A Volkswagen márkája, hitele, reputációja minden bizonnyal óriási csorbát szenved a héten kirobbant eredményhamisítási botrány következtében. A vezéráldozat már megvan; a vezérigazgató lemondott, ha tudott róla, azért, ha nem tudott róla, akkor meg azért alkalmatlan a vállalatbirodalom irányítására. Azon sem csodálkoznánk, ha a cégnél a reputációveszteség miatt most inkább a kárérték gazdasági hatásait számolgatnák erősen. A részvényárfolyam esésének következményeit, a profitkilátások elillanását, a várható gigabírságokat, kártérítéseket, a visszahívások árát. A márkaérték csökkenése persze a kár része, de azt legalább nem kell kifizetni egy-két hónapon belül...
Nem csak gigantikus, de szimbolikus cégről van szó, a dominóhatás pedig elkerülhetetlennek látszik. Vegyünk csak pár példát, milyen további érintettjei vannak, lehetnek az ügynek:
- Az eset kedvezőtlenül érinti a német gazdaságot, illetve a német márkák hagyományosan bivalyerős, megbízhatóságra épülő imázsát
- A dízelmotorok általános megítélését, piaci kilátásait
- Számtalan kisebb-nagyobb beszállítót, így például igen sok hazai céget is, így Magyarország gazdasági kilátásai is szürkébbek valamivel.
- A károsanyag-kibocsátás tervezett (remélt) szintjét
A szakértők szerint a dominóhatás még el sem kezdődött, és szinte mindenki azt várja, hogy sorra kiderül valamennyi gyártóról, hogy a mechanikus kis trükk a rendszerszintű működés része volt, így pedig elképzelhetetlen, hogy csak a Volkswagen hitelét és piaci helyzetét ingatná meg a botrány. Ha így lesz, a kiltások nagyon sötétek, mert az autóipar és a ráépülő szolgáltatóágak a világ első 10-15 legnagyobb munkaadó iparágát jelentik.
A visszahívások önálló tudománynak számítanak a kríziskommunikáción belül, vége-hossza nincs a nehezen megoldható, rendkívül romboló hatású visszahívási helyzeteknek akár csak az autóipart tekintve is. A Volkswagen mostani esete abban mindenképp egyedülálló, hogy teljesen nyilvánvalóan tudatos és szándékos csalásról van szó, a mérési adatok buherálása a tesztidőszakokra korlátozódott, ilyen véletlenül, vagy hibás működés miatt nem fordulhat elő. Másfelől, és ezt a VW is hangsúlyozza, nem állt elő biztonságot veszélyeztető helyzet, az autók továbbra is biztonságosak, vezethetőek.
Gondoljunk bele, hogy ezekben a hetekben, napokban is zajlik egy ennél talán nagyobb horderejű visszahívási botrány: a General Mototrs a napokban ismerte el, hogy alsó hangon is tizenhárom halálos áldozatot követelt egy rosszul konstruált kapcsoló a kocsijaikban (jellemzően Fordok), amelyek menet közben (!) egyszerre állították le a motort és a légzsák működését. A vizsgálatok szerint legalább 100 ilyen halálos kimenetelű baleset volt. A GM természetesen nem tudatosan idézte elő a helyzetet, ám a munkatársai igyekeztek eltusolni, eltitkolni az óriási veszélyt, miután számukra már világossá vált a helyzet. A nyomozás tart, eddig tizenöt embert küldtek el a vállalattól azok közül, akiknek azonnal jelezni kellett volna az időzített bombát.
Nagy port vert fel egy-két éve a Takata légzsák beszállító mamutvállalat botránya is, amely a hibás (magukból lövedékszerűen fémalkatrészeket kilövő) légzsákokat szállított be sok-sok autómárka sokmillió (34millió...) gépkocsija számára. A Toyota, amely az amerikai piacon kifejezetten erős márkának számít egy évtizede bukdácsol folyamatos autóvisszahívások miatt. Az egyik leghíresebb eset a Fordhoz kötődik, méghozzá a hetvenes években gyártott Ford Pinto-hoz. A kocsi rossz konstrukció volt, amelynek a benzintankja elképesztő robbanásokat okozott, számos halálos balesetet okozva. A kríziskommunikáció tekintetében itt is rossz lóra tett a menedzsment, úgy számoltak, hogy a kártérítési eljárások és vesztes perek kifizetése még mindig kevesebbe kerül, mint a termék megszüntetése, visszahívása. Magyarán néhány előre tudható haláleset belefért a stratégiájukba, az azonnali reagálás helyett. Az eset azóta a kríziskommunikációs tankönyvek része.
Azt szoktuk mondani, hogy minden krízist meg kell próbálni lehetőségnek is látni, és a kríziskezelés ki kell terjedjen a pozitív kimenetek megcélzására is. Ha az optimista forgatókönyvet nézzük, bizakodhatunk abban, hogy a dízelmotor botrány jótékony hatással lesz a közeljövőben a környezetvédelmi előírások betartatására, új, még környezetbarátabb energiaforrások terjedésére és a nagy cégek még átláthatóbb működésére. Addig meg pöföghetünk magunkban.
---
ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.
Utolsó kommentek