállalóknak kell kiképezniük az új stábot, be kell tanítani őket a feladatukra. Egyikük ezt ahhoz hasonlította, mintha valaki a válás előtt a szeretőjének a kiképzését kérné a házastársától.

- A 45 munkavállaló úgy érzi, hogy egy sok-sok milliárd dolláros nyereséggel működő bank nem nyerhet annyit az ő elbocsátásukkal, mint amennyit ők veszítenek az életkilátásaikat illetően.

- Végezetül az elbocsátottak szószólói ügyesen helyezték be magukat egy-egy nagyobb halmazba, egyfelől azt mondják, hogy ők egy pilot-projekt részei, és ez a fajta kiszervezés a bank 57.000 dolgozóját ugyanígy veszélyezteti (máris egy nagyobb érintetti körben vagyunk), illetve maguk mögé állították Kanada 1.3 millió munkanélkülijét is, akik hiába keresnek állást, pláne, ha Indiából hozhatnak külsősöket a legnagyobb munkaadó vállalatok.

Kerek és jól eladható az ügy. Nem csoda, hogy azonnal bojkottfelhívás célú Facebook csoport is alakult, a bank és az ellenőrző-szabályozó szervek százszámra kapják a felháborodott emaileket, amelyek folyományaként aztán hirtelen más bankok is közfigyelembe kerültek. És, amint az ilyen horderejűvé duzzadt ügyeknél automatikusan várható: természetesen a politika is rátalált a sztorira, az ellenzék vezetője a minisztériumot üti a jogi kiskapukért és a kanadai munkavállalók elárulásáért.

A hétköznapi kiszervezésből így aztán hatalmas botrány kerekedett, amit a Royal Bank of Canada tétován és bénultan figyelt. (Valahol talán érthető, hogy nem számítottak ilyen közfigyelemre, bár egy jó kríziskommunikációs forgatókönyv kezelhet ilyen problémákat is.) Ami a félrekezelt krízisről tanúskodik, az a rossz nyilatkozó kijelölése volt: egy HR vezetőt dobtak be a mélyvízbe, akinek első televíziós szereplése csak olaj volt a tűzre. Mind gesztusaival, mind mondanivalója tartalmával felháborította a közvéleményt és persze leginkább az érintetteket. (Később már állítólag kicsit jobban szerepelt.) 

Amikor a helyzet tarthatatlanná lett, előkerült végre a bank vezetője is, mint első számú felelős próbálta meg kezelni a szituációt és persze megvédeni a bank döntéseit. (Mindenesetre szimpatikus, hogy nem kihátráltak gyorsan a folyamatból, hanem megpróbálták meggyőzni a közvéleményt az igazukról.)

A történet még forrponton van, nem tudjuk merre megy tovább. Gyanítható, hogy a bojkott-felhívás nem rengeti meg a bank éves forgalmát, és hosszabb távon a reputációt sem érinti nagyon károsan. Ennél rövidebb a közvélemény memóriája, a saját pénzügyei tekintetében meg, mióta világ a világ, mindenki előbb racionális és csak utána emocionális. (Lásd még választási kampányok.) A bank viszont minden bizonnyal átgondolja a kríziskezelést, médiatréninget tart a felsővezetésnek, és olyan szóvivőt dob majd be nyilatkozni, aki alkalmas a célra és képes meggyőzni akár egy ellenséges érzelmű publikumot is. Azon sem volnánk meglepve, ha a politika változtatna a munkavállalási előírásokon, és a kanadai munkavállalók védelmét szabályozó jogszabályokon. De ez már politikai játszma.

És hogy milyen egy hagyományos bankpánik, arra itt egy példa a minden kommunikációs alapszabályt tartalmazó Mary Poppinsból:

 

--------------

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot rss-en, vagy akár twitteren. Vagy Facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://bohmkornel.blog.hu/api/trackback/id/tr505216561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SemBoga 2013.04.12. 11:01:46

miért szimpatikus, hogy inkább meg/ki-magyarázzák a történteket a cselekvés helyett?

dzsedi 2013.04.12. 12:20:26

kanadába munkanélkülinek lenni ciki, ott az a rohatsok erdő tessék favágóvá képezni őket és lehet dolgozni. :)

nemsirunk 2013.04.12. 12:33:20

Ahogy a piac és az egész gazdaság globalizálódott, úgy a szakszervezeteknek is globálissá kellene válniuk. Én már azt sem értem, hogy az EU-n belül miért nem tömörülnek EU szintű szervezetekké a nagy olasz-német-francia szakszervezetek. Ez minden munkavállalónak érdeke lenne.

Watchdog 2013.04.12. 12:38:14

A vezetést miért nem cserélik le indiaiakra? Olcsóbb, és az új IT-sekkel is jobban szót fognak érteni...

rushman 2013.04.12. 12:57:24

@dzsedi:
I'm a lumberjack and I'm OK.
I sleep all night and I work all day.
:)

Spindoc · www.spindoc.hu 2013.04.12. 14:16:18

@SemBoga: @Semboga, mit értesz ebben a vonatkozásban "cselekvés helyett"? Vagy milyen cselekvést látnál indokoltnak?