Ez Egyesült Államok frissiben hivatalba lépett, 45. elnöke már többször bizonyította, hogy pár perc alatt képes komoly válságokat kirobbantani. A világ repterein egy elnöki rendelet majd annak bírósági felfüggesztése okoz jelentős káoszt, értetlenséget és felháborodást. Trump igazi fegyvere azonban a Twitter, amit olyan bunkósbotként használ, hogy a PR szakemberek kénytelenek voltak önálló, új kríziskategóriaként azonosítani. Ez a Trump-krízis effektus, ami külön tételként kerül fel a potenciális reputációs krízisek sorába.
Döbbenetesen tanulságos, de a tweet-üzenetek gazdasági hatásmechanizmusát a jobb áttekinthetőség érdekében táblázatos formában is ábrázolta a Reuters hírügynökség:
Hofi 1992-ből: legyőztem a munkanélküliséget, a nyomort, a szegénységet! Minden ilyen szar, piszlicsáré témát: velem foglalkoznak a Parlamentben a képviselők!
A hírügynökség nem tett mást, minthogy az egyes, cégekkel foglalkozó tweetek mellé odatette a környező napok tőzsdei zárásának eredményét. Ezzel mutatva, hogy akad olyan cég is, amelynek akár 4 milliárd dollárral csökkent az értéke egyetlen Trump tweet miatt! Dicséret és korholás egyaránt akad, és ennek megfelelően reagál a tőzsde is.
De a részvénykereskedésben kevésbé érintett cégek eredményét is rendre megcibálja a hebrencs Twitter-felhasználó. Egy nagyobb összegű kampányadomány miatt dicséretben részesült az L.L.Bean patinás családi vállalkozás, amelynek népszerű hótaposó, bakancs termékeit rögtön széles tömegek bojkottálni kezdtek.
Hasonló negatív hatást ért el Trump a Vogue magazinnál is. Az újság egy éttermi kritikában nem volt elég lelkes egy olyan vendéglő színvonalától, amely Trump egyik szállodájában működött, ezért a zsörtölődő Trump az újságot halottnak minősítette. A Vogue kihasználta a reklámértékben rejlő lehetőséget, és előfizetői akciójában úgy reklámozta magát: "ez az az újság, amit Donald Trump nem akar, hogy olvass" - negyvenezer új előfizetőt nyerve.
Egy elnök, de mondhatunk bármilyen vezető politikust is, részéről felfoghatatlan felelősség, hogy pozícióját, a rá irányuló közfigyelmet üzleti vállalkozásokat pellengérre állításához, vagy feldicséréséhez használja. Ha egy ilyen "aktivista" politikus kerül hatalomra, a cégek kommunikációs felelősei kénytelenek új stratégiákhoz folyamodni. A legfontosabb kríziskommunikációs teendők az előkészületeket és a lebonyolítást illetően:
- folyamatos és azonnali médiamonitor; a sebesség kulcsfontosságú ilyenkor, különösen a részvénypiaci érdekeltségekkel rendelkező cégekre.
- kimerítő és teljeskörű kockázatelemzés, annak felmérése, hol és milyen támadási felületet adhat(ott) a cégünk. Mik a sebezhetőségi pontok?
- álljunk készen válaszokkal, saját narratívával, ne ott helyben kelljen ezen morfondírozni
- álljon készenlétben a kríziskommunikációs csapat (válság team)
- a leggyorsabb módja a reagálásnak ma már a közösségi média, és ezen belül is a fizetős opciókat javasolják használni a szakértők, amikor gyorsan kell eljuttatni a választ sok emberhez
- háttérmunka! nem csak a sajtón, médián keresztül dolgoznak a kommunikációs szakértők
- csínján kell bánni a szarkasztikus, cinikus, lekezelő válaszokkal is - a politikust széles néptömegek támogatják, nem beszélve a gazdasági szereplőkről
- ha valamikor, ilyenkor kell számítanunk a munkatársak segítségére, kiállására és összezárására a brand mögött. Ez a legfontosabb erőforrás.
- jó esetben a brand rajongói, fogyasztói is kiállnak a márkáért, a cégért
És a +1: óvatosan bánjunk azzal is, ha kéretlen elnöki dicséretben részesülünk, ennek is megvannak a hátulütői. Szerényen, akár kommentár nélkül tudomásul venni, hogy piedesztálra emeltek a legfelsőbb helyről. Lehet ez máshogy is, máskor.
---
ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.
Utolsó kommentek