bohm_kornel.jpg

Bőhm Kornél
Kommunikációs szakértő

Bőhm Kornél szakblogja

Ez itt Bőhm Kornél kommunikációs szakértő blogja, kríziskommunikációról, hírnévmenedzsmentről és mindenről, ami hozzá tartozik. Bőhm Kornél könyve "Sem megerősíteni, sem cáfolni címmel" jelent meg 2018-ban a HVG kiadónál.

Szerzők

Hírlevél feliratkozás

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

* kötelező megadni
Milyen formátumban szeretné megkapni a hírlevelet?

Utolsó kommentek

  • Látens Inszinuáció: Nos, ha történelmileg nézzük, akkor a fekete, mint faj, valóban bukásra volt/van ítélve, divat ide... (2019.09.17. 15:44) A fehérek győzelme
  • Örömhernyó: @GépBalta: Pláne hogy nem is négerekről szól a reklám, hanem a sötétebb bőrű thaiokról. Ők is ázsi... (2019.09.17. 15:39) A fehérek győzelme
  • Örömhernyó: "A kisfilmben két gyönyörű modell közül az egyik hirtelen feketévé és szomorúvá válik, de később v... (2019.09.17. 15:37) A fehérek győzelme
  • GépBalta: Mi okból kéne fontosnak érezniük Thaiföldön a fekete kisebbségek korábbi sérelmeinek figyelembevét... (2019.09.17. 15:34) A fehérek győzelme
  • MAXVAL bircaman közíró: Liberális műbotrány. (2019.09.17. 14:50) A fehérek győzelme
  • Utolsó 20

