bohm_kornel.jpg

Bőhm Kornél
Kommunikációs szakértő

Bőhm Kornél szakblogja

Ez itt Bőhm Kornél kommunikációs szakértő blogja, kríziskommunikációról, hírnévmenedzsmentről és mindenről, ami hozzá tartozik. Bőhm Kornél könyve "Sem megerősíteni, sem cáfolni címmel" jelent meg 2018-ban a HVG kiadónál.

Szerzők

Hírlevél feliratkozás

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

* kötelező megadni
Milyen formátumban szeretné megkapni a hírlevelet?

Utolsó kommentek

  • Látens Inszinuáció: Nos, ha történelmileg nézzük, akkor a fekete, mint faj, valóban bukásra volt/van ítélve, divat ide... (2019.09.17. 15:44) A fehérek győzelme
  • Örömhernyó: @GépBalta: Pláne hogy nem is négerekről szól a reklám, hanem a sötétebb bőrű thaiokról. Ők is ázsi... (2019.09.17. 15:39) A fehérek győzelme
  • Örömhernyó: "A kisfilmben két gyönyörű modell közül az egyik hirtelen feketévé és szomorúvá válik, de később v... (2019.09.17. 15:37) A fehérek győzelme
  • GépBalta: Mi okból kéne fontosnak érezniük Thaiföldön a fekete kisebbségek korábbi sérelmeinek figyelembevét... (2019.09.17. 15:34) A fehérek győzelme
  • MAXVAL bircaman közíró: Liberális műbotrány. (2019.09.17. 14:50) A fehérek győzelme
  • Utolsó 20

