bohm_kornel.jpg

Bőhm Kornél
Kommunikációs szakértő

Bőhm Kornél szakblogja

Ez itt Bőhm Kornél kommunikációs szakértő blogja, kríziskommunikációról, hírnévmenedzsmentről és mindenről, ami hozzá tartozik. Bőhm Kornél könyve "Sem megerősíteni, sem cáfolni címmel" jelent meg 2018-ban a HVG kiadónál.

Szerzők

Hírlevél feliratkozás

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

* kötelező megadni
Milyen formátumban szeretné megkapni a hírlevelet?

Utolsó kommentek

  • jajdehülyevagyok: A teljesítményük megkérdőjelezhető, a szubkultúra törvényen kívüli, Majka hiteltelen celeb. (2018.08.26. 18:23) Régi csibészek
  • kolomparlole1114: @kolomparlole1114: Most ebbe utólag átolvasva bele lehet kötni hogy a rapper sose volt a metálzene... (2018.08.26. 17:51) Nem vagy itt jó helyen?
  • kolomparlole1114: "ma már a "márka" közösségi tulajdon lett. A szurkolók, rajongók úgy érzik, beleszólásuk van a foc... (2018.08.26. 17:49) Nem vagy itt jó helyen?
  • nick papagiorgo: Ha igaz az, hogy a Curtis nevű úr drogfüggő, olyan szinten, hogy fellépni képtelen állapotba képes... (2018.08.26. 17:43) Régi csibészek
  • Látens Inszinuáció: Az ózdi gyökérrel én egyszer futottam össze egy Erotika kiállításon, ahol leplezetlenül stírölte a... (2018.08.26. 15:22) Régi csibészek
  • Utolsó 20

