Egy botrányos reklámot elkaszáltak a "felháborodott" nézők, egy másikért viszont kiállt a megrendelője, tulajdonképpen döntetlen a meccs, amit a humortalan politically correct őrkutyák és a reklámkreatívok vívnak egymással. De a helyzet azért elgondolkoztató.
(képünk csak illusztráció)
A PC nevében szellemi bunkósbottal felruházott jogvédők, érdekvédők sokszor mindenre lőnek, ami mozog (képzavar), egyre vékonyabb az a mezsgye, amin még biztonsággal haladni lehet. Másfelől nyilván kell legyenek ügyek, amikkel nem lehet viccelni, mert érzékenységet sért, sztereotípiákat erősít, hátrányosan megkülönböztet. A jelenlegi küzdelem tulajdonképpen - ha megengedők vagyunk - a határok közös kijelöléséről szól.
Az egyik bajba került reklám a Volkswagen vidámságot, derűt promotáló, szerintem kifejezetten szellemes reklámja, amelyet a Super Bowl -ra készíttetett el a cég. A főhős egy (sztereotip) amerikai cégesember, aki a teljes vállalatot megdöbbentve autentikus jamaicai akcentussal beszél, és jamaicai életérzést sugároz. A jogvédők szerint ez hanggal történő diszkrimináció, emiatt eltüntetendő, de a VW kiállt a hirdetés mellett, mondván, boldogságot, derűt sugároz a kisfilm, senkit sem ér hátrányos megkülönböztetés. Íme:
Rosszabbul járt az ING Direct Kanadában, ahol egy adózási időszakban depressziós tünetekkel kezelt embert mutattak. Az üzenet szerint az adótanácsadó cég megkönnyíti a bevallást, így nem kell lelkileg összetörni a bonyolult könyvelési időszakban. A vád szerint viccet csináltak a mentális betegségekből, túl könnyen veszik a súlyos problémát. A cég sűrű bocsánatkérések közepette távolította el a hirdetést, olyan hatékonysággal, hogy én például sehol sem lelem a neten. Megköszönöm, ha valaki belinkeli. Egy képkocka belőle:
A hirdetést nem láttam, nem tudom eldönteni, hogy jogvédői túlkapásról van-e szó, de a sztoriboard szerint legalábbis gyanús az ügy. Mint ahogy ide tartozik, hogy a napokban a BBC furcsa öncenzúrát gyakorolva megvágta a kiváló Waczak Szálló "niggerezős" jelenetét. Pedig hát a hetvenes évek elején még nem ették olyan forrón a PC-t. (Nem véletlen puffogtak sokan, hogy át kell írni a teljes Tom Sawyert is.)
Még karácsony környékén itt a blogon is mutattam már be olyan reklámot, amelyet szexizmussal vádoltak egyes családapák, mert a mama intézett el mindent a karácsony maradéktalanul boldog "lebonyolítása" érdekében.
Igazságot persze mindenki a saját szája íze, értékrendje szerint tehet. Én személyesen jobban örülnék egy kicsivel több humorérzéknek, kevesebb karót nyelt, szellemi bunkósbottal felruházott megmondónak. Így a cégek részéről is olyankor lenne helye a bocsánatkérésnek, amikor őszintén így érzik, nem csak akkor, ha ez az elvárás. Még hogy ez a reklám rasszista? Hát, már bocsánatot kérek!
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot rss-en, vagy akár twitteren. Vagy Facebookon.
Utolsó kommentek