Címkék

1-800-flower (1) 1956 (1) activia (1) add el jól az ötleted (1) adidas (3) adó (1) ad misplacement (1) agenda setting (1) agyhalott (1) airbnb (1) Ai Weiwei (1) aldi (1) Alec Baldwin (1) Alonso (1) amazon (1) ambush (1) American Airlines (1) american apparel (1) amex (1) andrew mason (1) annie hall (1) apple (1) áramszünet (1) arany disznó (1) ARC (1) armstrong (2) arrogancia (1) asda (1) asszertivitás (1) ásványvíz (1) atlanta braves (1) átmárkázás (1) átnevezés (2) audi (1) Audi (1) automata (1) avatar (1) baktérium (1) baldaszti (1) baleset (3) Balogh István (1) bankok (1) Barilla (1) Batiz (1) beach body (1) beckham (1) bekapcsolt mikrofon (1) bell pottinger (1) belső kommunikáció (2) belső pr (3) belügyminisztérium (1) benedek (1) Berki (1) Bertolli (1) Beva (1) Beyoncé (2) Bial (1) big data (1) bikiniszezon (1) bill gates (1) Biotrial (1) BKK (1) bkk (1) blackface (1) black friday (1) black pr (1) blair (1) blue bell (1) bocsánatkérés (1) bodyfarm (1) body shaming (1) bojkott (3) bol-dog (1) Bono (1) bónusz brigád (1) botrány (15) boycott (1) bp (1) Brand (1) brand (3) brandépítés (2) brand britian (1) brand journalism (1) brito (1) brókerbotrány (2) brown (1) búcsúlevél (1) Buda-cash (3) Budai Bernadett (1) budapest (1) Budapest (1) Budweiser (1) bullying (1) burger king (2) bush (1) C. ronaldo (1) cadbury (1) campaign (1) carnival (1) caterpillar (1) cecil (1) celeb (2) celebritás (1) ceo (1) challangeland (1) chan (1) chandon (1) Chevrolet (1) churchill (1) cleese (1) clooney (2) coca cola (1) Colgate (1) communication (1) concorde (1) content marketing (1) copywriter (1) copywriting (1) corporate identity (1) Costa (1) coughter (1) cream egg (1) crisis (1) crisis communication (1) cristiano ronaldo (1) családon belüli (1) csanádi (1) csanády (1) csányi sándor (1) cserpes (1) csillebérc (1) csinibaba (1) csomagküldő (1) cunami (1) Curiosity (1) Curtis (1) cyberbullying (1) Daewoo (1) dal (1) dalai láma (1) Danks (1) danone (2) Daróci Dávid (1) death sells (1) deepwater horizon (1) delta (1) Demcsák (1) Deutsche Telekom (1) dhl (1) díjkiosztó (1) dízel (1) Dolce (1) döntő (1) Douwe Egberts (1) dr.dre (1) drogteszt (1) Dudás Gergely (1) durrdefekt (1) e-magazin (1) eb (1) ebola (1) egészségügy (1) egg-gate (1) egyház (1) embargó (1) emisszió (1) emotinal adveritsing (1) employer branding (4) erdély (1) érzelmek (1) érzelmes reklámok (1) espell (1) etikátlan reklám (1) etikus (1) ETO (1) exercise unified response (1) Facebook (3) facebook (5) Facebook Safety Check (1) fawlty (1) federer (1) fedex (1) fekete péntek (1) feliratkozás (2) fertőzés (1) fesztivál (1) FIA (1) fink (1) fishburger (1) fish o filet (1) fizetés (1) földgáz (1) földrengés (1) Forbes (1) ford (1) Forma1 (1) Formula (1) Formula1 (1) Foursquare (1) four seasons (1) függetlenség (1) fuji (1) Fyre (1) Gabbana (1) Gábor Zsa zsa (1) Galambos Márton (1) gap (3) garner (1) Gauck (1) gay (1) gaydar (1) gay friendly (1) gay pride (1) gáza (2) GDF SUEZ (1) gender (1) general motors (1) Gerendai (1) geszti (1) ghemawat (1) gini dietrich (1) goldenblog (2) Google (1) google (2) görög zita (1) gozsdu (1) grand prix (1) Grecsó (1) Greggs (1) griezmann (1) gripen (1) groupon (1) Groves (1) gucci (1) gumi (1) gumiabroncs (1) gumicsont (1) Gundel (1) gupta (1) Guy R. Powell (1) GVH (1) gyárfás (2) gyász (1) gyászhír (1) gyászhíres reklám (2) Gyermekrák Alapítvány (1) gyógyszerkísérlet (1) Győr (1) győri keksz (1) gyűlöletkampány (1) Gyurcsány (1) hacsek és sajó (1) hajószerencsétlenség (1) hakapeszi (1) hakker (1) halácsy (1) halál (1) halloween (1) halott (1) halottak napja (1) hamasz (1) harry potter (1) hasonmás (1) hazudik (1) hazugság (1) heart attack grill (1) heinz (2) helmet (1) hill (1) híresség (1) hírlevél (2) hírnévmenedzsment (9) hiszékenység (1) hivatalos (1) hmv (1) (1) hofi (1) holacracy (1) Hollande (1) hollister (1) homofób (1) honvédség (1) horn (1) hosszú (1) hsieh (1) HVG (1) hvg (1) hvg könyvek (1) igata (1) index (2) index.hu (1) infografika (1) ing (1) ing direct (1) Instagram (1) interjú (3) internetadó (1) invitel (1) iwiw (1) izland (1) izrael (2) Jakupcsek (1) jamaica (1) Jerry Dimos (1) Jézus (1) jobs (1) jog (1) jo moore (1) K&H (1) k-monitor (1) kabalaállat (1) kabát (1) kalandpark (1) Kálmán Olga (1) kampány (2) Kánaán (1) kanada (1) káosz (1) karácsony (1) Karafiáth (1) Kardashian (1) karizmatikus (1) Kasza Tibi (1) katapult (1) katinka (2) katolikus (1) katrina (1) kellogs (1) Kendall Jenner (1) KHB (1) kiállítás (1) kína (1) kirúgás (1) kispál (1) kiss (1) kiss lászló (1) kiszervezés (1) kiszivárogtatás (1) kockázatelemzés (1) kocsis (1) kodak (1) kolbász (1) kommunikáció (7) kommunikációs stratégia (1) kommunikációs tréning (1) könyvkritika (5) könyv recenzió (3) koppenhága (1) kormányszóvivő (1) közösségi média (1) kraft (1) Kreatív (4) kreatív (3) kreativ (2) kreatív szaklap (1) kritika (1) krízis (16) kríziscsapat (1) krízisforgatókönyv (2) kríziskezelés (6) Kríziskommunikáció (9) kríziskommunikáció (66) kríziskommunikációs forgatókönyv (6) krízismenedzsment (2) krízisszimuláció (1) krízistréning (1) kürt (1) lakos (1) Lampedusa (1) lcd (1) leépítés (2) Lego (1) lelki terror (1) lemondás (1) leszerel (1) lidl (1) lights (1) lights off (1) logo (1) lóhús (2) london (1) lonsdale (1) lovasi (1) love it or hate it (1) magenta (1) magyarosi péter (1) magyarvíz (1) Magyar Telekom (2) magyar úszás napja (1) Majka (1) MAL (1) malkovich (1) marius (1) máriusz (1) márka (2) marketing (3) markos nádas (1) marks&spencers (1) Mark Zuckerberg (1) Marlboro (1) marmite (1) marriott (1) Mars (1) marvelosa (1) mary poppins (1) mastercard (1) Matáv (2) max (1) McDonalds (7) mcgrew (1) mclaren (1) McVities (1) McWhopper (1) médiatréning (1) médiaunió (1) megszégyenítés (4) meleg (2) meleg méltóság (1) Melilla (1) mélytengeri pokol (1) menekültek (1) mentésügy (1) mentőszolgálat (1) mercedes (3) Messi (1) Michael (1) Michael O Leary (1) microsoft (1) mild (1) milky way (1) millenniumi (1) mindea (1) mindenszentek (1) MLSZ (1) MNB (1) moet (1) Mogherini (1) molnár gyula (1) Monica Lewinsky (1) monthy python (1) moore (1) moszkva tér (1) Mousa Aida Zsófia (1) Mulberry (1) munkáltatói (1) music fm (1) MÚSZ (1) mynypd (1) name and shame (1) napi.hu (1) NAV (1) nébih (1) negatív (3) nemzeti (1) Nepal (1) népszavazás (1) nespresso (2) névváltás (1) newsletter (2) new coke (1) new york police (1) next (1) nike (1) Nivea (1) notre dame (1) no comment (1) nsa (1) nypd (1) o1g (1) OBA (1) obama (1) offshore (1) olaj (1) olajszennyezés (1) OLeary (1) olimpia (2) onion (1) önirányító (1) önszabályozó reklámtestület (1) óra (1) orbán (2) oreo (2) Origo (1) origo.hu (2) orosz zoltán (1) országimázs (1) oscar (1) Őszöd (1) öszödi beszéd (1) outsourcing (1) Paddy Power (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin (1) panama (1) panasonic (1) Pánczél Andrea (1) pánikológia (1) pankaj (1) pápa (2) Paris Hilton (1) patkány (1) patrióta (1) payet (1) pay gap (1) pedofil (1) pénzügy (1) Pepsi (1) personal brand (4) Pethő (1) petruska (1) phillips (1) pintér (1) Pintér Attila (1) Pinyő (1) Pirelli (1) pitch (1) plágium (1) plakát (2) plakátarc (1) pocak (1) pocakos (1) policy (1) politically correct (1) posta (1) Powell (1) pr (2) PR (7) press release (2) prezentáció (1) prezi (2) protein world (1) Provident (1) pr múzeum (1) PR Nap (1) puli (1) pulyka (1) puma (1) Putin (1) qiabo (1) Questor (2) Quimby (1) radó (1) rákkeltő (1) rasszista (3) Ratner (1) Ratner effektus (1) rbc (1) real time (1) real time marketing (1) rebranding (2) recenzió (3) recept (1) Red Bull (1) red herring (1) Red Lobster (1) reklám (5) reklámetika (1) reklámok (1) reklám elhelyezés (1) rendőrség (1) renee somerfield (1) reputáció (5) reputációvédelem (2) reuters (1) rezsicsökkentés (1) rió (1) Risztov (1) rogán (1) ROI (1) rolling stone (1) royal bank of canada (1) Rózsa (1) Rózsa Iván (1) Rubint réka (1) ruhatár (1) rule40 (1) Ryanair (1) s39 (1) sadvertising (1) Sainsburys (2) sajtókapcsolat (1) sajtóközlemény (2) sajtólista (1) sajtótájékoztató (1) Sáling (1) Samsung (2) Sandy (1) sárkányfű (1) Schumacher (1) schweinsteiger (1) sec (1) self-driving (1) sem cáfolni (1) sem megerősíteni (1) seoul secret (1) sérülés (1) sex sells (1) shapiro (1) silka (1) Silverstone (1) sisak (1) skócia (1) skót (1) sms (1) snickers (1) snoop (1) Social media (1) social media (3) sofőr nélküli (1) somlói (1) sonic (1) soproni sör (1) soros (1) Spanghero (1) spíler (1) spindoc (15) spindoktor (7) spin doktor (2) spin sucks (1) spoonful (1) sportpszichológus (1) Starbucks (2) statisztika (1) steve (1) Steven W. Groves (1) storytelling (1) subsribe (1) sugar (1) super bowl (2) suttogó propaganda (1) szabadon ébredők (1) szabad európa (1) széll kálmán (1) személyes márka (4) szexista (2) Sziget (1) szijjártó (1) szilveszter (1) szimbólum (1) szimuláció (1) Szollár (1) szómágia (2) szomorú reklámok (1) szövegíró (1) szponzor (2) szponzoráció (1) sztárjk (1) sztereotípia (1) sztrájk (1) szulák (1) szulák andrea (1) T-mobil (1) T-systems (1) tábornok (1) tarlós (1) tartalommarketing (1) tax (1) taxis (1) Ted (1) tek (1) Telekom (2) telekom (1) tematizálás (1) terelés (1) termékvisszavonás (1) tesco (2) tess (1) testimonial (1) testimony (1) tétellopás (1) thanksgiving (1) tibet (1) tiger woods (1) tigris ami nincs (1) Timeline (1) történetmesélés (1) Tóth István (1) Tower of London (1) toyota (1) trafik (1) tréning (3) Trump (1) trump (2) trust me (1) tüntetés (1) tusványos (1) tűz (1) tweet (2) twitter (6) Twitter (2) tylenol (1) U2 (1) uber (1) ügyvéd (1) újlipótváros (1) unicum (1) ups (1) usa (1) úszószövetség (2) úszó vb (1) utódlás (1) valentin (1) válságkommunikáció (4) valton (1) vanity (1) váradi (1) váradi józsef (1) Vaszily (1) verekedés (1) verzion (1) vészforgatókönyv (1) Vető (1) Vető Viktória (1) vezető (1) villamospadló (1) virágküldő (1) Virgin (1) visa (1) visszahívás (3) vodafone (1) Vodafone (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) vöröskereszt (1) vw (1) waczak (1) walker (1) walmart (1) waterloo (1) wehearyou (1) wendys (1) who (2) whole foods (1) wizz (1) wizz air (1) Woods (1) Xerox (1) your brand (1) youtube (1) zaklatás (1) zakó (1) zakó-gate (1) zappos (1) zászlóégetés (1) Zsazsa (1) zsiráf (1) zuchlag (1) zuckerberg (2) Zuckerberg (2) zwack (2) Címkefelhő