Címkék

1-800-flower (1) 1956 (1) add el jól az ötleted (1) adidas (3) adó (1) ad misplacement (1) agenda setting (1) agyhalott (1) airbnb (1) Ai Weiwei (1) aldi (1) Alec Baldwin (1) Alonso (1) amazon (1) ambush (1) American Airlines (1) american apparel (1) amex (1) andrew mason (1) apple (1) áramszünet (1) arany disznó (1) ARC (1) armstrong (2) arrogancia (1) asda (1) asszertivitás (1) ásványvíz (1) atlanta braves (1) átmárkázás (1) átnevezés (2) Audi (1) automata (1) baktérium (1) baldaszti (1) baleset (3) Balogh István (1) bankok (1) Batiz (1) beach body (1) beckham (1) bekapcsolt mikrofon (1) bell pottinger (1) belső kommunikáció (2) belső pr (3) belügyminisztérium (1) benedek (1) Berki (1) Beva (1) Beyoncé (2) Bial (1) big data (1) bikiniszezon (1) bill gates (1) Biotrial (1) bkk (1) BKK (1) black friday (1) black pr (1) blair (1) blue bell (1) bocsánatkérés (1) bodyfarm (1) body shaming (1) bojkott (3) bol-dog (1) Bono (1) bónusz brigád (1) botrány (14) boycott (1) bp (1) Brand (1) brand (3) brandépítés (2) brand britian (1) brand journalism (1) brito (1) brókerbotrány (2) brown (1) búcsúlevél (1) Buda-cash (3) Budai Bernadett (1) Budapest (1) Budweiser (1) bullying (1) burger king (2) bush (1) C. ronaldo (1) cadbury (1) campaign (1) carnival (1) caterpillar (1) cecil (1) celeb (2) celebritás (1) ceo (1) challangeland (1) chan (1) chandon (1) Chevrolet (1) churchill (1) cleese (1) clooney (1) coca cola (1) Colgate (1) communication (1) concorde (1) content marketing (1) copywriter (1) copywriting (1) corporate identity (1) Costa (1) coughter (1) cream egg (1) crisis (1) crisis communication (1) cristiano ronaldo (1) családon belüli (1) csanádi (1) csanády (1) csányi sándor (1) cserpes (1) csillebérc (1) csinibaba (1) csomagküldő (1) cunami (1) Curiosity (1) Curtis (1) cyberbullying (1) Daewoo (1) dalai láma (1) Danks (1) danone (2) Daróci Dávid (1) death sells (1) deepwater horizon (1) delta (1) Demcsák (1) Deutsche Telekom (1) dhl (1) díjkiosztó (1) dízel (1) döntő (1) Douwe Egberts (1) dr.dre (1) drogteszt (1) Dudás Gergely (1) durrdefekt (1) e-magazin (1) eb (1) ebola (1) egészségügy (1) egg-gate (1) egyház (1) embargó (1) emisszió (1) emotinal adveritsing (1) employer branding (3) erdély (1) érzelmek (1) érzelmes reklámok (1) espell (1) etikátlan reklám (1) etikus (1) ETO (1) exercise unified response (1) Facebook (3) facebook (5) Facebook Safety Check (1) fawlty (1) federer (1) fedex (1) fekete péntek (1) feliratkozás (2) fertőzés (1) fesztivál (1) FIA (1) fink (1) fishburger (1) fish o filet (1) fizetés (1) földgáz (1) földrengés (1) Forbes (1) ford (1) Forma1 (1) Formula (1) Formula1 (1) Foursquare (1) four seasons (1) függetlenség (1) fuji (1) Fyre (1) Gábor Zsa zsa (1) Galambos Márton (1) gap (3) garner (1) Gauck (1) gaydar (1) gay pride (1) gáza (2) GDF SUEZ (1) gender (1) general motors (1) Gerendai (1) geszti (1) ghemawat (1) gini dietrich (1) goldenblog (2) Google (1) google (2) görög zita (1) grand prix (1) Grecsó (1) Greggs (1) griezmann (1) gripen (1) groupon (1) Groves (1) gumi (1) gumiabroncs (1) gumicsont (1) gupta (1) Guy R. Powell (1) GVH (1) gyárfás (2) gyász (1) gyászhír (1) gyászhíres reklám (2) Gyermekrák Alapítvány (1) gyógyszerkísérlet (1) Győr (1) győri keksz (1) gyűlöletkampány (1) Gyurcsány (1) hacsek és sajó (1) hajószerencsétlenség (1) hakapeszi (1) hakker (1) halácsy (1) halál (1) halloween (1) halott (1) halottak napja (1) hamasz (1) hasonmás (1) hazudik (1) hazugság (1) heart attack grill (1) heinz (2) helmet (1) hill (1) híresség (1) hírlevél (2) hírnévmenedzsment (9) hiszékenység (1) hivatalos (1) hmv (1) (1) hofi (1) holacracy (1) Hollande (1) hollister (1) honvédség (1) horn (1) hosszú (1) hsieh (1) HVG (1) hvg (1) hvg könyvek (1) igata (1) index (2) index.hu (1) infografika (1) ing (1) ing direct (1) Instagram (1) interjú (3) internetadó (1) invitel (1) iwiw (1) izland (1) izrael (2) Jakupcsek (1) jamaica (1) Jerry Dimos (1) Jézus (1) jobs (1) jog (1) jo moore (1) K&H (1) k-monitor (1) kabalaállat (1) kabát (1) kalandpark (1) Kálmán Olga (1) kampány (2) Kánaán (1) kanada (1) káosz (1) karácsony (1) Karafiáth (1) Kardashian (1) karizmatikus (1) Kasza Tibi (1) katapult (1) katinka (2) katolikus (1) katrina (1) kellogs (1) Kendall Jenner (1) KHB (1) kiállítás (1) kína (1) kirúgás (1) kispál (1) kiss (1) kiss lászló (1) kiszervezés (1) kiszivárogtatás (1) kockázatelemzés (1) kocsis (1) kodak (1) kolbász (1) kommunikáció (7) kommunikációs stratégia (1) kommunikációs tréning (1) könyvkritika (5) könyv recenzió (3) koppenhága (1) kormányszóvivő (1) közösségi média (1) kraft (1) kreatív (3) kreativ (2) Kreatív (4) kreatív szaklap (1) kritika (1) krízis (15) kríziscsapat (1) krízisforgatókönyv (2) kríziskezelés (6) kríziskommunikáció (64) Kríziskommunikáció (8) kríziskommunikációs forgatókönyv (6) krízismenedzsment (2) krízisszimuláció (1) krízistréning (1) kürt (1) lakos (1) Lampedusa (1) leépítés (2) Lego (1) lelki terror (1) lemondás (1) lidl (1) lights (1) lights off (1) logo (1) lóhús (2) london (1) lonsdale (1) lovasi (1) love it or hate it (1) magenta (1) magyarosi péter (1) magyarvíz (1) Magyar Telekom (2) magyar úszás napja (1) Majka (1) MAL (1) malkovich (1) marius (1) máriusz (1) márka (2) marketing (3) markos nádas (1) marks&spencers (1) Mark Zuckerberg (1) Marlboro (1) marmite (1) marriott (1) Mars (1) marvelosa (1) mary poppins (1) mastercard (1) Matáv (2) max (1) McDonalds (7) mcgrew (1) mclaren (1) McVities (1) McWhopper (1) médiatréning (1) médiaunió (1) megszégyenítés (4) meleg (1) meleg méltóság (1) Melilla (1) mélytengeri pokol (1) menekültek (1) mentésügy (1) mentőszolgálat (1) mercedes (2) Messi (1) Michael (1) Michael O Leary (1) microsoft (1) mild (1) milky way (1) millenniumi (1) mindea (1) mindenszentek (1) MLSZ (1) MNB (1) moet (1) Mogherini (1) molnár gyula (1) Monica Lewinsky (1) monthy python (1) moore (1) moszkva tér (1) Mousa Aida Zsófia (1) Mulberry (1) music fm (1) MÚSZ (1) mynypd (1) name and shame (1) napi.hu (1) NAV (1) nébih (1) negatív (3) nemzeti (1) Nepal (1) népszavazás (1) nespresso (2) névváltás (1) newsletter (2) new coke (1) new york police (1) next (1) nike (1) no comment (1) nsa (1) nypd (1) OBA (1) obama (1) offshore (1) olaj (1) olajszennyezés (1) OLeary (1) olimpia (2) onion (1) önirányító (1) önszabályozó reklámtestület (1) óra (1) orbán (2) oreo (2) Origo (1) origo.hu (2) orosz zoltán (1) országimázs (1) oscar (1) Őszöd (1) öszödi beszéd (1) outsourcing (1) Paddy Power (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin (1) panama (1) panasonic (1) Pánczél Andrea (1) pánikológia (1) pankaj (1) pápa (2) Paris Hilton (1) patrióta (1) payet (1) pay gap (1) pedofil (1) pénzügy (1) Pepsi (1) personal brand (4) Pethő (1) phillips (1) pintér (1) Pintér Attila (1) Pinyő (1) Pirelli (1) pitch (1) plakát (2) pocak (1) pocakos (1) policy (1) politically correct (1) posta (1) Powell (1) PR (7) pr (2) press release (2) prezentáció (1) prezi (2) protein world (1) Provident (1) pr múzeum (1) PR Nap (1) puli (1) pulyka (1) puma (1) Putin (1) qiabo (1) Questor (2) Quimby (1) rákkeltő (1) rasszista (3) Ratner (1) Ratner effektus (1) rbc (1) real time (1) real time marketing (1) rebranding (2) recenzió (3) recept (1) Red Bull (1) red herring (1) Red Lobster (1) reklám (5) reklámetika (1) reklámok (1) reklám elhelyezés (1) renee somerfield (1) reputáció (5) reputációvédelem (2) reuters (1) rezsicsökkentés (1) rió (1) Risztov (1) rogán (1) ROI (1) rolling stone (1) royal bank of canada (1) Rózsa (1) Rózsa Iván (1) Rubint réka (1) ruhatár (1) rule40 (1) Ryanair (1) s39 (1) sadvertising (1) Sainsburys (2) sajtókapcsolat (1) sajtóközlemény (2) sajtólista (1) sajtótájékoztató (1) Sáling (1) Samsung (2) Sandy (1) sárkányfű (1) Schumacher (1) schweinsteiger (1) sec (1) self-driving (1) sem cáfolni (1) sem megerősíteni (1) seoul secret (1) sérülés (1) sex sells (1) shapiro (1) silka (1) Silverstone (1) sisak (1) skócia (1) skót (1) sms (1) snickers (1) snoop (1) Social media (1) social media (3) sofőr nélküli (1) sonic (1) soproni sör (1) soros (1) Spanghero (1) spíler (1) spindoc (15) spindoktor (7) spin doktor (2) spin sucks (1) spoonful (1) sportpszichológus (1) Starbucks (2) statisztika (1) steve (1) Steven W. Groves (1) storytelling (1) subsribe (1) sugar (1) super bowl (2) suttogó propaganda (1) szabadon ébredők (1) szabad európa (1) széll kálmán (1) személyes márka (4) szexista (2) Sziget (1) szijjártó (1) szilveszter (1) szimbólum (1) szimuláció (1) Szollár (1) szómágia (2) szomorú reklámok (1) szövegíró (1) szponzor (2) szponzoráció (1) sztárjk (1) sztereotípia (1) szulák (1) T-mobil (1) T-systems (1) tábornok (1) tartalommarketing (1) tax (1) taxis (1) Ted (1) tek (1) Telekom (2) tematizálás (1) terelés (1) termékvisszavonás (1) tesco (2) tess (1) testimonial (1) testimony (1) tétellopás (1) thanksgiving (1) tibet (1) tiger woods (1) tigris ami nincs (1) Timeline (1) történetmesélés (1) Tóth István (1) Tower of London (1) toyota (1) trafik (1) tréning (3) trump (2) Trump (1) trust me (1) tüntetés (1) tusványos (1) tweet (2) twitter (6) Twitter (2) tylenol (1) U2 (1) uber (1) ügyvéd (1) újlipótváros (1) unicum (1) ups (1) usa (1) úszószövetség (2) úszó vb (1) utódlás (1) valentin (1) válságkommunikáció (4) valton (1) vanity (1) Vaszily (1) verzion (1) vészforgatókönyv (1) Vető (1) Vető Viktória (1) vezető (1) villamospadló (1) virágküldő (1) Virgin (1) visa (1) visszahívás (3) vodafone (1) Vodafone (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) vöröskereszt (1) vw (1) waczak (1) walker (1) walmart (1) waterloo (1) wehearyou (1) wendys (1) who (2) whole foods (1) Woods (1) Xerox (1) your brand (1) youtube (1) zaklatás (1) zakó (1) zakó-gate (1) zappos (1) zászlóégetés (1) Zsazsa (1) zsiráf (1) zuchlag (1) Zuckerberg (2) zuckerberg (2) zwack (2) Címkefelhő

