bohm_kornel.jpg

Bőhm Kornél
Kommunikációs szakértő

Bőhm Kornél szakblogja

Ez itt Bőhm Kornél kommunikációs szakértő blogja, kríziskommunikációról, hírnévmenedzsmentről és mindenről, ami hozzá tartozik. Bőhm Kornél könyve "Sem megerősíteni, sem cáfolni címmel" jelent meg 2018-ban a HVG kiadónál.

Szerzők

Hírlevél feliratkozás

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

* kötelező megadni
Milyen formátumban szeretné megkapni a hírlevelet?

Utolsó kommentek

  • jajdehülyevagyok: A teljesítményük megkérdőjelezhető, a szubkultúra törvényen kívüli, Majka hiteltelen celeb. (2018.08.26. 18:23) Régi csibészek
  • kolomparlole1114: @kolomparlole1114: Most ebbe utólag átolvasva bele lehet kötni hogy a rapper sose volt a metálzene... (2018.08.26. 17:51) Nem vagy itt jó helyen?
  • kolomparlole1114: "ma már a "márka" közösségi tulajdon lett. A szurkolók, rajongók úgy érzik, beleszólásuk van a foc... (2018.08.26. 17:49) Nem vagy itt jó helyen?
  • nick papagiorgo: Ha igaz az, hogy a Curtis nevű úr drogfüggő, olyan szinten, hogy fellépni képtelen állapotba képes... (2018.08.26. 17:43) Régi csibészek
  • Látens Inszinuáció: Az ózdi gyökérrel én egyszer futottam össze egy Erotika kiállításon, ahol leplezetlenül stírölte a... (2018.08.26. 15:22) Régi csibészek
  • Utolsó 20

