Vigyázat, hamisítanak! - mondhatná számos celebritás, és persze mondja is, főleg olyankor, amikor az alteregók, hasonmások használata anyagi veszteséget is okoz nekik, vagy épp jó hírnevüket rontja, amikor egy márka olcsóbb megoldáshoz nyúlva nem a hírességet, hanem egy hozzá hasonlító utánzót kér fel szerepelni.
A Nespresso épp a héten perelte be egy izraeli riválisát, az Espresso nevű, ugyancsak kapszulás kávé céget, mert az reklámjában egy George Clooney-ra hasonlító férfit használt. Clooney nagyon régóta közismert reklámarca a Nespressónak, így a "Clooney-klón" felhasználása egyértelműen jellegbitorlásnak számíthat és még csak nem is történhetett véletlenül.
A minden lében kanál Kim Kardashian is perre vitte a dolgot, mikor az Old Navy nevű márka egy hozzá megszólalásig hasonló modellt alkalmazott egy reklámjában.
Mint két tojás
Még ennél is furább helyzetbe került Sebastian Schweinsteiger. A Manchester United és a német válogatott csillaga ugyanis beperelt egy Hong Kong-i játékgyárat. A futballsztár azt sérelmezi, hogy az egyik, második világháborús német katonai bábut elég egyértelmű módon őróla mintázták meg. A játékgyártó véletlen egybeesésről beszél, de a jogi szakértők szerint nyilvánvaló és tudatos a hasonlóság, így teljes joggal kér jogi elégtételt a sztár.
Vélhetően ugyanakkor nem lesz jogi procedúra a mostani, hazai esetből. A Geszti Péter által kitalált reklámgeg arra épít, hogy Csányi Sándor - a színész - reklámozza a Concorde alapkezelő befektetési termékeit. Természetesen az egész reklám egy folyamatos kikacsintás a nézők felé, aki a pénzvilág vonatkozásában egy másik Csányi Sándor befektetési tanácsait többre becsülnék. Sőt, a szöveg maga is egyértelműen utal erre: "De miért hinne ön Csányi Sándornak? Én csak egy színész vagyok..."
Feltételezzük, hogy itt nem sok kockázatot vállalt a Concorde alapkezelő és nyilván értesítették és engedélyt is kértek a valódi érintettől, aki biztosíthatta őket arról: érti a tréfát, még ha nem is szereti.
Egyébként ez a fajta kikacsintás sem előzmény nélküli. Amerikában nemrégiben nagy siker mellett ment egy banki reklámsorozat, amelyben egy színész pont azzal viccelődött, hogy neki ebben a reklámban egy dörzsölt üzleti tanácsadót kellene megjelenítenie, de hát ő egy színész és gőze sincs a pénzügyekről. A névazonosságra itt azonban nem játszottak rá. A geg itt az üzenetet hangsúlyozta: annyira átláthatóak és őszinték vagyunk, hogy még a reklámunkban is kitárulkozunk. Van új a nap alatt, de nem sok.
---
Ha érdekelnek a kríziskommunikáció hírei, iratkozz fel a Spindoc Kríziskommunikációs Hírlevélre itt
Utolsó kommentek