bohm_kornel.jpg

Bőhm Kornél
Kommunikációs szakértő

Bőhm Kornél szakblogja

Ez itt Bőhm Kornél kommunikációs szakértő blogja, kríziskommunikációról, hírnévmenedzsmentről és mindenről, ami hozzá tartozik. Bőhm Kornél könyve "Sem megerősíteni, sem cáfolni címmel" jelent meg 2018-ban a HVG kiadónál.

Szerzők

Hírlevél feliratkozás

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

* kötelező megadni
Milyen formátumban szeretné megkapni a hírlevelet?

Utolsó kommentek

  • GyMasa: @teéjesenmindegy: Nem kell tudniuk magyarul, tele van az orszag kettannyelvu osztalyokkal. (2019.03.18. 08:43) Péppé verték
  • teéjesenmindegy: @GyMasa: Pedig mindenhonnan az folyik, hogy mennyire szar az oktatás. A másik amit nem értek, ho... (2019.03.15. 17:53) Péppé verték
  • GyMasa: @teéjesenmindegy: "Egyébként mondja már el valaki, hogy - A daimler managerének a kiskorú fia mi ... (2019.03.15. 14:53) Péppé verték
  • teéjesenmindegy: @sga: Jaa, értem. Tehát az ott lakóknak tök jó, hogy éjjelente részeg angolok ordítanak/hánynak/du... (2019.03.15. 13:19) Péppé verték
  • Nincs közöttünk csicska: @sga: Miota a honfitarsaink a demszky fele maffiozok? Mar elkoltozott o is a hazajaba Magyarorsz... (2019.03.15. 13:05) Péppé verték
  • Utolsó 20