Szerzők

Hivatali patkányok

2019.04.28. 11:50 Spindoc

Rendkívül érzékenyen érint a budapesti patkányveszély - szerencsére még nem futottam össze egyeddel, de rettegek a pillanattól, amikor igen. Laktam már olyan városban, sőt, olyan szobában, ahol a kis egérkék mindennapos jelenségnek számítottak, és rém büszke voltam Budapestre, amely a világ egyetlen patkánymentes nagyvárosának számított. Tavaly decemberig.

patk.jpg

Mi a különbség a mókus és a patkány között? Semmi, csak a mókusnak jobb a PR-ja.

Természetesen lehet azon vitatkozni, hogy mennyiben romlott a patkányfertőzöttség mértéke Budapesten, hogy az észlelések száma okot ad-e aggodalomra, van-e közegészségügyi válsághelyzet kialakulóban, vagy nincs. Amin még jobban el lehet évődni, hogy van-e felelőse a kialakulóban lévő szituációnak. Van-e gazdája a problémának, vagy el lehet kenni a felelősséget sokfelé, ahogy a főpolgármesteri hivatal próbálja. 

A közéleti viták sajátja, hogy vannak eltérő érdekeltséggel vitába szálló felek: a média nem csak tájékoztat, de hangulatot is kelt, az ellenzék számon kér, a regnáló vezetés pedig letagadja a problémát, majd pedig próbálja elhárítani a felelsőséget. Kommunikációs szempontból ez működik is, ez a dolgok lefolyásának általános rendje, amíg a vita hevessége el nem ül, át nem veszi a botrány helyét valamilyen másik, frissebb, érdekesebb közéleti kérdés.

A patkányhelyzet viszont merőben más és talán ezzel lehet a legjobban szemléltetni, mi is a különbség a krízis és a kríziskommunikáció között. A fővárosi lakosság "általában" nem érzi a saját bőrén egy metrókocsi tender zavarosságát, és - sajnos - csak keveseket érint a színházak alulfinanszírozottságának kérdése is. A fővárosi döntéshozók, az egyes "bizottságok" kényelmesen elvitatkozgathatnak egymással az utcai bútorok színvilágán, vagy akár a nyilvános wc-k számán. De akinek a wc-jén mászik ki egy méretes patkány, alighanem elég nehéz lesz elmagyarázni, hogy ebben egyébként semmi különös nincsen.

rat3.jpg

A patkánypopuláció elszaporodása, vagy, ahogy sajnos riogatnak vele, tavasszal várható robbanásszerű terjedése nem kommunikációs kérdés. A napi tapasztalatunk nagyon könnyen lehet más, mint a kérdést elbagatellizálni próbáló kríziskommunikációs eljárás. Ha nem lenne ügy, senkit sem érdekelne, hogy egy 50 évig jól teljesítő patkánymentesítő céget lecseréltek egy ilyesmiben járatlan, ismeretlen konzorciumra. De van ügy, amit nem lehet az okok felsorolásával megoldani. A kudarc színvonalas magyarázata nem helyettesíti a megoldást.

major_gowan_rat_basil.png

Egy szó mint száz, itt a krízis hatékony megoldására kell koncentrálni, nem pedig a kommunikációra, mert amit a saját bőrén érez, azt tényleg csak a legelvakultabb hívő képes elnyomni magában. Így a patkányok, különösen egy önkormányzati választási évben, banánhéjat is jelenthetnek a főpolgármesternek. 

 

rat.gif  

A bejegyzés trackback címe:

https://bohmkornel.blog.hu/api/trackback/id/tr8614790864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rinoceros 2019.04.29. 06:41:12

Ez egyfelől egy politikai döntést, aminek a választási évben remélhetőleg meglesz a politikai következménye. Másfelől pedig a megbízott cég felelőssége, aminek remélhetőleg meglesz a pénzügyi következménye.

Zabalint 2019.04.29. 07:52:06

@rinoceros:
Hát nem mernék fogadni egy láda sörre, hogy ennek bármilyen következménye lesz a felelősökre nézve.

