bohm_kornel.jpg

Bőhm Kornél
Kommunikációs szakértő

Bőhm Kornél szakblogja

Ez itt Bőhm Kornél kommunikációs szakértő blogja, kríziskommunikációról, hírnévmenedzsmentről és mindenről, ami hozzá tartozik. Bőhm Kornél könyve "Sem megerősíteni, sem cáfolni címmel" jelent meg 2018-ban a HVG kiadónál.

Szerzők

Hírlevél feliratkozás

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

* kötelező megadni
Milyen formátumban szeretné megkapni a hírlevelet?

Utolsó kommentek

  • jajdehülyevagyok: A teljesítményük megkérdőjelezhető, a szubkultúra törvényen kívüli, Majka hiteltelen celeb. (2018.08.26. 18:23) Régi csibészek
  • kolomparlole1114: @kolomparlole1114: Most ebbe utólag átolvasva bele lehet kötni hogy a rapper sose volt a metálzene... (2018.08.26. 17:51) Nem vagy itt jó helyen?
  • kolomparlole1114: "ma már a "márka" közösségi tulajdon lett. A szurkolók, rajongók úgy érzik, beleszólásuk van a foc... (2018.08.26. 17:49) Nem vagy itt jó helyen?
  • nick papagiorgo: Ha igaz az, hogy a Curtis nevű úr drogfüggő, olyan szinten, hogy fellépni képtelen állapotba képes... (2018.08.26. 17:43) Régi csibészek
  • Látens Inszinuáció: Az ózdi gyökérrel én egyszer futottam össze egy Erotika kiállításon, ahol leplezetlenül stírölte a... (2018.08.26. 15:22) Régi csibészek
  • Utolsó 20

