bohm_kornel.jpg

Bőhm Kornél
Kommunikációs szakértő

Bőhm Kornél szakblogja

Ez itt Bőhm Kornél kommunikációs szakértő blogja, kríziskommunikációról, hírnévmenedzsmentről és mindenről, ami hozzá tartozik. Bőhm Kornél könyve "Sem megerősíteni, sem cáfolni címmel" jelent meg 2018-ban a HVG kiadónál.

Szerzők

Hírlevél feliratkozás

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

* kötelező megadni
Milyen formátumban szeretné megkapni a hírlevelet?

Utolsó kommentek

  • Látens Inszinuáció: Nos, ha történelmileg nézzük, akkor a fekete, mint faj, valóban bukásra volt/van ítélve, divat ide... (2019.09.17. 15:44) A fehérek győzelme
  • Örömhernyó: @GépBalta: Pláne hogy nem is négerekről szól a reklám, hanem a sötétebb bőrű thaiokról. Ők is ázsi... (2019.09.17. 15:39) A fehérek győzelme
  • Örömhernyó: "A kisfilmben két gyönyörű modell közül az egyik hirtelen feketévé és szomorúvá válik, de később v... (2019.09.17. 15:37) A fehérek győzelme
  • GépBalta: Mi okból kéne fontosnak érezniük Thaiföldön a fekete kisebbségek korábbi sérelmeinek figyelembevét... (2019.09.17. 15:34) A fehérek győzelme
  • MAXVAL bircaman közíró: Liberális műbotrány. (2019.09.17. 14:50) A fehérek győzelme
  • Utolsó 20