Címkék

1-800-flower (1) 1956 (1) activia (1) add el jól az ötleted (1) adidas (3) adó (1) ad misplacement (1) agenda setting (1) agyhalott (1) airbnb (1) Ai Weiwei (1) aldi (1) Alec Baldwin (1) Alonso (1) amazon (1) ambush (1) American Airlines (1) american apparel (1) amex (1) andrew mason (1) annie hall (1) apple (1) áramszünet (1) arany disznó (1) ARC (1) armstrong (2) arrogancia (1) asda (1) asszertivitás (1) ásványvíz (1) atlanta braves (1) átmárkázás (1) átnevezés (2) audi (1) Audi (1) automata (1) avatar (1) baktérium (1) baldaszti (1) baleset (3) Balogh István (1) bankok (1) Barilla (1) Batiz (1) beach body (1) beckham (1) bekapcsolt mikrofon (1) bell pottinger (1) belső kommunikáció (2) belső pr (3) belügyminisztérium (1) benedek (1) Berki (1) Bertolli (1) Beva (1) Beyoncé (2) Bial (1) big data (1) bikiniszezon (1) bill gates (1) Biotrial (1) BKK (1) bkk (1) blackface (1) black friday (1) black pr (1) blair (1) blue bell (1) bocsánatkérés (1) bodyfarm (1) body shaming (1) bojkott (3) bol-dog (1) Bono (1) bónusz brigád (1) botrány (15) boycott (1) bp (1) Brand (1) brand (3) brandépítés (2) brand britian (1) brand journalism (1) brito (1) brókerbotrány (2) brown (1) búcsúlevél (1) Buda-cash (3) Budai Bernadett (1) budapest (1) Budapest (1) Budweiser (1) bullying (1) burger king (2) bush (1) C. ronaldo (1) cadbury (1) campaign (1) carnival (1) caterpillar (1) cecil (1) celeb (2) celebritás (1) ceo (1) challangeland (1) chan (1) chandon (1) Chevrolet (1) churchill (1) cleese (1) clooney (2) coca cola (1) Colgate (1) communication (1) concorde (1) content marketing (1) copywriter (1) copywriting (1) corporate identity (1) Costa (1) coughter (1) cream egg (1) crisis (1) crisis communication (1) cristiano ronaldo (1) családon belüli (1) csanádi (1) csanády (1) csányi sándor (1) cserpes (1) csillebérc (1) csinibaba (1) csomagküldő (1) cunami (1) Curiosity (1) Curtis (1) cyberbullying (1) Daewoo (1) dal (1) dalai láma (1) Danks (1) danone (2) Daróci Dávid (1) death sells (1) deepwater horizon (1) delta (1) Demcsák (1) Deutsche Telekom (1) dhl (1) díjkiosztó (1) dízel (1) Dolce (1) döntő (1) Douwe Egberts (1) dr.dre (1) drogteszt (1) Dudás Gergely (1) durrdefekt (1) e-magazin (1) eb (1) ebola (1) egészségügy (1) egg-gate (1) egyház (1) embargó (1) emisszió (1) emotinal adveritsing (1) employer branding (4) erdély (1) érzelmek (1) érzelmes reklámok (1) espell (1) etikátlan reklám (1) etikus (1) ETO (1) exercise unified response (1) Facebook (3) facebook (5) Facebook Safety Check (1) fawlty (1) federer (1) fedex (1) fekete péntek (1) feliratkozás (2) fertőzés (1) fesztivál (1) FIA (1) fink (1) fishburger (1) fish o filet (1) fizetés (1) földgáz (1) földrengés (1) Forbes (1) ford (1) Forma1 (1) Formula (1) Formula1 (1) Foursquare (1) four seasons (1) függetlenség (1) fuji (1) Fyre (1) Gabbana (1) Gábor Zsa zsa (1) Galambos Márton (1) gap (3) garner (1) Gauck (1) gay (1) gaydar (1) gay friendly (1) gay pride (1) gáza (2) GDF SUEZ (1) gender (1) general motors (1) Gerendai (1) geszti (1) ghemawat (1) gini dietrich (1) goldenblog (2) Google (1) google (2) görög zita (1) gozsdu (1) grand prix (1) Grecsó (1) Greggs (1) griezmann (1) gripen (1) groupon (1) Groves (1) gucci (1) gumi (1) gumiabroncs (1) gumicsont (1) Gundel (1) gupta (1) Guy R. Powell (1) GVH (1) gyárfás (2) gyász (1) gyászhír (1) gyászhíres reklám (2) Gyermekrák Alapítvány (1) gyógyszerkísérlet (1) Győr (1) győri keksz (1) gyűlöletkampány (1) Gyurcsány (1) hacsek és sajó (1) hajószerencsétlenség (1) hakapeszi (1) hakker (1) halácsy (1) halál (1) halloween (1) halott (1) halottak napja (1) hamasz (1) harry potter (1) hasonmás (1) hazudik (1) hazugság (1) heart attack grill (1) heinz (2) helmet (1) hill (1) híresség (1) hírlevél (2) hírnévmenedzsment (9) hiszékenység (1) hivatalos (1) hmv (1) (1) hofi (1) holacracy (1) Hollande (1) hollister (1) homofób (1) honvédség (1) horn (1) hosszú (1) hsieh (1) HVG (1) hvg (1) hvg könyvek (1) igata (1) index (2) index.hu (1) infografika (1) ing (1) ing direct (1) Instagram (1) interjú (3) internetadó (1) invitel (1) iwiw (1) izland (1) izrael (2) Jakupcsek (1) jamaica (1) Jerry Dimos (1) Jézus (1) jobs (1) jog (1) jo moore (1) K&H (1) k-monitor (1) kabalaállat (1) kabát (1) kalandpark (1) Kálmán Olga (1) kampány (2) Kánaán (1) kanada (1) káosz (1) karácsony (1) Karafiáth (1) Kardashian (1) karizmatikus (1) Kasza Tibi (1) katapult (1) katinka (2) katolikus (1) katrina (1) kellogs (1) Kendall Jenner (1) KHB (1) kiállítás (1) kína (1) kirúgás (1) kispál (1) kiss (1) kiss lászló (1) kiszervezés (1) kiszivárogtatás (1) kockázatelemzés (1) kocsis (1) kodak (1) kolbász (1) kommunikáció (7) kommunikációs stratégia (1) kommunikációs tréning (1) könyvkritika (5) könyv recenzió (3) koppenhága (1) kormányszóvivő (1) közösségi média (1) kraft (1) Kreatív (4) kreatív (3) kreativ (2) kreatív szaklap (1) kritika (1) krízis (16) kríziscsapat (1) krízisforgatókönyv (2) kríziskezelés (6) Kríziskommunikáció (9) kríziskommunikáció (66) kríziskommunikációs forgatókönyv (6) krízismenedzsment (2) krízisszimuláció (1) krízistréning (1) kürt (1) lakos (1) Lampedusa (1) lcd (1) leépítés (2) Lego (1) lelki terror (1) lemondás (1) leszerel (1) lidl (1) lights (1) lights off (1) logo (1) lóhús (2) london (1) lonsdale (1) lovasi (1) love it or hate it (1) magenta (1) magyarosi péter (1) magyarvíz (1) Magyar Telekom (2) magyar úszás napja (1) Majka (1) MAL (1) malkovich (1) marius (1) máriusz (1) márka (2) marketing (3) markos nádas (1) marks&spencers (1) Mark Zuckerberg (1) Marlboro (1) marmite (1) marriott (1) Mars (1) marvelosa (1) mary poppins (1) mastercard (1) Matáv (2) max (1) McDonalds (7) mcgrew (1) mclaren (1) McVities (1) McWhopper (1) médiatréning (1) médiaunió (1) megszégyenítés (4) meleg (2) meleg méltóság (1) Melilla (1) mélytengeri pokol (1) menekültek (1) mentésügy (1) mentőszolgálat (1) mercedes (3) Messi (1) Michael (1) Michael O Leary (1) microsoft (1) mild (1) milky way (1) millenniumi (1) mindea (1) mindenszentek (1) MLSZ (1) MNB (1) moet (1) Mogherini (1) molnár gyula (1) Monica Lewinsky (1) monthy python (1) moore (1) moszkva tér (1) Mousa Aida Zsófia (1) Mulberry (1) munkáltatói (1) music fm (1) MÚSZ (1) mynypd (1) name and shame (1) napi.hu (1) NAV (1) nébih (1) negatív (3) nemzeti (1) Nepal (1) népszavazás (1) nespresso (2) névváltás (1) newsletter (2) new coke (1) new york police (1) next (1) nike (1) Nivea (1) notre dame (1) no comment (1) nsa (1) nypd (1) o1g (1) OBA (1) obama (1) offshore (1) olaj (1) olajszennyezés (1) OLeary (1) olimpia (2) onion (1) önirányító (1) önszabályozó reklámtestület (1) óra (1) orbán (2) oreo (2) Origo (1) origo.hu (2) orosz zoltán (1) országimázs (1) oscar (1) Őszöd (1) öszödi beszéd (1) outsourcing (1) Paddy Power (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin (1) panama (1) panasonic (1) Pánczél Andrea (1) pánikológia (1) pankaj (1) pápa (2) Paris Hilton (1) patkány (1) patrióta (1) payet (1) pay gap (1) pedofil (1) pénzügy (1) Pepsi (1) personal brand (4) Pethő (1) petruska (1) phillips (1) pintér (1) Pintér Attila (1) Pinyő (1) Pirelli (1) pitch (1) plágium (1) plakát (2) plakátarc (1) pocak (1) pocakos (1) policy (1) politically correct (1) posta (1) Powell (1) pr (2) PR (7) press release (2) prezentáció (1) prezi (2) protein world (1) Provident (1) pr múzeum (1) PR Nap (1) puli (1) pulyka (1) puma (1) Putin (1) qiabo (1) Questor (2) Quimby (1) radó (1) rákkeltő (1) rasszista (3) Ratner (1) Ratner effektus (1) rbc (1) real time (1) real time marketing (1) rebranding (2) recenzió (3) recept (1) Red Bull (1) red herring (1) Red Lobster (1) reklám (5) reklámetika (1) reklámok (1) reklám elhelyezés (1) rendőrség (1) renee somerfield (1) reputáció (5) reputációvédelem (2) reuters (1) rezsicsökkentés (1) rió (1) Risztov (1) rogán (1) ROI (1) rolling stone (1) royal bank of canada (1) Rózsa (1) Rózsa Iván (1) Rubint réka (1) ruhatár (1) rule40 (1) Ryanair (1) s39 (1) sadvertising (1) Sainsburys (2) sajtókapcsolat (1) sajtóközlemény (2) sajtólista (1) sajtótájékoztató (1) Sáling (1) Samsung (2) Sandy (1) sárkányfű (1) Schumacher (1) schweinsteiger (1) sec (1) self-driving (1) sem cáfolni (1) sem megerősíteni (1) seoul secret (1) sérülés (1) sex sells (1) shapiro (1) silka (1) Silverstone (1) sisak (1) skócia (1) skót (1) sms (1) snickers (1) snoop (1) Social media (1) social media (3) sofőr nélküli (1) somlói (1) sonic (1) soproni sör (1) soros (1) Spanghero (1) spíler (1) spindoc (15) spindoktor (7) spin doktor (2) spin sucks (1) spoonful (1) sportpszichológus (1) Starbucks (2) statisztika (1) steve (1) Steven W. Groves (1) storytelling (1) subsribe (1) sugar (1) super bowl (2) suttogó propaganda (1) szabadon ébredők (1) szabad európa (1) széll kálmán (1) személyes márka (4) szexista (2) Sziget (1) szijjártó (1) szilveszter (1) szimbólum (1) szimuláció (1) Szollár (1) szómágia (2) szomorú reklámok (1) szövegíró (1) szponzor (2) szponzoráció (1) sztárjk (1) sztereotípia (1) sztrájk (1) szulák (1) szulák andrea (1) T-mobil (1) T-systems (1) tábornok (1) tarlós (1) tartalommarketing (1) tax (1) taxis (1) Ted (1) tek (1) Telekom (2) telekom (1) tematizálás (1) terelés (1) termékvisszavonás (1) tesco (2) tess (1) testimonial (1) testimony (1) tétellopás (1) thanksgiving (1) tibet (1) tiger woods (1) tigris ami nincs (1) Timeline (1) történetmesélés (1) Tóth István (1) Tower of London (1) toyota (1) trafik (1) tréning (3) Trump (1) trump (2) trust me (1) tüntetés (1) tusványos (1) tűz (1) tweet (2) twitter (6) Twitter (2) tylenol (1) U2 (1) uber (1) ügyvéd (1) újlipótváros (1) unicum (1) ups (1) usa (1) úszószövetség (2) úszó vb (1) utódlás (1) valentin (1) válságkommunikáció (4) valton (1) vanity (1) váradi (1) váradi józsef (1) Vaszily (1) verekedés (1) verzion (1) vészforgatókönyv (1) Vető (1) Vető Viktória (1) vezető (1) villamospadló (1) virágküldő (1) Virgin (1) visa (1) visszahívás (3) vodafone (1) Vodafone (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) vöröskereszt (1) vw (1) waczak (1) walker (1) walmart (1) waterloo (1) wehearyou (1) wendys (1) who (2) whole foods (1) wizz (1) wizz air (1) Woods (1) Xerox (1) your brand (1) youtube (1) zaklatás (1) zakó (1) zakó-gate (1) zappos (1) zászlóégetés (1) Zsazsa (1) zsiráf (1) zuchlag (1) zuckerberg (2) Zuckerberg (2) zwack (2) Címkefelhő