Címkék

1-800-flower (1) 1956 (1) add el jól az ötleted (1) adidas (3) adó (1) ad misplacement (1) agenda setting (1) agyhalott (1) airbnb (1) Ai Weiwei (1) aldi (1) Alec Baldwin (1) Alonso (1) amazon (1) ambush (1) American Airlines (1) american apparel (1) amex (1) andrew mason (1) apple (1) áramszünet (1) arany disznó (1) ARC (1) armstrong (2) arrogancia (1) asda (1) asszertivitás (1) ásványvíz (1) atlanta braves (1) átmárkázás (1) átnevezés (2) Audi (1) automata (1) baktérium (1) baldaszti (1) baleset (3) Balogh István (1) bankok (1) Batiz (1) beach body (1) beckham (1) bekapcsolt mikrofon (1) bell pottinger (1) belső kommunikáció (2) belső pr (3) belügyminisztérium (1) benedek (1) Berki (1) Beva (1) Beyoncé (2) Bial (1) big data (1) bikiniszezon (1) bill gates (1) Biotrial (1) BKK (1) bkk (1) black friday (1) black pr (1) blair (1) blue bell (1) bocsánatkérés (1) bodyfarm (1) body shaming (1) bojkott (3) bol-dog (1) Bono (1) bónusz brigád (1) botrány (14) boycott (1) bp (1) brand (3) Brand (1) brandépítés (2) brand britian (1) brand journalism (1) brito (1) brókerbotrány (2) brown (1) búcsúlevél (1) Buda-cash (3) Budai Bernadett (1) Budapest (1) Budweiser (1) bullying (1) burger king (2) bush (1) C. ronaldo (1) cadbury (1) campaign (1) carnival (1) caterpillar (1) cecil (1) celeb (2) celebritás (1) ceo (1) challangeland (1) chan (1) chandon (1) Chevrolet (1) churchill (1) cleese (1) clooney (1) coca cola (1) Colgate (1) communication (1) concorde (1) content marketing (1) copywriter (1) copywriting (1) corporate identity (1) Costa (1) coughter (1) cream egg (1) crisis (1) crisis communication (1) cristiano ronaldo (1) családon belüli (1) csanádi (1) csanády (1) csányi sándor (1) cserpes (1) csillebérc (1) csinibaba (1) csomagküldő (1) cunami (1) Curiosity (1) Curtis (1) cyberbullying (1) Daewoo (1) dalai láma (1) Danks (1) danone (2) Daróci Dávid (1) death sells (1) deepwater horizon (1) delta (1) Demcsák (1) Deutsche Telekom (1) dhl (1) díjkiosztó (1) dízel (1) döntő (1) Douwe Egberts (1) dr.dre (1) drogteszt (1) Dudás Gergely (1) durrdefekt (1) e-magazin (1) eb (1) ebola (1) egészségügy (1) egg-gate (1) egyház (1) embargó (1) emisszió (1) emotinal adveritsing (1) employer branding (3) erdély (1) érzelmek (1) érzelmes reklámok (1) espell (1) etikátlan reklám (1) etikus (1) ETO (1) exercise unified response (1) facebook (5) Facebook (3) Facebook Safety Check (1) fawlty (1) federer (1) fedex (1) fekete péntek (1) feliratkozás (2) fertőzés (1) fesztivál (1) FIA (1) fink (1) fishburger (1) fish o filet (1) fizetés (1) földgáz (1) földrengés (1) Forbes (1) ford (1) Forma1 (1) Formula (1) Formula1 (1) Foursquare (1) four seasons (1) függetlenség (1) fuji (1) Fyre (1) Gábor Zsa zsa (1) Galambos Márton (1) gap (3) garner (1) Gauck (1) gaydar (1) gay pride (1) gáza (2) GDF SUEZ (1) gender (1) general motors (1) Gerendai (1) geszti (1) ghemawat (1) gini dietrich (1) goldenblog (2) google (2) Google (1) görög zita (1) grand prix (1) Grecsó (1) Greggs (1) griezmann (1) gripen (1) groupon (1) Groves (1) gumi (1) gumiabroncs (1) gumicsont (1) gupta (1) Guy R. Powell (1) GVH (1) gyárfás (2) gyász (1) gyászhír (1) gyászhíres reklám (2) Gyermekrák Alapítvány (1) gyógyszerkísérlet (1) Győr (1) győri keksz (1) gyűlöletkampány (1) Gyurcsány (1) hacsek és sajó (1) hajószerencsétlenség (1) hakapeszi (1) hakker (1) halácsy (1) halál (1) halloween (1) halott (1) halottak napja (1) hamasz (1) hasonmás (1) hazudik (1) hazugság (1) heart attack grill (1) heinz (2) helmet (1) hill (1) híresség (1) hírlevél (2) hírnévmenedzsment (9) hiszékenység (1) hivatalos (1) hmv (1) (1) hofi (1) holacracy (1) Hollande (1) hollister (1) honvédség (1) horn (1) hosszú (1) hsieh (1) hvg (1) HVG (1) hvg könyvek (1) igata (1) index (2) index.hu (1) infografika (1) ing (1) ing direct (1) Instagram (1) interjú (3) internetadó (1) invitel (1) iwiw (1) izland (1) izrael (2) Jakupcsek (1) jamaica (1) Jerry Dimos (1) Jézus (1) jobs (1) jog (1) jo moore (1) K&H (1) k-monitor (1) kabalaállat (1) kabát (1) kalandpark (1) Kálmán Olga (1) kampány (2) Kánaán (1) kanada (1) káosz (1) karácsony (1) Karafiáth (1) Kardashian (1) karizmatikus (1) Kasza Tibi (1) katapult (1) katinka (2) katolikus (1) katrina (1) kellogs (1) Kendall Jenner (1) KHB (1) kiállítás (1) kína (1) kirúgás (1) kispál (1) kiss (1) kiss lászló (1) kiszervezés (1) kiszivárogtatás (1) kockázatelemzés (1) kocsis (1) kodak (1) kolbász (1) kommunikáció (7) kommunikációs stratégia (1) kommunikációs tréning (1) könyvkritika (5) könyv recenzió (3) koppenhága (1) kormányszóvivő (1) közösségi média (1) kraft (1) Kreatív (4) kreativ (2) kreatív (3) kreatív szaklap (1) kritika (1) krízis (15) kríziscsapat (1) krízisforgatókönyv (2) kríziskezelés (6) Kríziskommunikáció (8) kríziskommunikáció (64) kríziskommunikációs forgatókönyv (6) krízismenedzsment (2) krízisszimuláció (1) krízistréning (1) kürt (1) lakos (1) Lampedusa (1) leépítés (2) Lego (1) lelki terror (1) lemondás (1) lidl (1) lights (1) lights off (1) logo (1) lóhús (2) london (1) lonsdale (1) lovasi (1) love it or hate it (1) magenta (1) magyarosi péter (1) magyarvíz (1) Magyar Telekom (2) magyar úszás napja (1) Majka (1) MAL (1) malkovich (1) marius (1) máriusz (1) márka (2) marketing (3) markos nádas (1) marks&spencers (1) Mark Zuckerberg (1) Marlboro (1) marmite (1) marriott (1) Mars (1) marvelosa (1) mary poppins (1) mastercard (1) Matáv (2) max (1) McDonalds (7) mcgrew (1) mclaren (1) McVities (1) McWhopper (1) médiatréning (1) médiaunió (1) megszégyenítés (4) meleg (1) meleg méltóság (1) Melilla (1) mélytengeri pokol (1) menekültek (1) mentésügy (1) mentőszolgálat (1) mercedes (2) Messi (1) Michael (1) Michael O Leary (1) microsoft (1) mild (1) milky way (1) millenniumi (1) mindea (1) mindenszentek (1) MLSZ (1) MNB (1) moet (1) Mogherini (1) molnár gyula (1) Monica Lewinsky (1) monthy python (1) moore (1) moszkva tér (1) Mousa Aida Zsófia (1) Mulberry (1) music fm (1) MÚSZ (1) mynypd (1) name and shame (1) napi.hu (1) NAV (1) nébih (1) negatív (3) nemzeti (1) Nepal (1) népszavazás (1) nespresso (2) névváltás (1) newsletter (2) new coke (1) new york police (1) next (1) nike (1) no comment (1) nsa (1) nypd (1) OBA (1) obama (1) offshore (1) olaj (1) olajszennyezés (1) OLeary (1) olimpia (2) onion (1) önirányító (1) önszabályozó reklámtestület (1) óra (1) orbán (2) oreo (2) Origo (1) origo.hu (2) orosz zoltán (1) országimázs (1) oscar (1) Őszöd (1) öszödi beszéd (1) outsourcing (1) Paddy Power (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin (1) panama (1) panasonic (1) Pánczél Andrea (1) pánikológia (1) pankaj (1) pápa (2) Paris Hilton (1) patrióta (1) payet (1) pay gap (1) pedofil (1) pénzügy (1) Pepsi (1) personal brand (4) Pethő (1) phillips (1) pintér (1) Pintér Attila (1) Pinyő (1) Pirelli (1) pitch (1) plakát (2) pocak (1) pocakos (1) policy (1) politically correct (1) posta (1) Powell (1) PR (7) pr (2) press release (2) prezentáció (1) prezi (2) protein world (1) Provident (1) pr múzeum (1) PR Nap (1) puli (1) pulyka (1) puma (1) Putin (1) qiabo (1) Questor (2) Quimby (1) rákkeltő (1) rasszista (3) Ratner (1) Ratner effektus (1) rbc (1) real time (1) real time marketing (1) rebranding (2) recenzió (3) recept (1) Red Bull (1) red herring (1) Red Lobster (1) reklám (5) reklámetika (1) reklámok (1) reklám elhelyezés (1) renee somerfield (1) reputáció (5) reputációvédelem (2) reuters (1) rezsicsökkentés (1) rió (1) Risztov (1) rogán (1) ROI (1) rolling stone (1) royal bank of canada (1) Rózsa (1) Rózsa Iván (1) Rubint réka (1) ruhatár (1) rule40 (1) Ryanair (1) s39 (1) sadvertising (1) Sainsburys (2) sajtókapcsolat (1) sajtóközlemény (2) sajtólista (1) sajtótájékoztató (1) Sáling (1) Samsung (2) Sandy (1) sárkányfű (1) Schumacher (1) schweinsteiger (1) sec (1) self-driving (1) sem cáfolni (1) sem megerősíteni (1) seoul secret (1) sérülés (1) sex sells (1) shapiro (1) silka (1) Silverstone (1) sisak (1) skócia (1) skót (1) sms (1) snickers (1) snoop (1) Social media (1) social media (3) sofőr nélküli (1) sonic (1) soproni sör (1) soros (1) Spanghero (1) spíler (1) spindoc (15) spindoktor (7) spin doktor (2) spin sucks (1) spoonful (1) sportpszichológus (1) Starbucks (2) statisztika (1) steve (1) Steven W. Groves (1) storytelling (1) subsribe (1) sugar (1) super bowl (2) suttogó propaganda (1) szabadon ébredők (1) szabad európa (1) széll kálmán (1) személyes márka (4) szexista (2) Sziget (1) szijjártó (1) szilveszter (1) szimbólum (1) szimuláció (1) Szollár (1) szómágia (2) szomorú reklámok (1) szövegíró (1) szponzor (2) szponzoráció (1) sztárjk (1) sztereotípia (1) szulák (1) T-mobil (1) T-systems (1) tábornok (1) tartalommarketing (1) tax (1) taxis (1) Ted (1) tek (1) Telekom (2) tematizálás (1) terelés (1) termékvisszavonás (1) tesco (2) tess (1) testimonial (1) testimony (1) tétellopás (1) thanksgiving (1) tibet (1) tiger woods (1) tigris ami nincs (1) Timeline (1) történetmesélés (1) Tóth István (1) Tower of London (1) toyota (1) trafik (1) tréning (3) trump (2) Trump (1) trust me (1) tüntetés (1) tusványos (1) tweet (2) twitter (6) Twitter (2) tylenol (1) U2 (1) uber (1) ügyvéd (1) újlipótváros (1) unicum (1) ups (1) usa (1) úszószövetség (2) úszó vb (1) utódlás (1) valentin (1) válságkommunikáció (4) valton (1) vanity (1) Vaszily (1) verzion (1) vészforgatókönyv (1) Vető (1) Vető Viktória (1) vezető (1) villamospadló (1) virágküldő (1) Virgin (1) visa (1) visszahívás (3) Vodafone (1) vodafone (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) vöröskereszt (1) vw (1) waczak (1) walker (1) walmart (1) waterloo (1) wehearyou (1) wendys (1) who (2) whole foods (1) Woods (1) Xerox (1) your brand (1) youtube (1) zaklatás (1) zakó (1) zakó-gate (1) zappos (1) zászlóégetés (1) Zsazsa (1) zsiráf (1) zuchlag (1) zuckerberg (2) Zuckerberg (2) zwack (2) Címkefelhő

