Kenyára lecsapott a terror. A szétesett államszervezetű Szomália területéről benyomuló terroristák egy Garissa-i egyetemet támadták meg, ahol 147 keresztény diákot mészároltak le. A terror akciók célja - ha ilyet egyáltalán le lehet írni - a destabilizálás, a káosz és pánikkeltés. Valamilyen törékeny status quo kibillentése.
A terror nem a hadseregeket, rendőröket veszi célba, hanem a civileket, az ártatlanokat, egyrészt mert ez könnyebb, másrészt mert megbotránkoztatóbb. A kenyai terrortámadás is ilyen célokból szövődött, kihatása pedig még sokkal szélesebb, mint elsőre gondolnánk. Ilyen például az ország reputációja.
Kenya Afrika talán elsőszámú turisztikai célpontja, viszonylag stabil közbiztonsággal, más afrikai országokhoz képest alapvetően jobb gazdasági helyzettel. A turizmus tehát, például volt gyarmati országként is kifejezetten fontos bevételi forrás az nemzetgazdasági összteljesítményben.
Az ország vezetése ezért napokon belül fel is kérte a világ egyik legnagyobb PR ügynökségét, a Graylinget, hogy próbálja meg minél előbb ráncba szedni a brutális támadás következtében megroggyant hírnevét. Természetesen más intézkedések sem maradnak el, a biztonsági helyzet rendezése is óriási erőfeszítéseket igényel majd, a a turisták részéről biztonságba vetett hit visszaállítása viszont még sziszifuszibb munka lesz. Évekig is eltarthat.
Az országmárkázás külön szakterület a kommunikáción belül, amelyben nagy szerep jut a marketing eszközöknek és a public relationsnek egyaránt. (Jelen esetben például a kríziskommunikációnak is.) Példának ott van az egyiptomi Luxor esete, ahol a nyugati turistacsoport megtámadása évtizedekre vetette vissza a turizmust.
A szerencsésebb országok reputáció menedzselése kicsit fesztelenebb feladat, mégis viszonylag sokszor kell válságot kezelni egy-egy ország megítélésének javítása érdekében. A magyar kormány is kötött megállapodást amerikai PR ügynökséggel az ország kedvezőbb megítélésének érdekében Kumin Ferenc külpolitikai sajtólevelező tevékenységén túl is. A múlt hét óta az Egyesült Államokban, Indianaban szorul kríziskommunikációra az ország kormányzója egy sokak által melegellenesnek tartott, vallásszabadsággal kapcsolatos rendelkezés elfogadása miatt. A legerősebb márkák is kivonulással fenyegetőznek, a belföldi turizmus bojkottjával párhuzamosan, és természetesen PR ügynökséget is bevontak a kármentésbe.
Ilyen esetekben látni igazán, hogy a reputáció nem csak törékeny, de sokszor pénzben, valós bevételkiesésben mérhető jószág is. Ami nem csak cégeknek van, nem csak brandeknek, vagy embereknek van, de például turisztikai desztinációknak is. És a terroristák ezzel tökéletesen tisztában vannak.
---
ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Jövő hétfőn már jön is az új kiadvány.
Utolsó kommentek