Címkék

1-800-flower (1) 1956 (1) add el jól az ötleted (1) adidas (3) adó (1) ad misplacement (1) agenda setting (1) agyhalott (1) airbnb (1) Ai Weiwei (1) aldi (1) Alec Baldwin (1) Alonso (1) amazon (1) ambush (1) American Airlines (1) american apparel (1) amex (1) andrew mason (1) apple (1) áramszünet (1) arany disznó (1) ARC (1) armstrong (2) arrogancia (1) asda (1) asszertivitás (1) ásványvíz (1) atlanta braves (1) átmárkázás (1) átnevezés (2) Audi (1) automata (1) baktérium (1) baldaszti (1) baleset (3) Balogh István (1) bankok (1) Batiz (1) beach body (1) beckham (1) bekapcsolt mikrofon (1) bell pottinger (1) belső kommunikáció (2) belső pr (3) belügyminisztérium (1) benedek (1) Berki (1) Beva (1) Beyoncé (2) Bial (1) big data (1) bikiniszezon (1) bill gates (1) Biotrial (1) BKK (1) bkk (1) black friday (1) black pr (1) blair (1) blue bell (1) bocsánatkérés (1) bodyfarm (1) body shaming (1) bojkott (3) bol-dog (1) Bono (1) bónusz brigád (1) botrány (14) boycott (1) bp (1) brand (3) Brand (1) brandépítés (2) brand britian (1) brand journalism (1) brito (1) brókerbotrány (2) brown (1) búcsúlevél (1) Buda-cash (3) Budai Bernadett (1) Budapest (1) Budweiser (1) bullying (1) burger king (2) bush (1) C. ronaldo (1) cadbury (1) campaign (1) carnival (1) caterpillar (1) cecil (1) celeb (2) celebritás (1) ceo (1) challangeland (1) chan (1) chandon (1) Chevrolet (1) churchill (1) cleese (1) clooney (1) coca cola (1) Colgate (1) communication (1) concorde (1) content marketing (1) copywriter (1) copywriting (1) corporate identity (1) Costa (1) coughter (1) cream egg (1) crisis (1) crisis communication (1) cristiano ronaldo (1) családon belüli (1) csanádi (1) csanády (1) csányi sándor (1) cserpes (1) csillebérc (1) csinibaba (1) csomagküldő (1) cunami (1) Curiosity (1) Curtis (1) cyberbullying (1) Daewoo (1) dalai láma (1) Danks (1) danone (2) Daróci Dávid (1) death sells (1) deepwater horizon (1) delta (1) Demcsák (1) Deutsche Telekom (1) dhl (1) díjkiosztó (1) dízel (1) döntő (1) Douwe Egberts (1) dr.dre (1) drogteszt (1) Dudás Gergely (1) durrdefekt (1) e-magazin (1) eb (1) ebola (1) egészségügy (1) egg-gate (1) egyház (1) embargó (1) emisszió (1) emotinal adveritsing (1) employer branding (3) erdély (1) érzelmek (1) érzelmes reklámok (1) espell (1) etikátlan reklám (1) etikus (1) ETO (1) exercise unified response (1) facebook (5) Facebook (3) Facebook Safety Check (1) fawlty (1) federer (1) fedex (1) fekete péntek (1) feliratkozás (2) fertőzés (1) fesztivál (1) FIA (1) fink (1) fishburger (1) fish o filet (1) fizetés (1) földgáz (1) földrengés (1) Forbes (1) ford (1) Forma1 (1) Formula (1) Formula1 (1) Foursquare (1) four seasons (1) függetlenség (1) fuji (1) Fyre (1) Gábor Zsa zsa (1) Galambos Márton (1) gap (3) garner (1) Gauck (1) gaydar (1) gay pride (1) gáza (2) GDF SUEZ (1) gender (1) general motors (1) Gerendai (1) geszti (1) ghemawat (1) gini dietrich (1) goldenblog (2) google (2) Google (1) görög zita (1) grand prix (1) Grecsó (1) Greggs (1) griezmann (1) gripen (1) groupon (1) Groves (1) gumi (1) gumiabroncs (1) gumicsont (1) gupta (1) Guy R. Powell (1) GVH (1) gyárfás (2) gyász (1) gyászhír (1) gyászhíres reklám (2) Gyermekrák Alapítvány (1) gyógyszerkísérlet (1) Győr (1) győri keksz (1) gyűlöletkampány (1) Gyurcsány (1) hacsek és sajó (1) hajószerencsétlenség (1) hakapeszi (1) hakker (1) halácsy (1) halál (1) halloween (1) halott (1) halottak napja (1) hamasz (1) hasonmás (1) hazudik (1) hazugság (1) heart attack grill (1) heinz (2) helmet (1) hill (1) híresség (1) hírlevél (2) hírnévmenedzsment (9) hiszékenység (1) hivatalos (1) hmv (1) (1) hofi (1) holacracy (1) Hollande (1) hollister (1) honvédség (1) horn (1) hosszú (1) hsieh (1) hvg (1) HVG (1) hvg könyvek (1) igata (1) index (2) index.hu (1) infografika (1) ing (1) ing direct (1) Instagram (1) interjú (3) internetadó (1) invitel (1) iwiw (1) izland (1) izrael (2) Jakupcsek (1) jamaica (1) Jerry Dimos (1) Jézus (1) jobs (1) jog (1) jo moore (1) K&H (1) k-monitor (1) kabalaállat (1) kabát (1) kalandpark (1) Kálmán Olga (1) kampány (2) Kánaán (1) kanada (1) káosz (1) karácsony (1) Karafiáth (1) Kardashian (1) karizmatikus (1) Kasza Tibi (1) katapult (1) katinka (2) katolikus (1) katrina (1) kellogs (1) Kendall Jenner (1) KHB (1) kiállítás (1) kína (1) kirúgás (1) kispál (1) kiss (1) kiss lászló (1) kiszervezés (1) kiszivárogtatás (1) kockázatelemzés (1) kocsis (1) kodak (1) kolbász (1) kommunikáció (7) kommunikációs stratégia (1) kommunikációs tréning (1) könyvkritika (5) könyv recenzió (3) koppenhága (1) kormányszóvivő (1) közösségi média (1) kraft (1) Kreatív (4) kreativ (2) kreatív (3) kreatív szaklap (1) kritika (1) krízis (15) kríziscsapat (1) krízisforgatókönyv (2) kríziskezelés (6) Kríziskommunikáció (8) kríziskommunikáció (64) kríziskommunikációs forgatókönyv (6) krízismenedzsment (2) krízisszimuláció (1) krízistréning (1) kürt (1) lakos (1) Lampedusa (1) leépítés (2) Lego (1) lelki terror (1) lemondás (1) lidl (1) lights (1) lights off (1) logo (1) lóhús (2) london (1) lonsdale (1) lovasi (1) love it or hate it (1) magenta (1) magyarosi péter (1) magyarvíz (1) Magyar Telekom (2) magyar úszás napja (1) Majka (1) MAL (1) malkovich (1) marius (1) máriusz (1) márka (2) marketing (3) markos nádas (1) marks&spencers (1) Mark Zuckerberg (1) Marlboro (1) marmite (1) marriott (1) Mars (1) marvelosa (1) mary poppins (1) mastercard (1) Matáv (2) max (1) McDonalds (7) mcgrew (1) mclaren (1) McVities (1) McWhopper (1) médiatréning (1) médiaunió (1) megszégyenítés (4) meleg (1) meleg méltóság (1) Melilla (1) mélytengeri pokol (1) menekültek (1) mentésügy (1) mentőszolgálat (1) mercedes (2) Messi (1) Michael (1) Michael O Leary (1) microsoft (1) mild (1) milky way (1) millenniumi (1) mindea (1) mindenszentek (1) MLSZ (1) MNB (1) moet (1) Mogherini (1) molnár gyula (1) Monica Lewinsky (1) monthy python (1) moore (1) moszkva tér (1) Mousa Aida Zsófia (1) Mulberry (1) music fm (1) MÚSZ (1) mynypd (1) name and shame (1) napi.hu (1) NAV (1) nébih (1) negatív (3) nemzeti (1) Nepal (1) népszavazás (1) nespresso (2) névváltás (1) newsletter (2) new coke (1) new york police (1) next (1) nike (1) no comment (1) nsa (1) nypd (1) OBA (1) obama (1) offshore (1) olaj (1) olajszennyezés (1) OLeary (1) olimpia (2) onion (1) önirányító (1) önszabályozó reklámtestület (1) óra (1) orbán (2) oreo (2) Origo (1) origo.hu (2) orosz zoltán (1) országimázs (1) oscar (1) Őszöd (1) öszödi beszéd (1) outsourcing (1) Paddy Power (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin (1) panama (1) panasonic (1) Pánczél Andrea (1) pánikológia (1) pankaj (1) pápa (2) Paris Hilton (1) patrióta (1) payet (1) pay gap (1) pedofil (1) pénzügy (1) Pepsi (1) personal brand (4) Pethő (1) phillips (1) pintér (1) Pintér Attila (1) Pinyő (1) Pirelli (1) pitch (1) plakát (2) pocak (1) pocakos (1) policy (1) politically correct (1) posta (1) Powell (1) PR (7) pr (2) press release (2) prezentáció (1) prezi (2) protein world (1) Provident (1) pr múzeum (1) PR Nap (1) puli (1) pulyka (1) puma (1) Putin (1) qiabo (1) Questor (2) Quimby (1) rákkeltő (1) rasszista (3) Ratner (1) Ratner effektus (1) rbc (1) real time (1) real time marketing (1) rebranding (2) recenzió (3) recept (1) Red Bull (1) red herring (1) Red Lobster (1) reklám (5) reklámetika (1) reklámok (1) reklám elhelyezés (1) renee somerfield (1) reputáció (5) reputációvédelem (2) reuters (1) rezsicsökkentés (1) rió (1) Risztov (1) rogán (1) ROI (1) rolling stone (1) royal bank of canada (1) Rózsa (1) Rózsa Iván (1) Rubint réka (1) ruhatár (1) rule40 (1) Ryanair (1) s39 (1) sadvertising (1) Sainsburys (2) sajtókapcsolat (1) sajtóközlemény (2) sajtólista (1) sajtótájékoztató (1) Sáling (1) Samsung (2) Sandy (1) sárkányfű (1) Schumacher (1) schweinsteiger (1) sec (1) self-driving (1) sem cáfolni (1) sem megerősíteni (1) seoul secret (1) sérülés (1) sex sells (1) shapiro (1) silka (1) Silverstone (1) sisak (1) skócia (1) skót (1) sms (1) snickers (1) snoop (1) Social media (1) social media (3) sofőr nélküli (1) sonic (1) soproni sör (1) soros (1) Spanghero (1) spíler (1) spindoc (15) spindoktor (7) spin doktor (2) spin sucks (1) spoonful (1) sportpszichológus (1) Starbucks (2) statisztika (1) steve (1) Steven W. Groves (1) storytelling (1) subsribe (1) sugar (1) super bowl (2) suttogó propaganda (1) szabadon ébredők (1) szabad európa (1) széll kálmán (1) személyes márka (4) szexista (2) Sziget (1) szijjártó (1) szilveszter (1) szimbólum (1) szimuláció (1) Szollár (1) szómágia (2) szomorú reklámok (1) szövegíró (1) szponzor (2) szponzoráció (1) sztárjk (1) sztereotípia (1) szulák (1) T-mobil (1) T-systems (1) tábornok (1) tartalommarketing (1) tax (1) taxis (1) Ted (1) tek (1) Telekom (2) tematizálás (1) terelés (1) termékvisszavonás (1) tesco (2) tess (1) testimonial (1) testimony (1) tétellopás (1) thanksgiving (1) tibet (1) tiger woods (1) tigris ami nincs (1) Timeline (1) történetmesélés (1) Tóth István (1) Tower of London (1) toyota (1) trafik (1) tréning (3) trump (2) Trump (1) trust me (1) tüntetés (1) tusványos (1) tweet (2) twitter (6) Twitter (2) tylenol (1) U2 (1) uber (1) ügyvéd (1) újlipótváros (1) unicum (1) ups (1) usa (1) úszószövetség (2) úszó vb (1) utódlás (1) valentin (1) válságkommunikáció (4) valton (1) vanity (1) Vaszily (1) verzion (1) vészforgatókönyv (1) Vető (1) Vető Viktória (1) vezető (1) villamospadló (1) virágküldő (1) Virgin (1) visa (1) visszahívás (3) Vodafone (1) vodafone (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) vöröskereszt (1) vw (1) waczak (1) walker (1) walmart (1) waterloo (1) wehearyou (1) wendys (1) who (2) whole foods (1) Woods (1) Xerox (1) your brand (1) youtube (1) zaklatás (1) zakó (1) zakó-gate (1) zappos (1) zászlóégetés (1) Zsazsa (1) zsiráf (1) zuchlag (1) zuckerberg (2) Zuckerberg (2) zwack (2) Címkefelhő