Szerzők

Kolbászolás

2015.10.27. 22:51 Spindoc

Lebukott a kolbász is. Meg minden, ami a hazai gasztronómia alapköveit érinti: a szalonna, a sertésből készült felvágottak, hurkák, pörcök, töpörtyűk. Lassan olyan érzésünk lehet, hogy minél több dologra terjed ki a kutatók figyelme, annál kevesebb táplálékhoz nyúlhatunk jó érzéssel.

sausage.jpg

                                                              Killing me softly

Az Egészségügyi Világszervezet jelentése itthon és világszerte kiverte a biztosítékot, mindenki azonnal odakapott a ham and eggséhez.

A bejelentés, mely szerint a vöröshúsok, a feldolgozott, pláne füstölt hústermékek rákkeltőek lehetnek, felforgathatná a fejlett világ társadalmainak táplálkozását. Kérdés azonban, hogy a vészjósló kutatás hogyan illeszkedik az eddig is meglévő tudásunkba, jelesül abba, hogy többé-kevésbé minden rákkeltő lehet, ha túlzott mértékben találkozik a szervezetünkkel. Finoman öl a cukor, finoman öl a só, finoman öl a remény, finoman öl a jó. A margarin és a vaj most már talán fél évszázados küzdelme, a tojás épp aktuális megítélése, de akár a különböző típusú szeszes italok elfogadottsága is a mértékre és mértékletességre vezethetők vissza.  

sausage-murder.jpg

A WHO vélhetően nem világpánikot akart kelteni a kutatási eredmények ismertetésekor, legfeljebb a közfigyelem felkeltése szerepelhetett a célok között. Márpedig a fogyasztók rendkívül háklisak az élelmiszerekkel, főleg az alapélelmiszerekkel kapcsolatos rémhírekre. Emiatt szükségszerű lett volna empatikusabban és körültekintőbben eljárni és nem átadni a magyarázás és tompítás felelősségét a médiának. (Itthon is minden vezető hírportál foglalkozott az üggyel és a kutatási eredmények pontos jelentésének bemutatásával, ezen keresztül a pánik csökkentésévek.) 