Szerzők

A Google-verda karambolja

2015.07.20. 11:10 Spindoc

Bekövetkezett a világ első olyan személyi sérüléssel járó közúti balesete, amelynek egy vezető nélküli autó is részese volt.  A Google önirányítós autójában három ember sérült meg, amikor egy kereszteződésnél lévő torlódásnál a mögöttük haladó autó beléjük rohant.

google-car.jpeg

A Google természetesen sietett leszögezni, hogy az önvezető autó "vétlen" volt a balesetben. Nem a szoftver hibás, bár mulattató elképzelni, milyen lesz majd a helyszínelés több full-automata, sofőr nélküli autó ütközésekor.

A cég beszámolója szerint szokatlanul gyakran érik balesetek a sofőr nélküli autóikat, de eddig közúton sem olyan baleset nem történt, ahol személyi sérülés is történt, sem pedig olyan, ahol az önirányító autó hibájából következett volna be a baleset. A Google közzé tette az ütközés stilizált felvételét is:

 

Ami biztos, hogy a teljesen automatizált, önirányító autók iránt a mostani eset nem fogja növelni a bizalmat. A sofőr nélküliség egyszerre vonzó és egyszerre rémisztő opció: nem bízunk annyira abban, amit nem tudunk magunk irányítani, másfelől hihetetlen bizalmunk van a számítógépek által precízen kezelt automatikában. A közlekedés esetében ez a két emóció küzd egymással, egyelőre feloldhatatlanul.

Kétségtelen, hogy az önvezérlő közúti közlekedés paradigmaváltást jelent, amit nehéz lesz megszokni, megemészteni, és az ilyen balesetek rögtön táptalajt is adnak az ellenzők érveinek, még akkor is, ha egy hátulról belénk rohanó autót a mindennapokban amúgy sem tudunk elkerülni. A mostani koccanásnál kicsit nagyobb horderejű, de műfajában hasonló krízist okozott a Virgin fejlesztette magánűrhajó projekt halálos áldozatot is követelő balesete.