Szerzők

A fehérek győzelme

2019.09.16. 21:33 Spindoc

Lehet, hogy csak engem került el a Gucci év eleji botránya - mindenesetre csak a friss híradásokból értesültem róla, hogy az olasz luxusmárka komoly árfolyamveszteséget szenvedett el egy rossz ízléssel kialakított pulóver piacra dobása miatt. A képet elnézve nem kell olyan sok belemagyarázás abba, hogy ezt a pulcsit sokan négerré maszkírozásnak, angol közismert nevén "blackface"-nek tartsák.

gucci.png

A blackface-ezés, különösen Amerikában abszolút "no-go"-nak számít, és a feketék elnyomásának egyértelmű szimbóluma azóta, hogy ilyen feketére maszkírozott fehér színészek játszották minden kabaréban és korabeli filmekben az együgyű, bamba feketét, akit jól ki lehet röhögni, megalázni. (Minden hazai áthallás, esetleg a rádiókabaréban használt kisebbségi akcentusok miatt nem a véletlen műve, csak nálunk kisebb az érzékenység és az igény a politikai korrektségre.)

Tulajdonképpen érthetetlen, hogy a Gucci tervezői, de legalább a PR-osok miért nem kapcsoltak időben, és miért kellett celebek tiltakozása miatt többek között részvényárfolyam veszteséget elszenvedniük, és, ahogy mostanában dívik ilyen esetekben egyébként, gyorsan egy "sokszínűség vezetőt" is alkalmazni. 

A blackface botrányok, ha nem is gyakoriak, de nem példa nélküliek. Hogy mennyire tabu témáról van szó, elég érzékeltetni, hogy Virginia kormányzója kis híján belebukott abba, hogy előkerült róla egy 1984-es (!) farsangi kép, amelyen négernek maszkírozva volt látható. (Jó, mellesleg egy KuKluxKán jelmezes alak is van mellette...)

virginia.jpg

 

Egy másik alkalommal a Toggle médiavállalat egyik epizódja okozott felhördülést: a komédiában egy producert játszó színész panaszkodik arra, hogy nem talál megfelelő fekete bőrű színészt, majd hosszas keresgélés után egy kínai származású színészt maszkíroznak feketévé. Sokan különösen ízléstelennek tartották, hogy egy ázsiai karakterrel játszatták ezt el. A médiacég bocsánatot kért és törölte a netről a videórészletet.   

toggle.jpg

Egy igazán döbbenetes elképzelés ment át a szűrőn Thaiföldön is. A Seoul Secret nevű thai kozmetikai cég bőrfehérítő terméket reklámozó szpotjában azt hangsúlyozta, hogy a győztesek fehérek. A kisfilmben két gyönyörű modell közül az egyik hirtelen feketévé és szomorúvá válik, de később visszakapja hamvas fehér bőrét. A rasszista felhangú reklámot a cég visszavonta és azt állította, hogy a megjelenés, ápoltság fontosságára akarta felhívni a figyelmet. Thaiföldön az arcszín árnyalata kulcsfontosságú kérdés; a magasabb társadalmi osztályok tagjainak képviselői általában világosabb bőrűek. 