A legfontosabb tanulság tehát számunkra az, hogy a figyelemfelkeltés és a felelős kommunikáció nem zárja és nem is zárhatja ki egymást. A másik pedig, hogy minden ilyen "új találás" egyúttal valaki más lobbicsoport malmára hajthatja a vizet, ami könyörtelenül ki is használja a könnyen jött lehetőséget. A vegetáriánus lobbi tehát most röhög a markában... 

 

 

---

ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.  

A bejegyzés trackback címe:

https://bohmkornel.blog.hu/api/trackback/id/tr598027646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2015.10.28. 06:11:19

Kiváncsi vagyok hány zsidó és muszlim orvos van ennek a kutatásnak a hátterében...
Nyilván a marhahús is mérgező - a hindu orvosok szerint...

No comment...

midnight coder 2015.10.28. 08:09:35

Ha a matematikusok úgy dolgoznának mint ezek a kóklerek, a PI értéke folyamatosan változna -5 és plusz 50 között minden héten, annak megfelelően hogy épp most ki finanszírozza a kutatást.

midnight coder 2015.10.28. 08:14:02

@gigabursch: Itt alapvetően ipari érdekekről van szó. Gyógyzeripar, élelmiszeripar. Az előbbinek az áldozathibáztatás a fő érdeke. Egy olcsó és hatékony rákgyógyszer dollármilliárdoktól fosztaná meg az ipart, ezért rohadtul nem érdekük azt kifejleszteni, sőt a fejlesztések akadályozása az ami az érdekükben áll. De hogy a polgár ne kérdezze meg, hogy mégis mi a faszt csinának ennyi pénzből ha gyógyszert nem, így valahogy rá kell tolni a népre a felelősséget.

Az élelmiszeripar érdeke pedig az, hogy minél olcsóbb mezőgazdasági hulladékot minél drágábban adhasson el neked. A hús előállítása drága, a barnakenyéré, zöldségféléé olcsó. Ha te az olcsó barnakenyeret és a zöldséget megveszed drágán mert egészséges, akkor nagy a profit. Ennyi.

-JzK- 2015.10.28. 08:16:11

@gigabursch:
Én inkább nyápic, SJW-ista, sötétzöld vegánokat sejtek a háttérben.

♔bаtyu♔ 2015.10.28. 08:29:30

Elhiszi valaki ezeket a baromságokat? Évekig ment, hogy "tudományos kutatók" szerint a diesel kevésbé környezetszennyező mint a benzines, holott mindenki látott már diesel autót maga előtt és az is ismert, hogy a diesel motor által kibocsátott korom szépen le tud rakódni a tüdőbe, le tud rakódni a havas tájakon. Azaz még fel is erősíti a benzines autók környezetszennyezését. Csak azokat is el kellett adni.

Az élelmiszereknek hívott szemetekről valahogy nem készülnek "tudományos" kutatások.

Ebből a hírből én azt vonom le, hogy az emberek egyre kevesebb szemetet esznek, vissza fordultak a természetesebb kaják felé.

gyongyi70 2015.10.28. 08:52:00

MindenkineK: nem a húsról, hanem a húskészítményekről van szó. Mindig is pedzegették, hogy a túl sok nitrátkészítmény, füstölés káros, hát még a gyorsérleléshez használt starter kultúrák.

szabadság elvtársak! 2015.10.28. 08:53:38

Pénz, pénz, pénz, lobbi, érdekek stb.Számtalanszor kiderült már sok mindennek az ellenkezője, vagy lehet minden manipuláció. ahhoz roppant értenek. És mindenki megvehető ez ügyben. Én speciel leszarom az ilyen kinyilatkoztatásokat.nagyapám 84 évig ilyen kajákon élt. orvos szinte nem is látta, ugyanúgy mint a nagybátyánkat 90 éves koráig. Ennyit a tudósokról.