Címkék

1-800-flower (1) 1956 (1) add el jól az ötleted (1) adidas (3) adó (1) ad misplacement (1) agenda setting (1) agyhalott (1) airbnb (1) Ai Weiwei (1) aldi (1) Alec Baldwin (1) Alonso (1) amazon (1) ambush (1) American Airlines (1) american apparel (1) amex (1) andrew mason (1) apple (1) áramszünet (1) arany disznó (1) ARC (1) armstrong (2) arrogancia (1) asda (1) asszertivitás (1) ásványvíz (1) atlanta braves (1) átmárkázás (1) átnevezés (2) Audi (1) audi (1) automata (1) avatar (1) baktérium (1) baldaszti (1) baleset (3) Balogh István (1) bankok (1) Batiz (1) beach body (1) beckham (1) bekapcsolt mikrofon (1) bell pottinger (1) belső kommunikáció (2) belső pr (3) belügyminisztérium (1) benedek (1) Berki (1) Beva (1) Beyoncé (2) Bial (1) big data (1) bikiniszezon (1) bill gates (1) Biotrial (1) bkk (1) BKK (1) black friday (1) black pr (1) blair (1) blue bell (1) bocsánatkérés (1) bodyfarm (1) body shaming (1) bojkott (3) bol-dog (1) Bono (1) bónusz brigád (1) botrány (14) boycott (1) bp (1) Brand (1) brand (3) brandépítés (2) brand britian (1) brand journalism (1) brito (1) brókerbotrány (2) brown (1) búcsúlevél (1) Buda-cash (3) Budai Bernadett (1) Budapest (1) Budweiser (1) bullying (1) burger king (2) bush (1) C. ronaldo (1) cadbury (1) campaign (1) carnival (1) caterpillar (1) cecil (1) celeb (2) celebritás (1) ceo (1) challangeland (1) chan (1) chandon (1) Chevrolet (1) churchill (1) cleese (1) clooney (1) coca cola (1) Colgate (1) communication (1) concorde (1) content marketing (1) copywriter (1) copywriting (1) corporate identity (1) Costa (1) coughter (1) cream egg (1) crisis (1) crisis communication (1) cristiano ronaldo (1) családon belüli (1) csanádi (1) csanády (1) csányi sándor (1) cserpes (1) csillebérc (1) csinibaba (1) csomagküldő (1) cunami (1) Curiosity (1) Curtis (1) cyberbullying (1) Daewoo (1) dal (1) dalai láma (1) Danks (1) danone (2) Daróci Dávid (1) death sells (1) deepwater horizon (1) delta (1) Demcsák (1) Deutsche Telekom (1) dhl (1) díjkiosztó (1) dízel (1) döntő (1) Douwe Egberts (1) dr.dre (1) drogteszt (1) Dudás Gergely (1) durrdefekt (1) e-magazin (1) eb (1) ebola (1) egészségügy (1) egg-gate (1) egyház (1) embargó (1) emisszió (1) emotinal adveritsing (1) employer branding (3) erdély (1) érzelmek (1) érzelmes reklámok (1) espell (1) etikátlan reklám (1) etikus (1) ETO (1) exercise unified response (1) Facebook (3) facebook (5) Facebook Safety Check (1) fawlty (1) federer (1) fedex (1) fekete péntek (1) feliratkozás (2) fertőzés (1) fesztivál (1) FIA (1) fink (1) fishburger (1) fish o filet (1) fizetés (1) földgáz (1) földrengés (1) Forbes (1) ford (1) Forma1 (1) Formula (1) Formula1 (1) Foursquare (1) four seasons (1) függetlenség (1) fuji (1) Fyre (1) Gábor Zsa zsa (1) Galambos Márton (1) gap (3) garner (1) Gauck (1) gaydar (1) gay pride (1) gáza (2) GDF SUEZ (1) gender (1) general motors (1) Gerendai (1) geszti (1) ghemawat (1) gini dietrich (1) goldenblog (2) google (2) Google (1) görög zita (1) gozsdu (1) grand prix (1) Grecsó (1) Greggs (1) griezmann (1) gripen (1) groupon (1) Groves (1) gumi (1) gumiabroncs (1) gumicsont (1) Gundel (1) gupta (1) Guy R. Powell (1) GVH (1) gyárfás (2) gyász (1) gyászhír (1) gyászhíres reklám (2) Gyermekrák Alapítvány (1) gyógyszerkísérlet (1) Győr (1) győri keksz (1) gyűlöletkampány (1) Gyurcsány (1) hacsek és sajó (1) hajószerencsétlenség (1) hakapeszi (1) hakker (1) halácsy (1) halál (1) halloween (1) halott (1) halottak napja (1) hamasz (1) harry potter (1) hasonmás (1) hazudik (1) hazugság (1) heart attack grill (1) heinz (2) helmet (1) hill (1) híresség (1) hírlevél (2) hírnévmenedzsment (9) hiszékenység (1) hivatalos (1) hmv (1) (1) hofi (1) holacracy (1) Hollande (1) hollister (1) honvédség (1) horn (1) hosszú (1) hsieh (1) HVG (1) hvg (1) hvg könyvek (1) igata (1) index (2) index.hu (1) infografika (1) ing (1) ing direct (1) Instagram (1) interjú (3) internetadó (1) invitel (1) iwiw (1) izland (1) izrael (2) Jakupcsek (1) jamaica (1) Jerry Dimos (1) Jézus (1) jobs (1) jog (1) jo moore (1) K&H (1) k-monitor (1) kabalaállat (1) kabát (1) kalandpark (1) Kálmán Olga (1) kampány (2) Kánaán (1) kanada (1) káosz (1) karácsony (1) Karafiáth (1) Kardashian (1) karizmatikus (1) Kasza Tibi (1) katapult (1) katinka (2) katolikus (1) katrina (1) kellogs (1) Kendall Jenner (1) KHB (1) kiállítás (1) kína (1) kirúgás (1) kispál (1) kiss (1) kiss lászló (1) kiszervezés (1) kiszivárogtatás (1) kockázatelemzés (1) kocsis (1) kodak (1) kolbász (1) kommunikáció (7) kommunikációs stratégia (1) kommunikációs tréning (1) könyvkritika (5) könyv recenzió (3) koppenhága (1) kormányszóvivő (1) közösségi média (1) kraft (1) kreatív (3) kreativ (2) Kreatív (4) kreatív szaklap (1) kritika (1) krízis (15) kríziscsapat (1) krízisforgatókönyv (2) kríziskezelés (6) kríziskommunikáció (65) Kríziskommunikáció (8) kríziskommunikációs forgatókönyv (6) krízismenedzsment (2) krízisszimuláció (1) krízistréning (1) kürt (1) lakos (1) Lampedusa (1) lcd (1) leépítés (2) Lego (1) lelki terror (1) lemondás (1) lidl (1) lights (1) lights off (1) logo (1) lóhús (2) london (1) lonsdale (1) lovasi (1) love it or hate it (1) magenta (1) magyarosi péter (1) magyarvíz (1) Magyar Telekom (2) magyar úszás napja (1) Majka (1) MAL (1) malkovich (1) marius (1) máriusz (1) márka (2) marketing (3) markos nádas (1) marks&spencers (1) Mark Zuckerberg (1) Marlboro (1) marmite (1) marriott (1) Mars (1) marvelosa (1) mary poppins (1) mastercard (1) Matáv (2) max (1) McDonalds (7) mcgrew (1) mclaren (1) McVities (1) McWhopper (1) médiatréning (1) médiaunió (1) megszégyenítés (4) meleg (1) meleg méltóság (1) Melilla (1) mélytengeri pokol (1) menekültek (1) mentésügy (1) mentőszolgálat (1) mercedes (2) Messi (1) Michael (1) Michael O Leary (1) microsoft (1) mild (1) milky way (1) millenniumi (1) mindea (1) mindenszentek (1) MLSZ (1) MNB (1) moet (1) Mogherini (1) molnár gyula (1) Monica Lewinsky (1) monthy python (1) moore (1) moszkva tér (1) Mousa Aida Zsófia (1) Mulberry (1) music fm (1) MÚSZ (1) mynypd (1) name and shame (1) napi.hu (1) NAV (1) nébih (1) negatív (3) nemzeti (1) Nepal (1) népszavazás (1) nespresso (2) névváltás (1) newsletter (2) new coke (1) new york police (1) next (1) nike (1) no comment (1) nsa (1) nypd (1) o1g (1) OBA (1) obama (1) offshore (1) olaj (1) olajszennyezés (1) OLeary (1) olimpia (2) onion (1) önirányító (1) önszabályozó reklámtestület (1) óra (1) orbán (2) oreo (2) Origo (1) origo.hu (2) orosz zoltán (1) országimázs (1) oscar (1) Őszöd (1) öszödi beszéd (1) outsourcing (1) Paddy Power (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin (1) panama (1) panasonic (1) Pánczél Andrea (1) pánikológia (1) pankaj (1) pápa (2) Paris Hilton (1) patrióta (1) payet (1) pay gap (1) pedofil (1) pénzügy (1) Pepsi (1) personal brand (4) Pethő (1) petruska (1) phillips (1) pintér (1) Pintér Attila (1) Pinyő (1) Pirelli (1) pitch (1) plágium (1) plakát (2) pocak (1) pocakos (1) policy (1) politically correct (1) posta (1) Powell (1) pr (2) PR (7) press release (2) prezentáció (1) prezi (2) protein world (1) Provident (1) pr múzeum (1) PR Nap (1) puli (1) pulyka (1) puma (1) Putin (1) qiabo (1) Questor (2) Quimby (1) rákkeltő (1) rasszista (3) Ratner (1) Ratner effektus (1) rbc (1) real time (1) real time marketing (1) rebranding (2) recenzió (3) recept (1) Red Bull (1) red herring (1) Red Lobster (1) reklám (5) reklámetika (1) reklámok (1) reklám elhelyezés (1) renee somerfield (1) reputáció (5) reputációvédelem (2) reuters (1) rezsicsökkentés (1) rió (1) Risztov (1) rogán (1) ROI (1) rolling stone (1) royal bank of canada (1) Rózsa (1) Rózsa Iván (1) Rubint réka (1) ruhatár (1) rule40 (1) Ryanair (1) s39 (1) sadvertising (1) Sainsburys (2) sajtókapcsolat (1) sajtóközlemény (2) sajtólista (1) sajtótájékoztató (1) Sáling (1) Samsung (2) Sandy (1) sárkányfű (1) Schumacher (1) schweinsteiger (1) sec (1) self-driving (1) sem cáfolni (1) sem megerősíteni (1) seoul secret (1) sérülés (1) sex sells (1) shapiro (1) silka (1) Silverstone (1) sisak (1) skócia (1) skót (1) sms (1) snickers (1) snoop (1) social media (3) Social media (1) sofőr nélküli (1) somlói (1) sonic (1) soproni sör (1) soros (1) Spanghero (1) spíler (1) spindoc (15) spindoktor (7) spin doktor (2) spin sucks (1) spoonful (1) sportpszichológus (1) Starbucks (2) statisztika (1) steve (1) Steven W. Groves (1) storytelling (1) subsribe (1) sugar (1) super bowl (2) suttogó propaganda (1) szabadon ébredők (1) szabad európa (1) széll kálmán (1) személyes márka (4) szexista (2) Sziget (1) szijjártó (1) szilveszter (1) szimbólum (1) szimuláció (1) Szollár (1) szómágia (2) szomorú reklámok (1) szövegíró (1) szponzor (2) szponzoráció (1) sztárjk (1) sztereotípia (1) sztrájk (1) szulák (1) T-mobil (1) T-systems (1) tábornok (1) tartalommarketing (1) tax (1) taxis (1) Ted (1) tek (1) Telekom (2) tematizálás (1) terelés (1) termékvisszavonás (1) tesco (2) tess (1) testimonial (1) testimony (1) tétellopás (1) thanksgiving (1) tibet (1) tiger woods (1) tigris ami nincs (1) Timeline (1) történetmesélés (1) Tóth István (1) Tower of London (1) toyota (1) trafik (1) tréning (3) Trump (1) trump (2) trust me (1) tüntetés (1) tusványos (1) tweet (2) Twitter (2) twitter (6) tylenol (1) U2 (1) uber (1) ügyvéd (1) újlipótváros (1) unicum (1) ups (1) usa (1) úszószövetség (2) úszó vb (1) utódlás (1) valentin (1) válságkommunikáció (4) valton (1) vanity (1) Vaszily (1) verekedés (1) verzion (1) vészforgatókönyv (1) Vető (1) Vető Viktória (1) vezető (1) villamospadló (1) virágküldő (1) Virgin (1) visa (1) visszahívás (3) Vodafone (1) vodafone (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) vöröskereszt (1) vw (1) waczak (1) walker (1) walmart (1) waterloo (1) wehearyou (1) wendys (1) who (2) whole foods (1) Woods (1) Xerox (1) your brand (1) youtube (1) zaklatás (1) zakó (1) zakó-gate (1) zappos (1) zászlóégetés (1) Zsazsa (1) zsiráf (1) zuchlag (1) Zuckerberg (2) zuckerberg (2) zwack (2) Címkefelhő