BéLóg 2019.04.29. 08:31:37

Nekem az a véleményem hogy Bangóné.

szepipiktor 2019.04.29. 08:56:10

De legalább nem patkányozta le az embereket a szerző...
Máshol már leírtam:
A kiváltó ok nem csak aktuális bürokrácia, hanem a felelőtlen városfejlesztés is!
Pontosan ezért írtam egy szocialista kerületet, a csúcs XIII. kerületet, ahol a városvezetés (együtt az ellenzékkel) kiemelt programja a élhető családi házas területek szanálása és új társasházas zónák - idegen befektetők milliárdos mutyijával - létrehozása.
A kertekben eddig is éltek patkányok, egerek és más lények, de azok gyáva állatok, azaz volt életterük, így nem találkoztunk velük.
Most a Jász utca sávjában a kertes ingatlanok 99%-át lerombolták és panel rásasházak épültek egymás seggébe, nincs egy nm zöld, park, így a dögök beszorultak a még megmaradt területekre és ma már napi szinten látni őket a szőlőn, virágokon mászkálni, a házba alap lett az egér is...
Tehát ha ezek nem tudnak hova elmenekülni, akkor megjelennek a lakóterületeken is. Az írrtásuk célszerű lenne, de a mindent beépítünk elv csak felerősítette a megjelenésüket.

szepipiktor 2019.04.29. 09:04:19

@Zabalint:
Melyikekre?
Hiszen csak egymásra mutogatók vannak, tevékenyek nincsenek.
Gondolj bele, ha egy kerületben elszaporodnak a kárso élőlények, mi akadályozza meg a vezetést, hogy lépjenek?
Egy darab felelesleges látványberuházás árából megoldhatnák, és a lakosság is tapsolna, mert inkább az irtás, mint egy ostoba látványszökőkút egy emberidegen parkban...
Egy évvel elcsúsztathatnák egy-két utcában az aszfaltos járdák díszkőburkolatra cserélését.
Ősszel angyalföldön a konyhaablakból néztem, ahogy egy patkánycsalád mászkál a növényeken, kajálja a szőlőt. Egy éve a szomszédban még egy zöld terület volt, már a telekhatárra építettek egy sokemeletes panelt. (A szocialista városvezetés meg a szabályokat változtatta meg az építtetők érdekében, a családi házra tilos lett a tetőtérbeépítés, a társasháznál meg már nincs távolsághatás meg a szomszédokkal a "kiegyezés")
A patkányuok és más élősködők így átszorultak a még meglévő pici kertbe.
Ezért most ki is a felelős? A fidesz vagy a szocialista városvezetés?

Zabalint 2019.04.29. 11:16:20

@szepipiktor:
Maszatolsz. Nem a XIII. kerület fejlesztésének a következménye a patkanyok elszaparodása, eleve nem csak a XIII. kerületben probléma. Hanem annak a korrupciónak, hogy haveri, de szakmailag inkompetens cég kezébe adták a patkányírtást. Ugyanez a korrupció megy minden más területen, de a Fideszes szavazók általaban csak legyintenek, mint ha a korrupció egy szükséges rossz lenne, ami nem befolyásolja az életüket. Hát dehogynem, azt lehet, hogy nem érzed közvetlenül, amikor pl. kamunyelviskolákat grundolnak a semmiből, hogy a támop tamogatásokat nyúlják le, vagy EU-s támogatásokból építenek drágán haszontalan épületeket, de ahol elfogadott a korrupció, ott kritikus területekre is befészkeli magát, és több évtized munkáját tehetik tönkre néhány év alatt.

pioneer2016 2019.04.29. 12:22:12

A mintegy fél évszázadon át jól működő Bábolnai céget lecserélték egy 23%-al olcsóbban üzemeltető ismeretlen céggel. A feladattal nem tudnak megbirkózni és most újabb 650 milliót kapnak a szerződésben rögzített áron felül, a szerződésben rögzített feladatuk ellátására. Akkor most ki az olcsóbb cég?