Egy éppen ötven évvel ezelőtt sugárzott reklámfilm tekinthető a negatív kampányok megújítójának, mérföldkövének. A legősibb, és az egyik legvitatottabb negatív hirdetésként tartják számon a „Daisy Girl” („Margarétás kislány”) reklám-spotot. A Lyndon Johnson elnöki kampányát támogató filmecskén egy fiatal lány áll a mezőn, és virágszirmokat tépdes le a margarétákról. Amint számolja a letépett szirmokat, a visszaszámlálásba egy férfihang is bekapcsolódik, és ahogy a közeledik a nullához, egyre közelebbről mutatják a kislány szemét. Nullánál pedig a kislány szemében a jellegzetes gombafelhő; egy atomrobbanás képei látszanak. A megjelenő szlogen szerint: „Vagy szeretjük egymást, vagy mindnyájan meghalunk. Szavazz Johnsonra! Túl nagy a kockázat, ha otthon maradsz.” Johnson ellenfele az atomprogramot támogató republikánus „héja”, Barry Goldwater volt. A hirdetés mindössze egyszer ment le, a sokk azonban megtette a hatását és részben ez is oka volt annak, hogy Johnson diadalmaskodni tudott.
Ezt az 1964-es kampányfilmet tartják az amerikai politikai reklámok fordulópontjának. A reklámfilm hatékonyságát mindenképpen segítette a „képzeletformáló” hatás. Vagyis a negatív üzenet jobban hat a fantáziára, meglovagolja a választók fejében élő félelmeket, előítéleteket. Ráadásul az üzenet értelmezéséhez, „dekódolásához” sem kell sok energia. A vizualitás hatása és a könnyen érthető üzenet megtette a magáét; a reklámfilm működött. Meg kell említeni, hogy a két jelölt közötti döntő különbségnek állította be az atomprogram támogatását, illetve ellenzését, és az összehasonlításból a békés megoldást hirdető Lyndon Johnson tűnhetett szimpatikusabbnak. Ebben az esetben tehát, Johnson riválisának, Goldwater-nek a háborúval való kacérkodás, az atomháború reálisnak beállított veszélye volt a leghatékonyabb támadási felület, más szavakkal jól építette fel az egyik jelölttel kapcsolatos félelmet és a másik jelölt által sugárzott remény kontrasztját.
---
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot rss-en, vagy akár twitteren. Vagy látogass meg honlapunkon, vagy a Facebookon.
Utolsó kommentek