Szerzők

EBOLA - világjárvány, világpánik?

2014.08.12. 11:56 Spindoc

Meghalt az első európai áldozat. A halálos kór járványszerű terjedése mindenkor - érthetően - pánikot vált ki. Így volt ez a pestisek, a kolerajárványok, a malária terjedése idején, így van az AIDS-zel, a H1N1-gyel, a sertéspestissel, az "atípusos tüdőgyulladással" (SARS). Az ebola járvány is végletekig fokozza a félelmet. A pánik mértékét mindenkor befolyásolja, hogy mennyit tudunk a betegségről (keveset), gyógyítható-e (egyelőre nem), mennyire könnyen terjed (nagyon), mennyire halálos (nagyon) és mennyire van közel (egyelőre nincs). A nyugati világ korábban tisztes távolból figyelte, vagy épp vette rezignáltan tudomásul a misztikus fekete-afrikai betegséget. Most azonban napról napra értesülünk róla, hogy éppen hol vizsgálnak gyanús betegeket (jelen sorok írásakor: Románia, Spanyolország, Kanada, USA, Németország)  

ebola1.jpg

A betegek egy részéről tudvalevő, hogy valóban ebolával fertőzöttek: ők olyan misszionáriusok, akik helybe mentek a betegségért, hittérítők, önkéntes orvosok. Más betegek, akiket egyelőre csak gyanúval vizsgálnak viszont már "sima" turisták, utazók, ami a járvány terjedésére, de legalábbis további közeledésére utal. A misszionáriusok hazaszállítása nagy visszhangot váltott ki a helyi közéletben: az ellenzők álláspontja az volt, hogy akik maguk keresték a bajt most akarva-akaratlanul importálják a betegséget, ráadásul horribilis szállítási és kezelési költségekkel. A kormányok természetesen azzal érvelnek, hogy minden állampolgáruknak biztosítani akarják a védelmet országhatáron belül és kívül. Ez a kommunikáció természetesen leginkább a hazai közvéleménynek szól, a kormány mindenkinek garantálja a biztonságát és segítséget nyújt; mindent megtesz, ami csak lehetséges. (Ráadásul olyan gyógyszerekkel kezelik hazai környezetben a betegeket, amelyek még tesztidőszakban vannak és róluk semmilyen felvilágosítás nem adható.)

ebola4.jpg

A kormányzat nem csak a közvélemény megnyugtatásában és tájékoztatásában érdekelt, de abban is, hogy kellő felkészültséggel tudja fogadni a járvány esetleges megérkezését. A krízisforgatókönyvek minden országban kiterjednek a járványok kezelésére, megfékezésére is, kijelölik és felkészítik a megfelelő egészségügyi intézményeket, előre meghatározzák a fokozatosan életbe léptetendő óvintézkedéseket is. Dolga van az ügyben a külügyminisztériumnak is, ez a szervezet felelős a külföldi kapcsolattartás mellett a hazai közvélemény tájékoztatásával a tervezett külföldi utazásokkal kapcsolatban. 

ebola5.jpg

A legnehezebb helyzetben természetesen a leginkább érintett afrikai országok illetékesei vannak. A tájékoztatás módszertana itt a legkevésbé kifejlett, a pánik a legmagasabb, az egészségügyi ellátási infrastruktúra a legkezdetlegesebb. A küzdelem esélyeit jelentősen rontja, hogy a helyiek rettegnek attól, hogy karanténba, vesztegzár alá kerüljenek, így minden lehetséges módon igyekeznek megszabadulni a halottaktól, és az információhiány miatt a - számunkra - legelemibb egészségügyi óvintézkedéseket sem tarják be. Óriási gondot jelent, hogy orvosok és ápolók tömegei betegednek meg a könnyen terjedő kór miatt, így egyre kevesebben vállalják a heroikus munkával járó kockázatot.

ebola3.jpg

A nemzetközi szinten burjánzó krízisben minden tekintet az egészségügyi világszervezetre (WHO) szegeződik, ez az a fórum, ahol a legtöbb információ áll rendelkezésre, és ők hivatottak megtenni a legfontosabb javaslatokat is a helyi kormányzatok számára. A WHO átgondoltsága, higgadtsága és függetlensége kulcskérdés az ilyen kritikus időszakokban. (Érdekesség, hogy a WHO-val párhuzamosan jól debütált egy független góc-hőtérkép is, amely elsőként értékelte helyesen a beérkező információkat.) 

ebola2.jpg

Kinek van még fontos szerepe az ebola járvány kommunikációját illetően? Természetesen a médiának, amely függetlensége és kontrollálhatatlansága (megfelelő helyeken a megfelelő idézőjelekkel) miatt vegyesen teljesít ebben a krízisben. A média egy része lehetőséget lát a példányszám/nézettség/hallgatottság növelésében minél nagyobb pánik kiváltásával. Ehhez sok tényező is a kezükre játszik, a fent említett módon drámaian lehet tárgyalni, ahogy egyre több fejlett országban észlelnek beteget, kapóra jön a titkos, még nem engedélyezett gyógyszer misztériuma, a betegség agresszív terjedési módja, pokoli tünetei és magas halálozási aránya. A felelősen viselkedő sajtó is nagy terjedelemben számol be az eseményekről, megszólaltatja a kormányzati illetékeseket, egészségügyi szakembereket, nem kelti, nem súlyosbítja a pánikot, de nem is bagatellizálja el a dolgot. 