szabadság elvtársak! 2015.10.28. 09:09:02

@gyongyi70:
Főleg a nagyüzemi módszereknél. Készítmények mint a ragasztóval készült sonka, és egyebek.Ebben igazad van. Régebben az otthon tartott állatok és feldolgozásuk nem okozott problémát. Azok mentesek voltak ezektől a tartósító szerektől.

Voznyák Pista 2015.10.28. 09:29:22

Minden lehet káros, ha túlzott mértékben fogyasztják. Pl. a magasabb vas tartalmú élelmiszerek. (pl. marhahús) A vas a májban felhalmozódik, és károsodást okozhat. Főleg a férfiak veszélyeztetettek.
Na és ? Attól még egészséges a fogyasztása, persze mértékkel. (Vasra szüksége van a szervezetnek, csak a túlzott felhalmozódás veszélyes)
Rákra nagyon sokféle vegyület hajlamosíthat, még természetes eredetű is. (pl. aflatoxin) . Mégis együtt élünk ezekkel a hatásokkal.
Rák azoknál fejlődik ki, akiknek az immunrendszere valami miatt legyengül. Akkor viszont tök mindegy mit eszik, előbb utóbb elindul a rosszindulatú folyamat. Ugyanis rosszindulatú sejtek napi szinten keletkeznek a szervezetben, csak ezeket az egészséges ember szervezete megsemmisíti.
Az, hogy füstölt árú fogyasztása miatt naponta nem 100 ilyen rosszindulatú sejt jön létre, hanem 105, az q.rvára lényegtelen.
Az immunrendszer az ami számít.

Voznyák Pista 2015.10.28. 09:34:59

Ja, olvastam ilyet is, hogy a fruktóz fogyasztása is lehet káros !!!

Haa noooormaaaalis ?
Ahogy a neve is sugallja, gyümölcsök is tartalmaznak fruktózt. Akkor nem ehetünk gyümölcsöt meg mézet sem ?

...elmúlik... 2015.10.28. 09:35:49

Eszembe jut, hogy nagyapáink, akik megéltek egy-két dolgot életükben, nem a modern élelmiszeripar termékein nőttek fel, dohányoztak, ittak, s mégis 80-90 évesen is jól vannak.
Igaz, akkoriban a bor szőlőből, a pálinka gyümölcsből készült a sertéshús nem haltápon nevelt dán disznó volt, s a marhák is műtrágya nélküli legelőkön nevelkedtek. A dohány dohány volt, s nem kemikáliákkal kevert katyvasz. A füstölt húst pedig olyan szerkezetben füstölték, amilyet ma egy húsz éves hentestanonc még csak nem is látott, de kiírja a csülökre, hogy füstölt, pedig ordít róla, hogy csak állt egy napot valami ki tudja milyen összetevőket tartalmazó páclében.

Persze lehet valami a mostani bejelentésben, csupán azt felejtették el hozzátenni, hogy a rákkeltő hatás, azon kemikáliáknak, köszönhető, amelyekkel az élelmiszereket készítik, az állatokat etetik, a növényeket permetezik. Ergo nem az élelmiszer a ludas, hanem az azokat előállító iparág.
Így egy kicsit másképpen hangzik, persze a WHO ilyet nem fog nyilatkozni, nem is tudom miért.

midnight coder 2015.10.28. 10:10:06

@...elmúlik...: Van ennek egy másik magyarázata is. Dédapáink idejében született 10 gyerek, ebből felnőtt jó esetben 4, a legjobb immunrendszerrel, ebből egyet-kettőt megöltek háborúban, forradalomban, stb. a maradék biztosította a fennmaradást. Régebben még inkább így volt ez. Ma viszont azok a gyerekek is megérik a felnőttkort, akik 100 éve még meg sem születhettek volna. És továbbadják a génjeiket.