Szerzők

Péppé verték

2019.03.14. 07:54 Spindoc

Feltűnően szemérmes a hazai média a péppé vert német topmenedzser és két fiának ügyében - legalábbis, ami a helyszín megnevezését illeti. Láthatóan senki nem akarja, nem meri elsőként leírni az érintett szórakozóhely nevét, mintha nem is lenne különösebben fontos, hol történt az eset. Sőt, gondosan kerülik azt is, hogy megnevezették, melyik nagy német cég topmenedzseréről van szó. Utóbbi tényleg kevésbé szorosan tartozik az ügyhöz. Az előbbi viszont talán mégis. 

bouncer-at-bar.jpg

tovább »

Adjátok vissza az életemet!

2019.03.03. 18:23 Spindoc

Álmából riasztották fel a sajtó képviselői a román vasúttársaság vezetőjét, aki ezt szóban nehezményezte is. Az újságírók magyarázatot szerettek volna kapni az egy nap alatt történt két vasúti balesetre, Leon Bărbulescu vezérigazgató viszont aludni szeretett volna és ennek hangot is adott. A szállítási miniszter azonnal kezdeményezte is a felmentését, gúnyosan megjegyezve, hogy most végre lesz módja kipihennie magát. A vasút eddigi irányítója a szerencsétlen és érzéketlen megjegyzésével feliratkozott a "híres utolsó mondatok" listájára, már ami a katasztrofális kríziskommunikációs eseteket illeti. 

bp.jpeg

A leghírhedtebb öngyilkos kiszólás alighanem Tony Hayward BP vezérigazgató nevéhez kötődik, akinek cége minden idők valószínűleg legnagyobb ökológiai katasztrófáját okozó Deep Water Horizon baleset után közvetlenül arról beszélt, hogy senki sem akarja annyira meg nem történtté tenni az eseményeket mint ő, vissza akarja kapni az eddigi nyugodt életét. Miközben 11 munkatársa lelte halálát az olajfúró fedélzetén történt robbanásban, a BP pedig felfoghatatlan mennyiségű nyers olajjal tette tönkre a Mexikói-öböl teljes ökológiáját évtizedekre. Ezt a cinikus, átgondolatlan megjegyzést a szakirodalom be is vette azóta, és a botrányra "life back gaffe"-ként utalnak.

Az esethez hozzá tartozik, hogy az elszabadult hajóágyúként viselkedő CEO a mentés munkálatainak kezdetén szabadságra ment és jacht versenyen vett részt, mert, mint mondta, azt korábban megígérte már a fiának. Haywardot rövid úton eltávolították a vezérigazgatói székből.

Aki hazudik, az lop?

2019.02.19. 12:13 Spindoc

Mióta világ a világ, művészek, tudósok, feltalálók merítenek egymástól témákat, ötleteket, ihletet. A merítés mértéke és fogalma viszont rendre heves vitákra ad okot - és, ami még rosszabb, a plágium, a lopás örök stigmája rásül a felhasználóra. Ráadásul sokszor tényleg "véleményes", mi számít plágiumnak. A Dal című vetélkedő - egyébként végtelenül szimpatikus - versenyzője, Petruska, a szakértői álláspont szerint plagizált művel lépett színpadra és ki is zárták emiatt a további versengésből. Petruska hosszú és kulturált hangú közleményben ismertette álláspontját: szerinte a kérdéses dallamok már az eredetinek tartott műben is egy másik kultúrkincsből kerültek be, és nincsen szó tudatos másolásról. 

plagiarism.png

Sztrájk!

2019.01.30. 12:02 Spindoc

Magyarországon nincs különösebb kultúrája a sztrájkolásnak (sem), a hatékony munkavállalói érdekérvényesítés egyáltalán nem jellemző ránk. Ez természetesen sokféle okra vezethető vissza (egzisztenciális kiszolgáltatottság, szocializáció, rossz minták és korábbi tapasztalatok, elsorvadt szakszervezeti kultúra, ellenállás, ellenszegülés kultúrájának ilyen-olyan helyzete, beletörődés, empátia és szolidaritás alacsony szintje, stb, stb, stb), többek között ezért is hiú ábránd országleállást, országos sztrájkot vizionálni, a rendszerváltás óta egyetlen szemmel látható kis polgári engedetlenség sem jött össze senkinek. Az Audi dolgozók sztrájkja viszont most kicsit megmutatja mindenkinek, milyen is az helyzet, amikor tényleges téttel bíró, kemény munkabeszüntetés van egy termelő egységben. 

