Sokkoló "rajzfilmmel" jelentkezett ismét a GreenPeace, az a környezetvédő szervezet, amely talán a legjobban érti és érzi, milyen kommunikációs aktivitásokkal lehet tényleges hatást gyakorolni a kitűzött célok elérése érdekében. (Jó a WWF, és a PETA sem megy a szomszédba ha kreativitásra van szükség a zajos figyelemfelkeltéshez.) A mostani kisfilmben egy cuki teknőscsaládot követhetünk figyelemmel, amint egy vendégségből hazaindulnak lakásuk felé. Az idilli, mélytengeri utazás azonban egyre nyugtalanítóbb fordulatokat vesz, hogy aztán elérjen a horrorisztikus végkifejletig.
A sokkterápia nem idegen a GreenPeace-től, sőt, általában is inkább kedvelt kommunikációs fogásnak nevezhető a Föld-, a klíma-, a természetvédelem ügyén harcoló szervezetek esetében. Kampányaik szándékosan érzelmeket akarnak felkorbácsolni, máskülönben nem tudnák tényleges aktivitásra bírni a fotelben tespedő közvéleményt. Ami kiemelkedően izgalmas, hogy a záró narrációt ezúttal gyermekhang mondja, elég egyértelműen egy új, öntudatos, fiatal célcsoportot megszólítva és akik, nem mellékesen, kezdik kezükbe venni a klímavédelem ügyét.
Egy nem sokkal korábbi (2018-as) animáció esti mesére emlékeztető versben, egy bébi orángután főszereplésével hívott tiltakozás aláírására a pálmaolaj termelés - felhasználás ellen. Ez a kisfilm is szívszorító, ellenállhatatlan volt, és a tehetetlen düh nyilvánvalóan tömegeket aktivizált a petíció aláírására. És természetesen ez a nem mese is könnyen utat talál a legfiatalabb "felnőtt" generáció szívéig.
Ne gondoljuk, hogy ezek az aláírások csak az indulat levezetésére szolgálnak. A WWF és a GreenPeace sokszor felkavaró kampányai ambíciózus célokat tűznek maguk elé, és a legnagyobb cégeket is rettegéssel töltheti el, mikor kerülnek ők a céltáblára.
Ma már emblematikus "támadó" reklámfilmnek számít a KitKat (Nestlé) elleni, bojkottra felhívó kampány, amelyben egy levágott és vérző majomujj is szerepet kapott:
a szervezetnek sikerült elérnie azt is, hogy a LEGO megszakítsa (ne újítsa meg) együttműködést az olajipari mamuttal, a Shell-lel. Ebben pedig ennek a kis reklámnak volt elévülhetetlen szerepe:
De a Coca-cola sem zárhatta szívébe a GreenPeace-t ezután a - szokásos kólás karácsonyi reklámoktól merőben eltérő, de azokra erősen emlékeztető - kisfilm után:
ugyanez ausztrálul, tengeri madarakkal:
Az akciók többnyire nem hatástalanok, számos mamutvállalat döntött már úgy a közvélemény nyomására, hogy változtat a kritizált eljárásain, megpróbálja csökkenteni ökológiai lábnyomát, visszavesz a csomagolásból, csökkenti a palackok méretét, stb. Ennek, szó szerint, kiharcolását csak nyílt sisakos támadással tudják elérni ezek a sokszor tényleg agresszív fellépésű nonprofit szervezetek. Az aggódó, tenni vágyó közvélemény pedig örömmel fogadja, hogy valamiféle eszközt kap a kezébe, akár csak egy online petíció formájában is. És persze még egy haszna biztosan van: a gyerekek biztosan furcsa és nehezen megválaszolható kérdéseket fognak a szüleiknek szegezni. Amikről beszélgetni mindenképp kell - ha válaszolni nem is könnyű...
Utolsó kommentek