A forradalmi változásokat hozó új megközelítések sikerét visszavethetik az ilyen intermezzók, de a fejlődés úgysem áll meg. Nem gondoljuk, hogy a Zeppelin léghajó balesetei miatt le kellett volna állítani a légiközlekedés fejlesztését, vagy hogy a Challenger katasztrófa miatt be kellett volna szüntetni az űrkutatást. (Más eset a szuperbiztonságosnak vélt Concorde balesete, amely jó időre befagyasztotta a hangsebességnél gyorsabb személyi utasszállítást.)  Ma már például fel sem tűnik, ha akár Budapesten olyan metrószerelvényre szállunk fel, amelyet nem humán erőforrás vezet.

A Google-verda (bal)esete nem csak a fejlesztőknek ad újabb és újabb kihívást, hanem a kommunikációs szakembereknek is, akiknek a történetmesélés részévé kell tenniük az önirányító autók intelligenciáját, önhibából történő "sebezhetetlenségét", egyszóval a bizalom megteremtését és az idegenkedés legyűrését. Nagy kihívás: hogy az önvezérlő autóké a jövő, azt tudjuk, de hogy addig hogy jutunk el, az még kérdéses.

---

ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bohmkornel.blog.hu/api/trackback/id/tr267641112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nbl 2015.07.20. 12:32:34

Ha jól tudom, csak vmi 30 v 40 km/h-val mennek, ergo képtelenek felvenni a forgalom ritmusát. Ebből kiindulva valszeg nem vesznek túl acélos rajtot piros lámpánál sem. Csoda, ha néha beléjük durran valaki?

Medgar 2015.07.20. 12:48:54

Gondolom azért nem véletlen, hogy nem Skóciában vagy Norvégiában tesztelik az autóikat.

Kopi3.14 2015.07.20. 12:49:00

@Nbl: Piros lámpánál is pár másodpercet várnak, a sötétnarancsot még elcsípők kedvéért. Valamint egy kevésbé F1-es elindulást miatt már bele lehet hajtani, nem kell figyelni?

Pkgyerek 2015.07.20. 13:00:25

Kedves Cikkíró!

Számos csúsztatást találtam ebben a cikkben.
1. az index címlapon a következő címmel jelent meg: "A világ első balesete vezető nélküli autóval"
Ez nem igaz, volt már néhány baleset, ahol az automata autó volt minden esetben a vétlen fél.
Ez volt az első olyan baleset, ahol személyi sérülés is történt.
2. a cikk elején: 'az önvezető autó "vétlen" volt a balesetben.' azt sugallja, hogy google autó is valamilyen szinten vétkes volt a balesetben.
3. a videó felvételből is látszik, hogy passzív részese volt a balesetnek a google automata autója. Az ezután következő eszme futtatás is arról szól, mennyi fejlesztésre van még szükség. Mintha bármilyen szoftver-fejlesztéssel kiküszöbölhető lett volna ez a baleset.
4. Az, hogy a balesetet szenvedett autó ember vagy gép által vezetett volt, ebben az esetben lényegtelen.

tobias2 2015.07.20. 13:08:07

"a cikk elején: 'az önvezető autó "vétlen" volt a balesetben.' azt sugallja, hogy google autó is valamilyen szinten vétkes volt a balesetben." A zindex fijuk szerint "vétlen" volt, mert nem lapult össze néhány milliméter vastagra, mikor észrevette, hogy neki akarnak jönni, mert nem vált légneművé, mert nem fúrta magát az aszfaltba vagy nem lőtte ki magát a levegőbe, és mert ott volt. Az utóbbi különösen fontos, mert ha nem lett volna ott, akkor nem keveredett volna balesetbe.