seoul-secret-hed-2015_1.jpg

 Mindenesetre nem árt, ha van legalább egy valaki a csapatban, aki az enter gomb megnyomása előtt végigfuttat magában, vagy a csapaton egy sztereotípia, vagy társadalmi érzékenységi checket, biztos, ami biztos. Sokat spórolhat vele a cégének.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bohmkornel.blog.hu/api/trackback/id/tr3215109762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GépBalta 2019.09.17. 15:34:54

Mi okból kéne fontosnak érezniük Thaiföldön a fekete kisebbségek korábbi sérelmeinek figyelembevételét egy belföldre készülő marketingkampány során? Saját fekete kisebbségük nemigen van és tudtommal sosem részesítettek feketéket emberiességük súlyosan sértő bánásmódban, így nem igazán értem, hogy azért mert Amerikában a blackface sért bizonyos csoportokat, miért kéne ezt egy Thaiföldinek figyelembe venni.

Örömhernyó 2019.09.17. 15:37:16

"A kisfilmben két gyönyörű modell közül az egyik hirtelen feketévé és szomorúvá válik, de később visszakapja hamvas fehér bőrét. A rasszista felhangú reklámot a cég visszavonta" - Hogy volna ez rasszista reklám? A modell ázsiai. Sötétebb a bőre, ezért szomorú, majd vilagosabb lesz a bőre és ettől boldog lesz. A rassz nem változik, marad ázsiai. Csak a bőrszín tónusa változik, a rassz nem. Ha én lebarnulok a napon vagy bekoszolódok, akkor is maradok fehér, európai. A reklám a világosabb és sötétebb bőrű ázsiaiakkal foglalkozik, akik ugyanabba a rasszba tartoznak.

Azért a thai kozmetikai céget se véletlenül hívják Seoul Secret-nek. Ugyanis a dél-koreai celebek hófehérre változtatott bőre a vonzó egész Ázsiában.
Érdemes személyesen megnézni hogy néznek ki a dél-koreai nők, milyen sminket használnak. Gyakorlatilag levakolják az arcukat fehérre, de mondjuk a nyakukat már nem, így úgy néznek ki, mintha maszkban járnának, hozzá vörös ajkat pingálnak.
A fehér vagy a helyi átlagnál világosabb bőr mindenütt a tisztaság, szépség, elegancia szimbóluma minden népnél. Kivéve a fehéreknél.

"nálunk kisebb az érzékenység és az igény a politikai korrektségre" - Szerencsére!
Azért annak idején az Irigy Hónaljmirigy cigányos showjából botrányt csináltak a bérrettegők.
Amerikában MINDEN kisebbségnek volt együgyű karaktere a vígjátékokban.
Kapafogú (bucktooth) kínai, segghülye lengyel bevándorló, lusta mexikói, iszákos ír, buta, belterjesen szaporodó, az anyját feleségül vevő déli fehér redneck. Nem kell annyira visszamenni az időben, a Simpsons-ban is van ilyen karakter: Cletus Spuckler. Minden csóró, déli fehér megsértődhetne ezen, de nem teszik.

Örömhernyó 2019.09.17. 15:39:57

@GépBalta: Pláne hogy nem is négerekről szól a reklám, hanem a sötétebb bőrű thaiokról. Ők is ázsiaiak, csak sötétebb a bőrük. Mostantól ha összeolajozom a kezem bicikliszerelés közben, akkor én is részben négerré válok? Ugyan, ez nonszensz.

Látens Inszinuáció 2019.09.17. 15:44:42

Nos, ha történelmileg nézzük, akkor a fekete, mint faj, valóban bukásra volt/van ítélve, divat ide vagy oda.

Elég csak Afrikát megnézni.
Víz/élelmiszerhiány, különböző gyógyíthatatlan betegségek tömege,
polgárháborúk, totális szegénység.

Az USA ebből a szempontból jobb helyzetben van, de tudjuk, hogy az előítéletek - amely egyébként szerintem nem az, hanem egyéni/társadalmi tapasztalatok összessége, lásd cigányság Magyarországon -, szóval az előítéletek ott sem szűnnek, hiába a különböző PC-korrekt médiaduma, meg a mostanában a Hollywoodi szokás, hogy kötelezően tegyünk már bele egy-egy akciófilmbe a néger/buzi/szuper Női vonalat is, mert különben rasszizmussal vádolnak.

Lásd, Magyarország: Porgy és Bess botrányt...