bohm_kornel.jpg

Bőhm Kornél
Kommunikációs szakértő

Bőhm Kornél szakblogja

Ez itt Bőhm Kornél kommunikációs szakértő blogja, kríziskommunikációról, hírnévmenedzsmentről és mindenről, ami hozzá tartozik. Bőhm Kornél könyve "Sem megerősíteni, sem cáfolni címmel" jelent meg 2018-ban a HVG kiadónál.

Szerzők

Hírlevél feliratkozás

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

* kötelező megadni
Milyen formátumban szeretné megkapni a hírlevelet?

Utolsó kommentek

  • Látens Inszinuáció: Nos, ha történelmileg nézzük, akkor a fekete, mint faj, valóban bukásra volt/van ítélve, divat ide... (2019.09.17. 15:44) A fehérek győzelme
  • Örömhernyó: @GépBalta: Pláne hogy nem is négerekről szól a reklám, hanem a sötétebb bőrű thaiokról. Ők is ázsi... (2019.09.17. 15:39) A fehérek győzelme
  • Örömhernyó: "A kisfilmben két gyönyörű modell közül az egyik hirtelen feketévé és szomorúvá válik, de később v... (2019.09.17. 15:37) A fehérek győzelme
  • GépBalta: Mi okból kéne fontosnak érezniük Thaiföldön a fekete kisebbségek korábbi sérelmeinek figyelembevét... (2019.09.17. 15:34) A fehérek győzelme
  • MAXVAL bircaman közíró: Liberális műbotrány. (2019.09.17. 14:50) A fehérek győzelme
  • Utolsó 20