1919strike013.jpg

A sztrájkképességhez elég sok dolognak kell egyidejűleg együttállni. A legfontosabb természetesen az alkupozíció. Akkor lehet munkabeszüntetéssel fenyegetni, ha a leállás ténylegesen és fájdalmasan érintené a megrendelőket, a munkaadókat, tulajdonosokat. (Vö: pedagógus sztrájk.)  Kell hozzá olyan szervezettség, szakszervezet, amely meg tudja mozgatni a kritikus tömeget, enélkül ugyanis komolytalanná válhat a munkabeszüntetés, páran hülyét csinálnak magukból miközben a termelés pedig zavartalanul halad... Szükséges az elszántság és/vagy elkeseredettség, hogy a dolgozói kollektíva kitartson a végsőkig, vagy ameddig kell, mert a sztrájk mindig és egyre fokozódó mértékben érzelmi nyomás alá helyezi a sztrájkolókat. Ezért számít a közvélemény szolidaritása, empátiája, vagy éppen megvetése és gyűlölete. (Vö MÁV és BKV sztrájkok). És ha már szóba hoztuk: a közvélemény támogatása a társadalom érettségétől is függ, Angliában, Franciaországban, Németországban magától értetődik, hogy egyik sztrájk éri a másikat, és mindenki tudja, hogy ma mások, holnap pedig ő maga fog méltányosabb elbánást követelni a munkaadójától. Ez ugyanúgy igaz a közszférára is egyébként. (Vö amerikai kormányzati leállás). Több fontos peremfeltétel mellett szükséges az is, hogy a szakszervezetnek legyen valamiféle sztrájkalapja, amivel ha részlegesen is, pótolni tudja a kieső munkabért, tudja finanszírozni a jelenlétet, anyagok gyártását, hangosítást, stb.

Na, amit a győri Audinál láttunk az elmúlt 168 órában, az igazi sztrájk, amely szinte minden jegyét magán viseli egy kemény mukabeszüntetésnek és mint ilyen, abszolút érdemes arra, hogy kríziskommunikációs aspektusból is elgondolkodjunk rajta. Erős német cég, erős szakszervezet, kövessük figyelemmel.

Nem eszik olyan forrón a Gundelt!

2019.01.08. 16:04 Spindoc

A fél internet fel akarja falni a Gundelt reggelire, miután nem csak annak ment híre, hogy a vendéglátó vállalat üzemelteti a fényűzően felújított miniszterelnökségi palota menzáját, de megismerhettük a menü fogásait és árait is. A Gundel online (Facebook) értékelése zuhanni kezdett, a cég pedig - gondolom átmenetileg - leállította a szöveges értékelés lehetőségét is. A harag mögött húzódik némi demagógia és szándékos félremagyarázás. Nem tisztem ugyan, de valamennyire mégis védem a Gundel becsületét - természetesen kríziskommunikációs szempontból. 

2331_gundel_etterem_budapest_1.jpg

Haláli biznisz

2018.11.02. 19:01 Spindoc

A halál ugyanúgy üzlet, mint a születés, az egészség, az öröm, a hit, a rettegés és minden, ami emberi. Legfeljebb a nyugati világban kicsit nehezebb, kevésbé "illik" beszélni róla. Az elhalálozással, temetkezéssel kapcsolatos üzleti szolgáltatások mindig visszafogottabbak, diszkrétebbek. Mivel azonban az élet - eddigi tudásunk szerint - elkerülhetetlen része az elmúlás, egy nagy költségvetésből működő iparágról beszélünk, amely elérkezettnek látja az időt, hogy új tónust hozzon be a halálról szóló diskurzusba. 

Egyre több olyan szolgáltatót látunk magunk körül, amely a diszkréció helyett inkább kényelmetlen, nyugtalanító üzenetekkel kommunikál, így proaktívan részévé válik a közbeszédnek, a halálozással kapcsolatos szükségszerű adminisztráció és a jelentős kiadások ennek részeként már nem titkos sutyorgás részei, hanem nyilvánosan tárgyalható, mérlegelhető, összevethető szolgáltatásokká nőtték, növik ki magukat.  