Címkék

1-800-flower (1) 1956 (1) activia (1) add el jól az ötleted (1) adidas (3) adó (1) ad misplacement (1) agenda setting (1) agyhalott (1) airbnb (1) Ai Weiwei (1) aldi (1) Alec Baldwin (1) Alonso (1) amazon (1) ambush (1) American Airlines (1) american apparel (1) amex (1) andrew mason (1) annie hall (1) apple (1) áramszünet (1) arany disznó (1) ARC (1) armstrong (2) arrogancia (1) asda (1) asszertivitás (1) ásványvíz (1) atlanta braves (1) átmárkázás (1) átnevezés (2) audi (1) Audi (1) automata (1) avatar (1) baktérium (1) baldaszti (1) baleset (3) Balogh István (1) bankok (1) Barilla (1) Batiz (1) beach body (1) beckham (1) bekapcsolt mikrofon (1) bell pottinger (1) belső kommunikáció (2) belső pr (3) belügyminisztérium (1) benedek (1) Berki (1) Bertolli (1) Beva (1) Beyoncé (2) Bial (1) big data (1) bikiniszezon (1) bill gates (1) Biotrial (1) BKK (1) bkk (1) blackface (1) black friday (1) black pr (1) blair (1) blue bell (1) bocsánatkérés (1) bodyfarm (1) body shaming (1) bojkott (3) bol-dog (1) Bono (1) bónusz brigád (1) botrány (15) boycott (1) bp (1) Brand (1) brand (3) brandépítés (2) brand britian (1) brand journalism (1) brito (1) brókerbotrány (2) brown (1) búcsúlevél (1) Buda-cash (3) Budai Bernadett (1) budapest (1) Budapest (1) Budweiser (1) bullying (1) burger king (2) bush (1) C. ronaldo (1) cadbury (1) campaign (1) carnival (1) caterpillar (1) cecil (1) celeb (2) celebritás (1) ceo (1) challangeland (1) chan (1) chandon (1) Chevrolet (1) churchill (1) cleese (1) clooney (2) coca cola (1) Colgate (1) communication (1) concorde (1) content marketing (1) copywriter (1) copywriting (1) corporate identity (1) Costa (1) coughter (1) cream egg (1) crisis (1) crisis communication (1) cristiano ronaldo (1) családon belüli (1) csanádi (1) csanády (1) csányi sándor (1) cserpes (1) csillebérc (1) csinibaba (1) csomagküldő (1) cunami (1) Curiosity (1) Curtis (1) cyberbullying (1) Daewoo (1) dal (1) dalai láma (1) Danks (1) danone (2) Daróci Dávid (1) death sells (1) deepwater horizon (1) delta (1) Demcsák (1) Deutsche Telekom (1) dhl (1) díjkiosztó (1) dízel (1) Dolce (1) döntő (1) Douwe Egberts (1) dr.dre (1) drogteszt (1) Dudás Gergely (1) durrdefekt (1) e-magazin (1) eb (1) ebola (1) egészségügy (1) egg-gate (1) egyház (1) embargó (1) emisszió (1) emotinal adveritsing (1) employer branding (4) erdély (1) érzelmek (1) érzelmes reklámok (1) espell (1) etikátlan reklám (1) etikus (1) ETO (1) exercise unified response (1) Facebook (3) facebook (5) Facebook Safety Check (1) fawlty (1) federer (1) fedex (1) fekete péntek (1) feliratkozás (2) fertőzés (1) fesztivál (1) FIA (1) fink (1) fishburger (1) fish o filet (1) fizetés (1) földgáz (1) földrengés (1) Forbes (1) ford (1) Forma1 (1) Formula (1) Formula1 (1) Foursquare (1) four seasons (1) függetlenség (1) fuji (1) Fyre (1) Gabbana (1) Gábor Zsa zsa (1) Galambos Márton (1) gap (3) garner (1) Gauck (1) gay (1) gaydar (1) gay friendly (1) gay pride (1) gáza (2) GDF SUEZ (1) gender (1) general motors (1) Gerendai (1) geszti (1) ghemawat (1) gini dietrich (1) goldenblog (2) Google (1) google (2) görög zita (1) gozsdu (1) grand prix (1) Grecsó (1) Greggs (1) griezmann (1) gripen (1) groupon (1) Groves (1) gucci (1) gumi (1) gumiabroncs (1) gumicsont (1) Gundel (1) gupta (1) Guy R. Powell (1) GVH (1) gyárfás (2) gyász (1) gyászhír (1) gyászhíres reklám (2) Gyermekrák Alapítvány (1) gyógyszerkísérlet (1) Győr (1) győri keksz (1) gyűlöletkampány (1) Gyurcsány (1) hacsek és sajó (1) hajószerencsétlenség (1) hakapeszi (1) hakker (1) halácsy (1) halál (1) halloween (1) halott (1) halottak napja (1) hamasz (1) harry potter (1) hasonmás (1) hazudik (1) hazugság (1) heart attack grill (1) heinz (2) helmet (1) hill (1) híresség (1) hírlevél (2) hírnévmenedzsment (9) hiszékenység (1) hivatalos (1) hmv (1) (1) hofi (1) holacracy (1) Hollande (1) hollister (1) homofób (1) honvédség (1) horn (1) hosszú (1) hsieh (1) HVG (1) hvg (1) hvg könyvek (1) igata (1) index (2) index.hu (1) infografika (1) ing (1) ing direct (1) Instagram (1) interjú (3) internetadó (1) invitel (1) iwiw (1) izland (1) izrael (2) Jakupcsek (1) jamaica (1) Jerry Dimos (1) Jézus (1) jobs (1) jog (1) jo moore (1) K&H (1) k-monitor (1) kabalaállat (1) kabát (1) kalandpark (1) Kálmán Olga (1) kampány (2) Kánaán (1) kanada (1) káosz (1) karácsony (1) Karafiáth (1) Kardashian (1) karizmatikus (1) Kasza Tibi (1) katapult (1) katinka (2) katolikus (1) katrina (1) kellogs (1) Kendall Jenner (1) KHB (1) kiállítás (1) kína (1) kirúgás (1) kispál (1) kiss (1) kiss lászló (1) kiszervezés (1) kiszivárogtatás (1) kockázatelemzés (1) kocsis (1) kodak (1) kolbász (1) kommunikáció (7) kommunikációs stratégia (1) kommunikációs tréning (1) könyvkritika (5) könyv recenzió (3) koppenhága (1) kormányszóvivő (1) közösségi média (1) kraft (1) Kreatív (4) kreatív (3) kreativ (2) kreatív szaklap (1) kritika (1) krízis (16) kríziscsapat (1) krízisforgatókönyv (2) kríziskezelés (6) Kríziskommunikáció (9) kríziskommunikáció (66) kríziskommunikációs forgatókönyv (6) krízismenedzsment (2) krízisszimuláció (1) krízistréning (1) kürt (1) lakos (1) Lampedusa (1) lcd (1) leépítés (2) Lego (1) lelki terror (1) lemondás (1) leszerel (1) lidl (1) lights (1) lights off (1) logo (1) lóhús (2) london (1) lonsdale (1) lovasi (1) love it or hate it (1) magenta (1) magyarosi péter (1) magyarvíz (1) Magyar Telekom (2) magyar úszás napja (1) Majka (1) MAL (1) malkovich (1) marius (1) máriusz (1) márka (2) marketing (3) markos nádas (1) marks&spencers (1) Mark Zuckerberg (1) Marlboro (1) marmite (1) marriott (1) Mars (1) marvelosa (1) mary poppins (1) mastercard (1) Matáv (2) max (1) McDonalds (7) mcgrew (1) mclaren (1) McVities (1) McWhopper (1) médiatréning (1) médiaunió (1) megszégyenítés (4) meleg (2) meleg méltóság (1) Melilla (1) mélytengeri pokol (1) menekültek (1) mentésügy (1) mentőszolgálat (1) mercedes (3) Messi (1) Michael (1) Michael O Leary (1) microsoft (1) mild (1) milky way (1) millenniumi (1) mindea (1) mindenszentek (1) MLSZ (1) MNB (1) moet (1) Mogherini (1) molnár gyula (1) Monica Lewinsky (1) monthy python (1) moore (1) moszkva tér (1) Mousa Aida Zsófia (1) Mulberry (1) munkáltatói (1) music fm (1) MÚSZ (1) mynypd (1) name and shame (1) napi.hu (1) NAV (1) nébih (1) negatív (3) nemzeti (1) Nepal (1) népszavazás (1) nespresso (2) névváltás (1) newsletter (2) new coke (1) new york police (1) next (1) nike (1) Nivea (1) notre dame (1) no comment (1) nsa (1) nypd (1) o1g (1) OBA (1) obama (1) offshore (1) olaj (1) olajszennyezés (1) OLeary (1) olimpia (2) onion (1) önirányító (1) önszabályozó reklámtestület (1) óra (1) orbán (2) oreo (2) Origo (1) origo.hu (2) orosz zoltán (1) országimázs (1) oscar (1) Őszöd (1) öszödi beszéd (1) outsourcing (1) Paddy Power (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin (1) panama (1) panasonic (1) Pánczél Andrea (1) pánikológia (1) pankaj (1) pápa (2) Paris Hilton (1) patkány (1) patrióta (1) payet (1) pay gap (1) pedofil (1) pénzügy (1) Pepsi (1) personal brand (4) Pethő (1) petruska (1) phillips (1) pintér (1) Pintér Attila (1) Pinyő (1) Pirelli (1) pitch (1) plágium (1) plakát (2) plakátarc (1) pocak (1) pocakos (1) policy (1) politically correct (1) posta (1) Powell (1) pr (2) PR (7) press release (2) prezentáció (1) prezi (2) protein world (1) Provident (1) pr múzeum (1) PR Nap (1) puli (1) pulyka (1) puma (1) Putin (1) qiabo (1) Questor (2) Quimby (1) radó (1) rákkeltő (1) rasszista (3) Ratner (1) Ratner effektus (1) rbc (1) real time (1) real time marketing (1) rebranding (2) recenzió (3) recept (1) Red Bull (1) red herring (1) Red Lobster (1) reklám (5) reklámetika (1) reklámok (1) reklám elhelyezés (1) rendőrség (1) renee somerfield (1) reputáció (5) reputációvédelem (2) reuters (1) rezsicsökkentés (1) rió (1) Risztov (1) rogán (1) ROI (1) rolling stone (1) royal bank of canada (1) Rózsa (1) Rózsa Iván (1) Rubint réka (1) ruhatár (1) rule40 (1) Ryanair (1) s39 (1) sadvertising (1) Sainsburys (2) sajtókapcsolat (1) sajtóközlemény (2) sajtólista (1) sajtótájékoztató (1) Sáling (1) Samsung (2) Sandy (1) sárkányfű (1) Schumacher (1) schweinsteiger (1) sec (1) self-driving (1) sem cáfolni (1) sem megerősíteni (1) seoul secret (1) sérülés (1) sex sells (1) shapiro (1) silka (1) Silverstone (1) sisak (1) skócia (1) skót (1) sms (1) snickers (1) snoop (1) Social media (1) social media (3) sofőr nélküli (1) somlói (1) sonic (1) soproni sör (1) soros (1) Spanghero (1) spíler (1) spindoc (15) spindoktor (7) spin doktor (2) spin sucks (1) spoonful (1) sportpszichológus (1) Starbucks (2) statisztika (1) steve (1) Steven W. Groves (1) storytelling (1) subsribe (1) sugar (1) super bowl (2) suttogó propaganda (1) szabadon ébredők (1) szabad európa (1) széll kálmán (1) személyes márka (4) szexista (2) Sziget (1) szijjártó (1) szilveszter (1) szimbólum (1) szimuláció (1) Szollár (1) szómágia (2) szomorú reklámok (1) szövegíró (1) szponzor (2) szponzoráció (1) sztárjk (1) sztereotípia (1) sztrájk (1) szulák (1) szulák andrea (1) T-mobil (1) T-systems (1) tábornok (1) tarlós (1) tartalommarketing (1) tax (1) taxis (1) Ted (1) tek (1) Telekom (2) telekom (1) tematizálás (1) terelés (1) termékvisszavonás (1) tesco (2) tess (1) testimonial (1) testimony (1) tétellopás (1) thanksgiving (1) tibet (1) tiger woods (1) tigris ami nincs (1) Timeline (1) történetmesélés (1) Tóth István (1) Tower of London (1) toyota (1) trafik (1) tréning (3) Trump (1) trump (2) trust me (1) tüntetés (1) tusványos (1) tűz (1) tweet (2) twitter (6) Twitter (2) tylenol (1) U2 (1) uber (1) ügyvéd (1) újlipótváros (1) unicum (1) ups (1) usa (1) úszószövetség (2) úszó vb (1) utódlás (1) valentin (1) válságkommunikáció (4) valton (1) vanity (1) váradi (1) váradi józsef (1) Vaszily (1) verekedés (1) verzion (1) vészforgatókönyv (1) Vető (1) Vető Viktória (1) vezető (1) villamospadló (1) virágküldő (1) Virgin (1) visa (1) visszahívás (3) vodafone (1) Vodafone (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) vöröskereszt (1) vw (1) waczak (1) walker (1) walmart (1) waterloo (1) wehearyou (1) wendys (1) who (2) whole foods (1) wizz (1) wizz air (1) Woods (1) Xerox (1) your brand (1) youtube (1) zaklatás (1) zakó (1) zakó-gate (1) zappos (1) zászlóégetés (1) Zsazsa (1) zsiráf (1) zuchlag (1) zuckerberg (2) Zuckerberg (2) zwack (2) Címkefelhő