Címkék

1-800-flower (1) 1956 (1) activia (1) add el jól az ötleted (1) adidas (3) adó (1) ad misplacement (1) agenda setting (1) agyhalott (1) airbnb (1) Ai Weiwei (1) aldi (1) Alec Baldwin (1) Alonso (1) amazon (1) ambush (1) American Airlines (1) american apparel (1) amex (1) andrew mason (1) annie hall (1) apple (1) áramszünet (1) arany disznó (1) ARC (1) armstrong (2) arrogancia (1) asda (1) asszertivitás (1) ásványvíz (1) atlanta braves (1) átmárkázás (1) átnevezés (2) audi (1) Audi (1) automata (1) avatar (1) baktérium (1) baldaszti (1) baleset (3) Balogh István (1) bankok (1) Barilla (1) Batiz (1) beach body (1) beckham (1) bekapcsolt mikrofon (1) bell pottinger (1) belső kommunikáció (2) belső pr (3) belügyminisztérium (1) benedek (1) Berki (1) Bertolli (1) Beva (1) Beyoncé (2) Bial (1) big data (1) bikiniszezon (1) bill gates (1) Biotrial (1) BKK (1) bkk (1) blackface (1) black friday (1) black pr (1) blair (1) blue bell (1) bocsánatkérés (1) bodyfarm (1) body shaming (1) bojkott (3) bol-dog (1) Bono (1) bónusz brigád (1) botrány (15) boycott (1) bp (1) Brand (1) brand (3) brandépítés (2) brand britian (1) brand journalism (1) brito (1) brókerbotrány (2) brown (1) búcsúlevél (1) Buda-cash (3) Budai Bernadett (1) budapest (1) Budapest (1) Budweiser (1) bullying (1) burger king (2) bush (1) C. ronaldo (1) cadbury (1) campaign (1) carnival (1) caterpillar (1) cecil (1) celeb (2) celebritás (1) ceo (1) challangeland (1) chan (1) chandon (1) Chevrolet (1) churchill (1) cleese (1) clooney (2) coca cola (1) Colgate (1) communication (1) concorde (1) content marketing (1) copywriter (1) copywriting (1) corporate identity (1) Costa (1) coughter (1) cream egg (1) crisis (1) crisis communication (1) cristiano ronaldo (1) családon belüli (1) csanádi (1) csanády (1) csányi sándor (1) cserpes (1) csillebérc (1) csinibaba (1) csomagküldő (1) cunami (1) Curiosity (1) Curtis (1) cyberbullying (1) Daewoo (1) dal (1) dalai láma (1) Danks (1) danone (2) Daróci Dávid (1) death sells (1) deepwater horizon (1) delta (1) Demcsák (1) Deutsche Telekom (1) dhl (1) díjkiosztó (1) dízel (1) Dolce (1) döntő (1) Douwe Egberts (1) dr.dre (1) drogteszt (1) Dudás Gergely (1) durrdefekt (1) e-magazin (1) eb (1) ebola (1) egészségügy (1) egg-gate (1) egyház (1) embargó (1) emisszió (1) emotinal adveritsing (1) employer branding (4) erdély (1) érzelmek (1) érzelmes reklámok (1) espell (1) etikátlan reklám (1) etikus (1) ETO (1) exercise unified response (1) Facebook (3) facebook (5) Facebook Safety Check (1) fawlty (1) federer (1) fedex (1) fekete péntek (1) feliratkozás (2) fertőzés (1) fesztivál (1) FIA (1) fink (1) fishburger (1) fish o filet (1) fizetés (1) földgáz (1) földrengés (1) Forbes (1) ford (1) Forma1 (1) Formula (1) Formula1 (1) Foursquare (1) four seasons (1) függetlenség (1) fuji (1) Fyre (1) Gabbana (1) Gábor Zsa zsa (1) Galambos Márton (1) gap (3) garner (1) Gauck (1) gay (1) gaydar (1) gay friendly (1) gay pride (1) gáza (2) GDF SUEZ (1) gender (1) general motors (1) Gerendai (1) geszti (1) ghemawat (1) gini dietrich (1) goldenblog (2) Google (1) google (2) görög zita (1) gozsdu (1) grand prix (1) Grecsó (1) Greggs (1) griezmann (1) gripen (1) groupon (1) Groves (1) gucci (1) gumi (1) gumiabroncs (1) gumicsont (1) Gundel (1) gupta (1) Guy R. Powell (1) GVH (1) gyárfás (2) gyász (1) gyászhír (1) gyászhíres reklám (2) Gyermekrák Alapítvány (1) gyógyszerkísérlet (1) Győr (1) győri keksz (1) gyűlöletkampány (1) Gyurcsány (1) hacsek és sajó (1) hajószerencsétlenség (1) hakapeszi (1) hakker (1) halácsy (1) halál (1) halloween (1) halott (1) halottak napja (1) hamasz (1) harry potter (1) hasonmás (1) hazudik (1) hazugság (1) heart attack grill (1) heinz (2) helmet (1) hill (1) híresség (1) hírlevél (2) hírnévmenedzsment (9) hiszékenység (1) hivatalos (1) hmv (1) (1) hofi (1) holacracy (1) Hollande (1) hollister (1) homofób (1) honvédség (1) horn (1) hosszú (1) hsieh (1) HVG (1) hvg (1) hvg könyvek (1) igata (1) index (2) index.hu (1) infografika (1) ing (1) ing direct (1) Instagram (1) interjú (3) internetadó (1) invitel (1) iwiw (1) izland (1) izrael (2) Jakupcsek (1) jamaica (1) Jerry Dimos (1) Jézus (1) jobs (1) jog (1) jo moore (1) K&H (1) k-monitor (1) kabalaállat (1) kabát (1) kalandpark (1) Kálmán Olga (1) kampány (2) Kánaán (1) kanada (1) káosz (1) karácsony (1) Karafiáth (1) Kardashian (1) karizmatikus (1) Kasza Tibi (1) katapult (1) katinka (2) katolikus (1) katrina (1) kellogs (1) Kendall Jenner (1) KHB (1) kiállítás (1) kína (1) kirúgás (1) kispál (1) kiss (1) kiss lászló (1) kiszervezés (1) kiszivárogtatás (1) kockázatelemzés (1) kocsis (1) kodak (1) kolbász (1) kommunikáció (7) kommunikációs stratégia (1) kommunikációs tréning (1) könyvkritika (5) könyv recenzió (3) koppenhága (1) kormányszóvivő (1) közösségi média (1) kraft (1) Kreatív (4) kreatív (3) kreativ (2) kreatív szaklap (1) kritika (1) krízis (16) kríziscsapat (1) krízisforgatókönyv (2) kríziskezelés (6) Kríziskommunikáció (9) kríziskommunikáció (66) kríziskommunikációs forgatókönyv (6) krízismenedzsment (2) krízisszimuláció (1) krízistréning (1) kürt (1) lakos (1) Lampedusa (1) lcd (1) leépítés (2) Lego (1) lelki terror (1) lemondás (1) leszerel (1) lidl (1) lights (1) lights off (1) logo (1) lóhús (2) london (1) lonsdale (1) lovasi (1) love it or hate it (1) magenta (1) magyarosi péter (1) magyarvíz (1) Magyar Telekom (2) magyar úszás napja (1) Majka (1) MAL (1) malkovich (1) marius (1) máriusz (1) márka (2) marketing (3) markos nádas (1) marks&spencers (1) Mark Zuckerberg (1) Marlboro (1) marmite (1) marriott (1) Mars (1) marvelosa (1) mary poppins (1) mastercard (1) Matáv (2) max (1) McDonalds (7) mcgrew (1) mclaren (1) McVities (1) McWhopper (1) médiatréning (1) médiaunió (1) megszégyenítés (4) meleg (2) meleg méltóság (1) Melilla (1) mélytengeri pokol (1) menekültek (1) mentésügy (1) mentőszolgálat (1) mercedes (3) Messi (1) Michael (1) Michael O Leary (1) microsoft (1) mild (1) milky way (1) millenniumi (1) mindea (1) mindenszentek (1) MLSZ (1) MNB (1) moet (1) Mogherini (1) molnár gyula (1) Monica Lewinsky (1) monthy python (1) moore (1) moszkva tér (1) Mousa Aida Zsófia (1) Mulberry (1) munkáltatói (1) music fm (1) MÚSZ (1) mynypd (1) name and shame (1) napi.hu (1) NAV (1) nébih (1) negatív (3) nemzeti (1) Nepal (1) népszavazás (1) nespresso (2) névváltás (1) newsletter (2) new coke (1) new york police (1) next (1) nike (1) Nivea (1) notre dame (1) no comment (1) nsa (1) nypd (1) o1g (1) OBA (1) obama (1) offshore (1) olaj (1) olajszennyezés (1) OLeary (1) olimpia (2) onion (1) önirányító (1) önszabályozó reklámtestület (1) óra (1) orbán (2) oreo (2) Origo (1) origo.hu (2) orosz zoltán (1) országimázs (1) oscar (1) Őszöd (1) öszödi beszéd (1) outsourcing (1) Paddy Power (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin (1) panama (1) panasonic (1) Pánczél Andrea (1) pánikológia (1) pankaj (1) pápa (2) Paris Hilton (1) patkány (1) patrióta (1) payet (1) pay gap (1) pedofil (1) pénzügy (1) Pepsi (1) personal brand (4) Pethő (1) petruska (1) phillips (1) pintér (1) Pintér Attila (1) Pinyő (1) Pirelli (1) pitch (1) plágium (1) plakát (2) plakátarc (1) pocak (1) pocakos (1) policy (1) politically correct (1) posta (1) Powell (1) pr (2) PR (7) press release (2) prezentáció (1) prezi (2) protein world (1) Provident (1) pr múzeum (1) PR Nap (1) puli (1) pulyka (1) puma (1) Putin (1) qiabo (1) Questor (2) Quimby (1) radó (1) rákkeltő (1) rasszista (3) Ratner (1) Ratner effektus (1) rbc (1) real time (1) real time marketing (1) rebranding (2) recenzió (3) recept (1) Red Bull (1) red herring (1) Red Lobster (1) reklám (5) reklámetika (1) reklámok (1) reklám elhelyezés (1) rendőrség (1) renee somerfield (1) reputáció (5) reputációvédelem (2) reuters (1) rezsicsökkentés (1) rió (1) Risztov (1) rogán (1) ROI (1) rolling stone (1) royal bank of canada (1) Rózsa (1) Rózsa Iván (1) Rubint réka (1) ruhatár (1) rule40 (1) Ryanair (1) s39 (1) sadvertising (1) Sainsburys (2) sajtókapcsolat (1) sajtóközlemény (2) sajtólista (1) sajtótájékoztató (1) Sáling (1) Samsung (2) Sandy (1) sárkányfű (1) Schumacher (1) schweinsteiger (1) sec (1) self-driving (1) sem cáfolni (1) sem megerősíteni (1) seoul secret (1) sérülés (1) sex sells (1) shapiro (1) silka (1) Silverstone (1) sisak (1) skócia (1) skót (1) sms (1) snickers (1) snoop (1) Social media (1) social media (3) sofőr nélküli (1) somlói (1) sonic (1) soproni sör (1) soros (1) Spanghero (1) spíler (1) spindoc (15) spindoktor (7) spin doktor (2) spin sucks (1) spoonful (1) sportpszichológus (1) Starbucks (2) statisztika (1) steve (1) Steven W. Groves (1) storytelling (1) subsribe (1) sugar (1) super bowl (2) suttogó propaganda (1) szabadon ébredők (1) szabad európa (1) széll kálmán (1) személyes márka (4) szexista (2) Sziget (1) szijjártó (1) szilveszter (1) szimbólum (1) szimuláció (1) Szollár (1) szómágia (2) szomorú reklámok (1) szövegíró (1) szponzor (2) szponzoráció (1) sztárjk (1) sztereotípia (1) sztrájk (1) szulák (1) szulák andrea (1) T-mobil (1) T-systems (1) tábornok (1) tarlós (1) tartalommarketing (1) tax (1) taxis (1) Ted (1) tek (1) Telekom (2) telekom (1) tematizálás (1) terelés (1) termékvisszavonás (1) tesco (2) tess (1) testimonial (1) testimony (1) tétellopás (1) thanksgiving (1) tibet (1) tiger woods (1) tigris ami nincs (1) Timeline (1) történetmesélés (1) Tóth István (1) Tower of London (1) toyota (1) trafik (1) tréning (3) Trump (1) trump (2) trust me (1) tüntetés (1) tusványos (1) tűz (1) tweet (2) twitter (6) Twitter (2) tylenol (1) U2 (1) uber (1) ügyvéd (1) újlipótváros (1) unicum (1) ups (1) usa (1) úszószövetség (2) úszó vb (1) utódlás (1) valentin (1) válságkommunikáció (4) valton (1) vanity (1) váradi (1) váradi józsef (1) Vaszily (1) verekedés (1) verzion (1) vészforgatókönyv (1) Vető (1) Vető Viktória (1) vezető (1) villamospadló (1) virágküldő (1) Virgin (1) visa (1) visszahívás (3) vodafone (1) Vodafone (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) vöröskereszt (1) vw (1) waczak (1) walker (1) walmart (1) waterloo (1) wehearyou (1) wendys (1) who (2) whole foods (1) wizz (1) wizz air (1) Woods (1) Xerox (1) your brand (1) youtube (1) zaklatás (1) zakó (1) zakó-gate (1) zappos (1) zászlóégetés (1) Zsazsa (1) zsiráf (1) zuchlag (1) zuckerberg (2) Zuckerberg (2) zwack (2) Címkefelhő