Spindoc · www.spindoc.hu 2015.07.20. 13:16:18

@Pkgyerek: Hahó, a címlapon valóban kikerült a szövegből egy fontos kitétel, gondolom az oldalszerkesztők rövidíteni akartak a címen, erről nem tehetünk, mármint a blog szerzői.
A vétlen jelző nem azt sugallja, hogy valamilyen szinten vétkes volt, ezt te fordítod így. A vétlen azért került idézőjelbe, mert egy szoftver program a szóhasználat értelmében nem lehet "vétkes", vagy "vétlen", hiszen nem létező személy, hanem programozás szerint működik, vagy nem működik.
Hogy még kevesebb balesetnek legyen passzív részese - > ehhez bizony kellhetnek folyamatosan fejlesztések, még akkor is, ha vannak elkerülhetetlen balesetek.
Nem lényegtelen, hogy a balesetet szenvedett autót gép, vagy ember vezette. Ha ember vezeti, nem lesz belőle hír. És hogy tehetett-e volna valamit a szoftver még, azt meg ki kell vizsgálni, egy emberi sofőr például lehet, hogy ráenged még egy métert, ha tud.

Nbl 2015.07.20. 13:23:06

@Kopi3.14: Nem lehet belehajtani, de gyakrabban megesik... Ha vezettél már dugóban, nyilván te is tudod, h a legtöbb baleset abból adódik, ha valaki nem a forgalom ritmusában csinál valamit és ez alól az átlagnál lassabb, óvatosabb eltérés sem kivétel.

inebhedj - szerintem 2015.07.20. 13:27:44

Csak arra tudok gondolni, hogy szövegértési nehézségeim vannak, de az eset egyértelműen növelte bennem az önvezető autók iránti bizalmat, és csökkentette az ember vezette autók irántit.

Ezt a tendenciát láttam a szavazási eredményeknél is, @Nbl hozzászólása pedig tovább erősítette ezt.

De mondjuk Magyarországon én vagyok az egyetlen, aki nem zseniális és tapasztalt autószerelő, valamint én vagyok az egyetlen, aki még vezetni sem tud, nem, hogy irgalmatlan rutinos hivatásos sofőröket körözne le vezetési és kresz-ismereti képességeivel, szemben szinte az összes többi polgártársammal - szóval az én véleményemet inkább ne olvassa el senki.

tyberius 2015.07.20. 13:35:08

@Nbl: Rosszul tudod. A Google autói felveszik a forgalom ritmusát, szükség esetén a sebességkorlátozást is túllépve (max. +10 mph-ig)

www.bbc.com/news/technology-28851996

_Epikurosz_ 2015.07.20. 13:45:22

@tyberius: Akkor Olaszországban ne teszteljenek. Meg Magyarországon se. :DDD

Savior 2015.07.20. 14:17:18

@inebhedj - szerintem: Teljesen egyetértek. Ez egy eléggé véleményes cikk, ami még nem is lenne baj, csak éppen tele van csúsztatással. Ez a baleset sokkal inkább lehetne érv az emberi vezetőkkel szembeni bizalom csökkenése mellett. :)

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.07.20. 14:37:35

Nem értem az egész problémázást, hisz nem a vezető nélküli jármű volt a vétkes. Az ellen mit tudott volna tenni, hogy valaki hátulról belészalad??
Erre a szituációra az önvezérlő autónak semmi befolyása nem volt. Azt csinálta, amit elvártak tőle de valaki belészaladt.
Remélem mihamarabb elterjednek ezek a járművek, mert sztem nagyságrendekkel kevesebb baleset lesz.

tyberius 2015.07.20. 16:33:50

@_Epikurosz_: Sztem a Google ki tudna köhögni néhány harmincezres csekket, ha arra kerülne a sor :P

különvélemény2 2015.07.20. 17:43:08

Ezeket a piros lámpánál rajtolás kommenteket nem értem, pont az ellenkezője van, általában az első, de max. a második sofőr zöldre rakja sebességbe az autót.

Ha minden autó komputer vezérelt lenne, akkor indulhatnának egyszerre is és sokkal gyorsabb lenne a közlekedés.

icipicicsipa 2015.07.20. 19:32:08

@Nbl:
Ekkora baromságot összeirkálni, gratulálok.
Közöd nincs a vezetéshez, az ésszerűséghez, benyomtál valami baromságot.
De minek?