Szerzők

Bocsánat! Nem látták a kacsámat?

2013.09.05. 15:35 Spindoc

kacsa.jpg

Tele van a kommunikációs szaksajtó, hogy fél év csúszással ugyan, de a brit önszabályozó reklámtestület utólag betiltotta a Tesco többoldalas bocsánatkérő reklámját, amelyet a lóhúsbotrány eszkalálódását követően tett közzé. A bocsánatkérés a beszállítói lánc bonyolultságára, és általában a teljes élelmiszeriparra akarta rányomni a felelősséget, amihez sem alapja, sem felhatalmazása nem volt a cégnek: mindenki a maga nevében beszéljen.

Gondolkodtunk már ezen a fórumon közösen épp a lóhúsbotrány kapcsán a névváltás kérdésköréről, mint ahogy korábban esett már szó a bocsánatkérésről is. Most ez utóbbinak egy másik aspektusát szeretnénk boncolgatni.

Sokszor beszélünk róla, mert tényleg fontos: a kríziskommunikációban a bocsánatkérésnek kitüntetett szerepe van. Egy önálló műfaj, amelynek kulcsszerep jut a krízis kezelése során, ráadásul általában még abban a stádiumban, amikor senki sem lehet valamennyi információ birtokában. Amikor egyértelművé válik, hogy valakik kárt szenvednek a cég tevékenysége miatt, társadalmi elvárás, hogy a kárt okozó fél siessen a bocsánatkéréssel. A baj jellegétől és mértékétől függően persze ez hihetetlenül kényes kérdés: egy olajjal évekre elöntött tengeröblöt nem lehet egy bocsival megváltani, ezt tudja minden érintett, de a hitelesség és az őszinteség mégis segíthet a renomé apránkénti visszaépítésében.

De nem csak emiatt kényes az ügy és éppen erről akarunk most beszélni: a vállalat sikerében nem csak a cég PR szakemberei érdekeltek, hanem minden más részleg, minden más munkavállaló is, ideértve a munkabiztonsági ellenőröket, a jogászokat, és persze leginkább a pénzüket is kockáztató tulajdonosokat, részvényeseket. Tudni és látni kell, hogy ezek a területek és tevékenységi körök akár homlokegyenest eltérő szempontrendszer alapján gondolkoznak, amikor a cég sikerét próbálják előremozdítani.

Békeidőben az ellentétes szempontrendszer ritkán jön felszínre, de egy válság pattanásig feszíti a helyzetet. Miről van szó? A cég kommunikátorai minél előbb és minél kifejtőbb módon kommunikálni akarnak a cég nevében. Ez a kríziskezelés egyik szabálya: őszintén és a lehető leggyorsabban informálni a közvéleményt és az érintetteket, a másik szabály a fent említett bocsánatkérés, a sajtóval való folyamatos együttműködés, stb. Nos, ezek azok az aktusok, amiktől viszont a cég jogászai azonnal a szívükhöz kapnak. És nekik is igazuk van. Az ő szempontjaik egészen mások: lehetőség szerint minél kevesebb nyilvános kommunikációt folytatni, lehetőség szerint semmit sem elismerni, jöjjenek előbb az évekig tartó vizsgálatok és perek.Ezért van az, hogy egy nagyobb cég (és egy nagyobb krízis) esetében ölre menő harc van cégen belül a bocsánatkérő közlemény megfogalmazásáért. Minden szót, kifejezést patikamérlegen mérnek meg, mert dollármilliók múlnak azon, hogy egy cég "bocsánatot kér", vagy csak "együttérzését fejezi ki".

A cég jogászai (és pénzügyesei) ugyanis tisztában vannak vele, hogy a felelősség túl korai, pláne önkéntes elismerése milyen kártérítésből származó anyagi terhet jelent a cégnek a jövőben. A cég kommunikációs szakemberei tisztában vannak vele, hogy milyen - ugyancsak forintosítható - károkat okoz a brandnek a kommunikáció hiánya, az elkenés, a no comment.      

Ezért van az, hogy a krízis kipattanásakor felálló kríziscsapatot többen alkotják: szerepet kapnak benne jogászok, PR-osok, pénzügyesek, szakértők és persze a tulajdonosok. Végső soron ők viszik a bőrüket a vásárra. Meghallgatják minden oldal összes szempontját, szakmai álláspontját, mérlegelnek. Dönteni nekik illik. 

---

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot rss-en, vagy akár twitteren. Vagy látogass meg honlapunkon, vagy a Facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://bohmkornel.blog.hu/api/trackback/id/tr565496620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.