Szerzők

Anyátok napja!

2019.05.09. 22:33 Spindoc

Elsöprő erejűnek hat a felháborodás a Telekom anyák napi kisfilmje körül, amelyben a szokásos anyák napi ünnepségre érkező, mit sem sejtő édesanyáknak felvételről mondják el gyermekeik azokat a kifogás paneleket, amiket egész évben hallgatniuk kell a velük nem foglalkozó, rájuk időt nem szakító anyáktól. A bűntudat, "a rossz szülőnek levés", vagy legalább a "nem elég jó szülőnek levés" amúgy is egész évben, 0/24 órában gyötör minden szülőt az aktív életet élő, dolgozó családokban - hát ebben a kifordított világú és gondolatiságú, sötét tónusú filmben mindenki megkapja a magáét. A végén szereplő kis bonbon (a Telekom szolgáltatásaival napi 4 percet is tarthatnátok egymással a kapcsolatot) inkább csak erőltetett lezárás. Egy keserű és vádaskodó alapbeállítás után katarzist nem, csak felháborodást kiváltó gyönge befejezés. Annyira súlytalan a feloldás, hogy a releváns, bűntudatot kiváltó narratívával nem tud egy súlycsoportban lenni, hogy egyenesen szánalmassá válik. 

anyak.jpeg

Volt már szó a blogon is arról, hogy a márkák egyre jobban integrálódni, magyarán egyre inkább beletrappolni szeretnének az életünkbe, együtt lenni velünk örömben és bánatban, napsütésben és viharban - de ebből a túlbuzgó igyekezetből a fogyasztói társadalom jelentős része nem kér. Igen, szeretünk márkákat, sőt, széles rajongótáborok vannak, amelyekben valóban lelkes, nem kamu rajongók hada vesz részt. De az érzelmi ráhangolódásnál már könnyen csatát veszít a márka. Senki sem szeretne egy beöltözött Nike jelet, vagy embernagyságú Apple logóba bújt embert vendégségbe hívni az esküvőjére. A legfontosabb, érzelmes pillanatokban a márkák hívatlan vendégek, ebből pedig nagyon kínos esetek történhetnek. 

A márkák erőset, meghökkentőt szeretnének mondani, különben belesimulnak a szürke és óvatos tömegbe. Az erős mondásokkal viszont nagy a hibalehetőség. Itt van például ez a német anyák napi film, az EDEKA Online sport kis szpotja, amelynek üzenete egyenesen az, hogy az apák szerencsétlenkednek, de anyának megköszönhetjük, hogy ő nem apa....

 Néha a sztereotípiák bontása helyett még ráerősíteni is sikerül egy-egy meggondolatlan cégnek, így járt a Checkers áruházlánc Dél-Afrikában, amely nemes egyszerűséggel anyák napi díszbe és akciókkal dúsította az összes házimunkához illő terméket, lévén ők tudják, hol van az asszonynak a helye...

mom.jpg

 És ha már Dél-Afrika, itt a Mercedes köszöntötte botrányosan az édesanyákat, egy, megítélésem szerint bombasztikusan jó reklámfilmmel. A filmben egyetlen színész játssza el az összes anyatípust, remek ritmusú és szellemes, kicsit önironikus filmben. Itt megnézhető:

 Mi volt a botrány, a bocsánatkérés és a reklám visszavonásának oka? Hogy nem szerepelt benne színes bőrű szereplő. Annak ellenére, hogy csak egy színész játszotta el az összes anyát, a dél-afrikai célcsoporthoz egy fekete anyuka (is) dukált volna a hangos kritikusok szerint. Nehéz jót lépni, az emberekhez közel lévő, emocionális területeken, de persze nem véletlen, hogy a márkák itt is helyet követelnek maguknak. Csak hát így vékony jégen lépkednek. A legjobb szándék mellett is félremehet a reklámüzenet és a sikerek aratása mellett máris lehet kezdeni a kríziskommunikációt.

