Razziát tartott a TEK az Újlipótvárosban. Az első jelentések szerint - amelyek azóta megerősítést nyertek - albán és magyar drogkereskedőket rángattak ki egy étteremből.
Minket persze nem pont ez az ügy érdekel, hanem, ahogy lenni szokott, egy - legalábbis szerintünk - rendkívül izgalmas kríziskommunikációs aspektusra szeretnénk rávilágítani.
Jelesül arra, hogy mikor indokolt és mikor nem leírni egy üzleti vállalkozás nevét a sajtóban. A híradásokból elég egyértelmű, hogy a Csanády utcai Kánaán étterem volt a rajtaütés (egyik) helyszíne. A történet szereplői eddigi ismereteink szerint vendégek voltak - még ha törzsvendégek is - , tehát az étterem neve tulajdonképpen irreleváns. A híradások többsége (?) korrektül eljárva nem dobták be fölöslegesen a nevet, nem akarván indok nélkül rontani a vállalkozás hírnevét. Élünk persze a gyanúperrel, hogy ha a legelső cikk, a Blikk nem "újlipótvárosi éttermet" ír, hanem néven nevezi a gyermeket, mindenki más is így hozta volna le.
Más orgánumok úgy jártak el, hogy mintegy mellékesen belinkelték az étterem Google Maps / Street View koordinátáit, esetleg megjegyezték, hogy a címen "egyébként" a Kánaán étterem működik.
Volt olyan köztes (?) megoldás is, amely csak ártatlanul "betaggelte", vagyis a kulcsszavak közé tette be az étterem nevét. A drámai hatás kedvéért többen egyenesen "szórakozóhelynek" nevezték az amúgy kávézóként, étteremként működő helyet.
Akár így, akár úgy, egy vállalkozás nevét negatív konnotációban közhírré tenni felbecsülhetetlen károkat képes okozni. Különösen a netes, google dominálta világban jelent ez éveken át elhúzódó hírnévrombolást, hiszen a vezető orgánumok találataival akármennyi kisebb, pozitív kritika, elismerő szó sem tud versenyre kelni. Ennek nyoma marad a világhálón, ami kríziskommunikációs kezelést igényel. Meg lehet próbálni a Google-nél is elérni, hogy, mint irreleváns linket, távolítsa el a találatok közül, de ennél valószínűleg könnyebben kivitelezhető, ha közvetlenül írnak az adott orgánumnak, hogy szedje ki a cég nevét az eredeti írásból, és persze a kulcsszavak közül.
Tipikusan az a helyzet, amikor az írástudók felelőssége felmerül: hivatalos gyanúsítás nélkül, vagy egy bármilyen botrány irreleváns mellékszereplőjeként nagyon hervasztó dolog egy vállalkozás számára hírbe kerülni. Legyen szó TEK akcióról, kartell-vádról, informatikai visszaélésekről: a hírverseny miatt az információéhség általában felfalja reggelire a jóhírnévhez fűződő alapvető jogot.
---
ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.
Utolsó kommentek