Nagy kérdés, hogyan teljesítenek ebben a krízishelyzetben a közösségi felületek, fórumok. Az biztos, hogy az összeesküvés-elmélet barométer máris kilengett jópár helyen, és a pánikot mérséklő hang lesz kevésbé hallható. Ugyanakkor a modernkori krízisek esetében a közösségi média kiemelt szerepet játszik a kríziskommunikációban is, így várható, hogy a kríziskezelési stratégia erre is kiterjed majd a "föntről lefelé" irányuló kommunikációban.

És hogy ne ilyen komoran végezzük ezt a komor témát, egy rövid Karinthy szösszenet:

A járvány múlóban van, az újságíró diadallal jelenti: ma már csak egy ember halt meg! Szinte látom annak az egynek boldog mosolyát: ihaj, csuhaj, vége a járványnak, ma már csak én haltam meg!"

---

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot rss-en, vagy akár twitteren. Vagy látogass meg honlapunkon, vagy a Facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

https://bohmkornel.blog.hu/api/trackback/id/tr206597439

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steery 2014.08.12. 15:03:53

Elárulom a nagy titkot, hogy miért vittek ebolás betegeket amerikába, meg több európai országba is az eü hatóságok. Azért, hogy a szakértőik a kezükbe kaparinthassanak olyan embereket, akiken nyugodtan lehet kísérletezni, tanulmányozni a Véres Halált és tesztelni a legújabb ellenszereket, kezeléseket. Azért, hogy amikor majd ez a szar, amivel a természet megpróbálja letakarítani a Föld bőréről az emberi kártevőket, suttyomban rászabadul ezen országokra is, az eü szervek már föl legyenek készülve és hatékonyan tudjanak cselekedni. Ez amolyan "eü szerv immunizálás". Jó esetben a következő 5-6 évben elviszi majd az ebola a bolygó lakosságának 80-90%-át és ez nagy megkönnyebülést jelent a természet megmaradt részének. Visszaesik tőle a bányászat, a mezőgazdaság, a levegő, víz és talajszennyezés, és a túlélőknek egy kevésbé zsúfolt, élhetőbb világban kell majd boldogulniuk.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2014.08.12. 15:11:22

újabb "védő"oltásokat (= mérgező vegyszereket) kell eladni a tudomány nevű szektának.
kell a pénz az eklézsiának...
ezért a pánikkeltés

2014.08.12. 15:38:42

@wmiki: téged beoltottak gondolkozás ellen, az a baj

Szelid sunmalac 2014.08.12. 16:10:25

@steery: Alig varod mar, mi? Aztan a halottakat kia assa majd el? Te?

ügyfélszolgálatos 2014.08.12. 16:16:36

@wmiki: Ha ennyire nem hiszel a tudományban, akkor lécci add el a számítógéped és kapcsoltasd ki az áramot és a vizet is nálad, mert az is a gonosz tudomány vívmánya.

@steery: Te egyszerűen csak debil vagy.

Szarazinda 2014.08.12. 16:51:32

"mennyire könnyen terjed (nagyon),"

ez így konrétan nem igaz, a többi igen

ügyfélszolgálatos 2014.08.12. 17:40:24

@Szarazinda: Az utolsó stádiumban igen könnyen fertőz, nem?