Az egyik legeklatánsabb példát a londoni metróplakát képviselte, amely egy vidám, tengerparti jelenetben hívta fel a figyelmet a hamvasztási szolgáltatás olcsóságára, illetve az árak összevethetőségére. (A plakátot a londoni metrótársaság túlságosan provokatívnak találta és nem fogadta be a hirdetést, de kampány más felületeken azért eljutott a célcsoporthoz.) 

funeral.jpg

Régi csibészek

2018.08.25. 21:30 Spindoc

Most, hogy Dopeman és Deutsch Tamás is úgy érezte, meg kell szólaljon két ismert rapper szakításának ügyében, úgy érzem, én sem hallgathatok tovább. Hozzá kell tennem, hogy a két ismert rapperből én csak az egyiknek ismertem korábban a nevét, a másik hírességet, bizonyos Curtist lehet, hogy meg se kell már tanulnom. De a kommunikációs tanulságok miatt mindenképpen érdemes a figyelemre a szerzőpáros nyárvégi botránya.

curtis.jpg

Ronaldo?! Ide ne jöjjön!

2018.07.17. 11:29 Spindoc

A vébéről hamar távozó C. Ronaldo ismét megtalálta a módját, hogy róla szóljon a show. Kilenc év után eligazolt a Reáltól, hogy Olaszországban, a Juventusban vegyen várhatóan búcsút a komoly professzionális labdarúgástól. (Nem ideértve a várható levezető éveket Kínában, a Közel-Keleten, és Amerikában). 

cr_juve.jpg

Egy ilyen csúcsigazolástól valószínűleg még Felcsúton is elégedetten csettintene a klubigazgató és a teljes baráti kör, de a Juventust nem ilyen fából faragták. Egy hete híre ment, hogy a csillagászati vételár a hagyományosan Juve résztulajdonos Fiat (és Ferrari) autógyárat is terheli, a Fiat egyik gyárában sztrájkolni akarnak a dolgozók.

A Fal adja a másikat - márkák és a kínai diplomácia

2018.05.20. 10:46 Spindoc

"Vizsgáld meg a helyzetet valamennyi szemszögből - és nyitottabbá válsz" - nem tűnik önmagában vérlázító gondolatnak. Ezért is gondolhatta a Mercedes, hogy egyfajta hétfői motivációs tanácsként kiposztolja az Instagramra a Dalai Láma végtelen számú bölcsességének egyikét.

mercedes.jpg

Azzal viszont nem számolt a német autógyár, hogy a - helyben egyébként letiltott Instagram - bejegyzés felháborítja a kínaiakat, akik semmilyen szemszögből nem akarják vizsgálni a Dalai Lámát és végképp nem akarnak nyitottabbá válni iránta és Tibet iránt sem. Az autógyár gyorsan átlátta, hogy érzékenységeket sértett, rohamtempóban törölte a bejegyzést, és helyiben hasznáét Weibo közösségi médiában hosszasan bocsánatot kért a kínai néptől, a helyi vásárlóiktól és kínai gyárainak valamennyi dolgozójától. Magyarán a márka becsicskult. 

Éljenek a sztereotípiák?

2018.05.05. 10:40 Spindoc

Noha leginkább negatív előjellel szoktuk használni a közbeszédben, a sztereotípiáknak rendkívül fontos szerepük van a márkák, vagy még inkább a reklámok világában. A reklámok ugyanis csak úgy képesek beleférni a rendelkezésre álló 20-30 másodperces időkeretekbe, vagy a plakátok, bannerhelyek szűkre szabott kereteibe, ha a befogadók fejében meglévő (elő)ítéletekre támaszkodnak.

A jóságos doktor bácsi, a bolondos professzor (borzos Einstein frizurával), a szigorú tanár néni, a lelkiismeretes anyuka, náthától szenvedő apuka – mind-mind olyan személyiség típusok, akiken nincs mit tovább magyarázni. Egydimenziós személyiségek, sablonfigurák. Egy pillanat alatt megértjük a reklámbeli alapszituációt, nyargalhatunk is tovább a márkaüzenetre. Ha minden termék, valamennyi szolgáltatás minden korábbitól eltérő környezetet próbálna felépíteni, a reklámidők filmhosszúságúak, a nyomtatott hirdetések regényhosszúságúak lennének – és nem is nézné, olvasná el őket senki.

red_cross_poster_racism2.jpg