Így járt pár éve a Tchibo is, éppen Magyarországon, amelynek anyák napi reklámfilmjében magyar családok életében helyettesítették az anyukát igazi szakemberekkel (szakáccsal, takarítóval, orvossal, sofőrrel). Az üzenet talán valami olyasmi, hogy azért mégiscsak jobb, ha az embernek a felesége, a gyereknek az anyukája van otthon - ellátni a feladatokat - és nem valami ismeretlen szakember. Mégiscsak megszokja otthon az ember, ha már ott jön-megy a tévé körül mindig...  

Természetesen ezt a reklámot is heves fanyalgás fogadta, ami nem is csoda. Az érzelgősség, ha hiteltelenséggel párosul, ha túl direkten akarnak az érzelmekre hatni, megnő az ellenállásunk, egyelőre nem hagyjuk odatolakodni a márkákat a hitvesi ágyba, az esküvőkre, sőt, a temetésekre sem. Minden másra ott a mastercard.... 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bohmkornel.blog.hu/api/trackback/id/tr7514817238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szepipiktor 2019.05.10. 07:55:26

Remek írás!
A gond az, hogy mindezt a neoliberális globalizált világ termelte ki, és most csak átbillent a PC...
De a brand - esküvő körben ott van az "irányadó" média önmaga, aki ezt szabályozni szeretné, de önmaguk meg gátlástalanul reklámozzák a őket fizető cégeket. Ugye az atv-napi, hogy nem tabletet mond a műsorvezető, hanem konkrétan az Apple termékét... És nem mobilon telefonál, hanem iPhone-n... A műsorokban, hírekben kikockázáák a márkajelet, de a műsorban a kedvenc meg kiemelten bemutatásra kerül, de x nincs kitéve.
Hogy ez beépült az autuálpolitikai részbe is? Hát ez a lényeg! Az aktivista mozgalmakat ugye a globalizált üzleti világ pénzeli, így azok a diktatórikus módszereikkel ezt szolgálják.
A felhozott példák rendesen arculcsapják a mai feministanácikat.
Szerintem nemsokára küzdeni fognak a nőnap és az anyák napja ellen is, hiszen azok is elavult, kirekesztő, szexista stb. ünnepek.
.
Egyébként ez most egy ünnepről szól, és ehhez kapcsolódó "problémás" reklámokról.
De a gyógyszerlobbi napi terrorja senkit nem zavar? Hogy a reklámblokkokban a gyógyszer, patika reklámok már 70-80% érik el stabilan? Hogy ehhez már a kiskorúakat, a gyerekeket is felhasználják?
Ez OK? Ez pénzt hoz, nem akadályozza az aktivistamozgalmakat, így mehet?
Szerintem a családi richtergedeonos doboz vagy a kedvenc patikánk, meg a gyerekünk kedvenc patikája ezerszer betegebb és károsabb ezeknél a nőnapi marhaságoknál!
Én mint egészséges hetero férfi, nem nézhetek alkohol, dohányreklámot, egy szexlap is a pult alatt lefóliázva... De a gyerek meg kapja orrba-szájba a káros marketinget! A vértől csurgó gémermagazinok kiterítve az újságoknál, mindenki lássa, hogy kell fejbelőni valakit, hogyan kell tankkal átgázolni embereken, a tévében meg gyógyszerfogyasztásra ösztönző reklámok tömegével.
.
Nem a nike embléma a gond egy esküvőn!
A PR marketing, mint emberellenes szakma. Na az a fő probléma...

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.05.10. 09:00:21

Abszurd, hogy emberek komolyan vesznek reklámokat.

Fickó bácsi 2019.05.10. 09:26:30

Nekem úgy tűnik, hogy azok a vezetők, akik ezekért a reklámokért nem kevés pénzt adnak, valahol igen nagy lelki szegénységben élnek.
Az ügynökségek meg bármit megcsinálnak, amiért pénzt kapnak, sokszor az alapvető műveltségük, az adott célcsoportban általánosan elfogadott társadalmi normák ismetetének hiányában is.