KCB 2015.07.20. 19:50:46

Lehet hogy sok balesetet meg tud előzni az extra képességekkel de megnézném itthon, ahol teli vannak elmebeteggel az utak, nincs indexelés, balra kisívben kanyarodik, büntető fék, rád húzza, nem enged besorolni, stb. Alapból el kéne ezeknek venni a jogsiját. A jogsi nem alkotmányos jog. Leszarom ha a megélhetése múlik rajta, másnak meg az élete.
Szóval felkötheti a gatyáját aki ezt szoftverből akarja megoldani.
Néha elég csak egy pillantás hogy tudd, inkább menekülj mert az elmebeteg előbb utóbb úgy is megöl valakit, legalább ne te legyél az.

tavolirokon2 2015.07.20. 20:43:41

Iskolaban mi is jatszottuk ezt, ismeretlen temarol kell 10 perc alatt egy flekket irni. A szajbaragos kviz-kerdes viszont uj, megiscsak valtoznak az idok...

Ki volt a hibas?
1, A pirosnal allo
2, A pirosnal allo kocsisorba belerohano
3, Google
4, Gyurcsany

különvélemény2 2015.07.20. 21:12:40

@tavolirokon2:
5, Az emútnyolcév', amiét orbán a hibás.

_Epikurosz_ 2015.07.30. 20:27:23

@tyberius: Csak a teszteredmény lenne szar.

_Epikurosz_ 2015.07.30. 20:53:59

@Kerek Perec: Igen, erről van szó. Az emberi helyzetfelismerő képességet nehéz beleprogramozni a kocsiba, pedig a vezetés nagy része pont ezen múlik.

A Google óvatoskodással oldja meg a dolgot. Nyugis vezető nem keveredik kalandba!

Azért azt megnézném, amikor beletesznek egy vezetői stílus felismerését megtanuló algoritmust. Az igazi kérdés az, hogy honnan fogja tudni az algo, hogy eltalálta-e a kolléga stílusát. hmmm. Talán olyasmit lehetne, hogy előre kellene jeleznie, mit fog tenni a kolléga. De nem csak gyorsít/lassít szinten, hanem hogy mennyire fog ráállni a pirosnál, bőgetni fogja-e a motort, megpróbálja-e leszorítani, villog-e rá, stb. Viszont az is kérdés, hogy mennyire szabad a Google-autónak provokatívnak lennie. Hiszen mégiscsak élőben tesztel. Izé. Tanul. A tanulást kezdetben nem szabad belekeverni a vezetési döntésekbe, hanem az algo csak megkapja az adatokat, besorolja a szomszéd kocsit, csinál egy predikciót, két másodperc múlva megnézi, jó volt-e a besorolása.
Neurális háló. De van egy olyan sejtésem, hogy kell neki valami pszichológiai előkép, azt meg lehetne oldani klaszteranalízissel, meg emberi kiértékelőkkel, egy kisebb adag felvételen, amihez megvannak a Google autó adatai is. Ha van eszük, akkor már begyűjtöttek egy-két DVD-nyi anyagot. Az adatokat berakni szimulátorba, abba beültetni embert, aki szimulálja a neurális hálót, és ellenőrzi, hogy a klaszterek határai tényleg ott vannak-e, ahol lenniük kell, azaz hogy a besorolás rendben van-e. Ha megvannak a klaszterek, akkor fel lehet állítani profilokat, és abba megtanulhatja besorolni az algo a vezetőket. tanulgat, tanulgat. Tegyük fel, hogy a klaszteranalízis mégsem volt tökéletes, ez vajon mindig oka-e annak, ha a besorolás ingadozó, rossz az AIC-je, és emberi szemmel is fura. Szóval esetleg a neurális háló finomíthat még a besoroláson, észrevéve viselkedési mintákat.

Vajon mennyi idő/információ kell hozzá, hogy besoroljunk egy vezetőt? Meddig kell őt megfigyelnünk? Ha mellé ülünk, elég 5 perc, az biztos. :D De kívülről? Esetleg: mik azok, amikre az ember ijedten félrehúzódik, bemondja, hogy "vadbarom", a Google autója meg lelassít, ledudáltatja magát, valamint megpördül az elsuhanó vadbarom szelétől?