...elmúlik... 2015.10.28. 10:29:44

@midnight coder: Persze, ebben igazad van. Ellenben aki megszületik, az már 10-15 év alatt megeszik annyi kemikáliát, amennyit a dédapja egy életen át nem. Jó eséllyel nem éri meg a hatvan éves kort, pláne, amennyiben egyéb betegséggel is küzd.

midnight coder 2015.10.28. 10:58:17

@...elmúlik...: Nem csak megeszik, de Pl. be is lélegzik finom dízelkormot és még mi mindent...

...elmúlik... 2015.10.28. 11:04:28

@midnight coder: Nos ebbe nem is mennék bele.

MEDVE1978 2015.10.28. 11:40:23

Elhiszem, hogy igaz ez a dolog. Ugyanakkor egy helyen láttam kifejtve az egészet. A világ népességét tekintve egy átlagembernek 5% esélye van arra, hogy valamikor az életében rákos lesz. Ha most leszámítjuk ebből a harmadik világbeli szerencsétleneket, akik előbb másban halnak meg, a nyugati világban ez valahol 10-15% lehet. Az oka viszonylag egyszerű: a fejlett országok lakói tovább élnek és jobb viszonyok között, a rák lényege pedig az, hogy a sejtreprodukció során információtorzulás / információvesztés jön létre és ez hoz létre abnormálisan működő sejteket. Egyes tényezők, mint az UV sugárzás, a rádioaktivitás, kémiai anyagoknak való kitettség ezt a torzulást erősíti / multiplikálja. Van olyan tényező is, ami lassabban okozza a torzulást, például a dohányzás vagy az alkohol.
Erre a torzulási kényszerre is másképpen reagálnak az emberek, a saját szervezetük sajátosságai szerint. Van olyan, akinek egy végigpiált élet után sem lesz májrákja, viszont olyan is, aki soha nem dohányzott mégis tüdőrákos lesz.
A WHO most valószínűséget vizsgált. Van egy alap valószínűség, ami a rákkal kapcsolatosan regisztrálható, legyen ez mondjuk 5%. Magyarország ebből a szempontból ultra legalja, ami azt jelenti, hogy sok a valószínűséget növelő tétel (légszennyezettség, környezeti szennyezettség, aktív vagy passzív dohányzás, helytelen táplálkozás, mozgáshiány stb.). Egy olyan ember, aki mondjuk dohányzik, Budapesten él, nem mozog rendszeresen, egészségtelenül étkezik stb. az szerintem kb. 40-50% valószínűséggel lesz rákos életében. Ha mondjuk nem dohányzik és mozog, jó levegőjű és nem szennyezett kisvárosban lakik, viszont egészségtelenül étkezik, annál ez mondjuk csak 20-25%. Ami fontos, az az, hogy itt valószínűségről van szó, de mindenki egyedi.

Még egy pár dolgot mindenképpen ki kell emelni, amit ezzel foglalkozó szakemberek írtak:
1. A bélrák kockázatot azért rendesen csökkenti a sokoldalú, zöldségeket és gyümölcsöket, valamint teljes őrlésű péksüteményt tartalmazó, rostokban gazdag táplálkozás. Ezek kipucolják a beleket.
2. Ha valaki olvasott korábban a rák témájában, az azért eléggé előre láthatta, hogy valami ilyen várható. Elmondom miért: a többször használt sütőolajról például kiderítették, hogy olyan vegyületeket tartalmaz, amelyek rákkeltőek. Ezek a vegyületek az égés, sütés folyamán jönnek létre. A jelenlegi WHO jelentésben elsősorban füstölt, lángolt és feldolgozott termékekről beszélnek. Namármost arra lehetett számítani, hogy mivel a füstölés miatt hasonló anyagok kerülnek bele a húsokba, ezért ez is valamennyire káros, rákkeltő.

A végére annyit, hogy az élet arról is szól, hogy az ember élvezi és ebben egy jó pár káros dolog is benne van. Bár káros, én sokkal szegényebbnek érezném magam élményekben, ha nem ittam volna sohasem alkoholt, illetve ha még azt sem tudnám elmondani, hogy miután a sógor levágatta a disznót, milyen finom kolbászt csináltunk.