Amerikában a fagylalt központi kérdés - ha máshonnan nem, ezt a "romcom" tévésorozatokból pontosan tudjuk. Futószalagon érkező jelenet, amikor a frissen elhagyott szerelmes vödörnyi jégkrémbe fojtja bánatát a tévé előtt. Emiatt aztán különösen nagy visszhangot - és pánikot - váltott ki az egyik legnépszerűbb fagylalt gyár, a Blue Bell vesszőfutása.
A válság idén áprilisban kezdődött , amikor összesen tíz beteget vettek fel a kórházak liszteriózis fertőzés tüneteivel. (A betegséget egyébként egy baktérium, a Listeria monocytogenes okozza, amely számos élelmiszerben előfordul, betegséget csak kritikus mennyiséget meghaladó előfordulás esetén okoz - itt ez történt.) A tíz - ismert- megbetegedésből három eset a beteg halálával végződött, a vizsgálatok pedig elég hamar elvezettek a Blue Bell gyár készítményeiig.
Egy élelmiszergyártó számára ennél nagyobb krízist nehéz elképzelni, legfeljebb a szennyezettség mértéke, a megbetegedések száma lehet súlyosbító, vagy enyhítő körülmény a válság értékelésekor. A Blue Bell előremenekült az ügyben, és valamennyi termékét visszahívta az üzletekből, illetve valamennyi üzemében leállította a gyártást. Utóbbi intézkedést nem csak a teljes átvizsgálással, hanem teljes felújítással, gépcserével indokolták. Azt a kérdést viszont nyitva hagyták, hogy visszatérnek-e a termékek valaha is a polcra - legalábbis ezen a néven.
A következő hír a cég háza tájáról aztán egy megrázóan őszinte vezérigazgatói videóüzenet volt, amely a leállított gyárakban történő jelentős létszámleépítést - a maradóknak pedig fizetéscsökkentést- jelentette be a munkatársaknak.

Az eset több, klasszikus kríziskommunikációs aspektussal is szolgál. Egyfelől természetesen a haláleseteket is produkáló ételfertőzés. Aztán a teljeskörű termékvisszahívás és üzemleállítás, majd ezt követően még a kiterjedt létszámleépítés és fizetéscsökkentés bejelentése. Mindegyik külön-külön tankönyvi fejezet lehet. Végül (?) most érdemes figyelni az újbóli termékbevezetést, a fogyasztóközönség bizalmának visszaszerzéséért folytatott küzdelmet. Kríziskommunikácós szempontból igazi állatorvosi ló, sok-sok érdekességgel.
---
ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.
Utolsó kommentek