XocoLatte 2014.08.12. 17:47:48

A mostani "tombolás" már évekkel korábban is bekövetkezhetett volna, csak szerencsére eldugott, izolált környezetben voltak az eddigi lokális járványok. Most egyszerre 3 olyan ország volt szinte a kezdettől fogva érintve, ahol korábban nem volt egyetlen eset sem, az eü. szolgálatoknak fingjuk nem volt, mivel állnak szemben. A mostani epicentrumokból és -ba nagyságrendekkel nagyobb a nemzetközi migráció, akár turizmus, akár üzleti-professzionális célból.
Ez utóbbi egyébként az egyetlen kulcsa az ebola terjedésének megállításához is: azonnal le kellett volna vagy le kellene állítani mindennemű nemzetközi légiutas-forgalamt, bármennyire is drasztikusan hangzik is ez! Amit most a WHO és a helyi hatóságok csinálnak, az egyenlő a maszatolással, és ha csak egy fertőző forrásnak sikerül még viszonylag jó általános állapotban eljönnie a nyugati világ bármelyik országába, ott néhány napig szétspriccolni a vírust, akkor az eddiginél ezerszer gyorsabb terjedés és megbetegedés/haláleset következik, immár megállíthatatlanul.

Szarazinda 2014.08.12. 17:53:32

Miután nem vagyok szakember, azt nem tudom megmondani, hogy mennyire "könnyen" fertőz, de eleve csak a szimptomatikus fázisban fertőz egyáltalán, hogy ekkor, más betegségekhez képest mennyire fertőz könnyen, azt nem tudom, meg hát ebben az összefüggésben a "könnyű" max relatíve értelmezhető. Az állítás viszont az volt, hogy nagyon könnyen terjed, ez meg biztonyosan nem igaz. Sokkal nehezebben terjed, mint az influenza, meg a nátha, ráadásul az utóbbiak már a lappangási idő alatt fertőznek, az ebola nem. Hogy a lappangási idő után más betegségekkel összehasonlítva mennyire könnyen fertőz, azt biztosan nem tudom, de úgy tudom, hogy még akkor sem extrém virulens, de ezt már szakembertől kellene megtudni.

ügyfélszolgálatos 2014.08.12. 18:06:54

@Szarazinda: Hát ha úgy fertőzne, mint a nátha akkor baszhatnánk szerintem.

Szarazinda 2014.08.12. 18:10:32

A gerincvelőmből vetted ki a falósejtet, akarom mondani a számból vetted ki a szót, akkor lenne ultragáz, valóban :-)

Jottó 2014.08.12. 18:24:37

Mondja már meg valaki legyen szíves hogy miért nem zárták le az összes rohadt repteret már hetekkel ezelőtt? Vagy akár tegnap, vagy ma? Mármint az érintett 3 afrikai országból. Ez lenne az egyetlen megoldás a világméretű elterjedés ellen. Rendben, hozzák ki a misszionáriusokat, stb, de az hogy X.Y éppen oda menne/onnan jönne üzleti/nyaralási/bármi céllal, és emiatt beengedik a potenciális vírushordozókat a többi kontinensre...

Laci1982 2014.08.12. 18:51:19

@Szelid sunmalac: ő meg én. Téged is XD XD XD

steery 2014.08.12. 22:06:29

@Szelid sunmalac: A tömegsír ásásra van egy találmány, a markoló. Nagyon gazdaságos. Nézd meg A fertőzés c. filmet, abban láthatod, hogy kell csinálni sírásást a nagyvárosok közterein, mikor már hegyekben állnak a bűzlő hullák.
@ügyfélszolgálatos: De Bill? Deák Bill! Fél mankóval már a sírban!
:-D

ügyfélszolgálatos 2014.08.12. 22:42:26

@steery: Leírom egyszerűbben. Te egy idióta vagy.

steery 2014.08.13. 13:02:28

@ügyfélszolgálatos: Leírom bonyolultabban: mindenki magából indul ki. Van más gondolatod is a személyeskedésen kívül? Vagy csak ennyire telik tőled? Talán már az agyadra ment az ebolha. Nem viszket ott belül?
:-D

ügyfélszolgálatos 2014.08.14. 01:50:32

@steery: Teljesen felesleges neked bármit is írni. Kb. Wmiki szintjén vagy.