bohm_kornel.jpg

Bőhm Kornél
Kommunikációs szakértő

Bőhm Kornél szakblogja

Ez itt Bőhm Kornél kommunikációs szakértő blogja, kríziskommunikációról, hírnévmenedzsmentről és mindenről, ami hozzá tartozik. Bőhm Kornél könyve "Sem megerősíteni, sem cáfolni címmel" jelent meg 2018-ban a HVG kiadónál.

Szerzők

Hírlevél feliratkozás

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

* kötelező megadni
Milyen formátumban szeretné megkapni a hírlevelet?

Utolsó kommentek

  • sakkosfx: Ha őszinték akarunk lenni be kell vallani, hogy a mieink mellett csak tanulók lehetnek a Bolgárok!... (2020.07.24. 09:47) Ál-arcok
  • anyadmajma: Hm, az első komment itt se a birka. mi a fasz van vele, vírusos lett? Így hogy irjam meg neki, hog... (2020.07.24. 08:12) Ál-arcok
  • kvadrillio: olajszőkítők, brókercsalások, ÁFA-csalások.......stb...stb.......és az ezekből kivirágzott újgazd... (2020.07.23. 22:53) Ál-arcok
  • kvadrillio: hmmm.....amúgy a fentiekkel kapcs-ban, a volt cocilista országokban még überelnék is a fenti jelen... (2020.07.23. 22:46) Ál-arcok
  • kvadrillio: @kvadrillio: hjahhhhh......van amikor hiába """tanulgat""" valaki, NEM SEGÍT RAJTA !!! :o))))))))... (2020.07.23. 22:26) Ál-arcok
  • Utolsó 20

Címkék

1-800-flower (1) 1956 (1) activia (1) add el jól az ötleted (1) adidas (3) adó (1) ad misplacement (1) agenda setting (1) agyhalott (1) airbnb (1) Ai Weiwei (1) aldi (1) Alec Baldwin (1) állatkert (1) Alonso (1) amazon (1) ambush (1) American Airlines (1) american apparel (1) amex (1) andrew mason (1) annie hall (1) apple (1) áramszünet (1) arany disznó (1) ARC (1) armstrong (2) arrogancia (1) asda (1) asszertivitás (1) ásványvíz (1) atlanta braves (1) átmárkázás (1) átnevezés (2) Audi (1) audi (1) automata (1) avatar (1) baktérium (1) baldaszti (1) baleset (3) Balogh István (1) bankok (1) Barilla (1) basf (1) Batiz (1) beach body (1) beckham (1) beirut (1) bejrút (1) bekapcsolt mikrofon (1) bell pottinger (1) belső kommunikáció (2) belső pr (3) belügyminisztérium (1) benedek (1) Berki (1) bértárgyalás (1) Bertolli (1) Beva (1) Beyoncé (2) Bial (1) big data (1) bikiniszezon (1) bill gates (1) biodóm (1) Biotrial (1) BKK (1) bkk (1) blackface (1) black friday (1) black pr (1) blair (1) blue bell (1) bocsánatkérés (1) bodyfarm (1) body shaming (1) bojkott (3) bol-dog (1) Bono (1) bónusz brigád (1) botrány (16) boycott (1) bp (1) brand (3) Brand (1) brandépítés (2) brand britian (1) brand journalism (1) brito (1) brókerbotrány (2) brown (1) búcsúlevél (1) Buda-cash (3) Budai Bernadett (1) budapest (1) Budapest (1) Budweiser (1) bullying (1) burger king (2) bush (1) C. ronaldo (1) cadbury (1) campaign (1) carnival (1) caterpillar (1) cecil (1) celeb (2) celebritás (1) ceo (1) challangeland (1) chan (1) chandon (1) Chevrolet (1) churchill (1) cleese (1) clooney (2) coca cola (2) Colgate (1) communication (1) concorde (1) contactess (1) content marketing (1) copywriter (1) copywriting (1) corporate identity (1) Costa (1) coughter (1) covid (3) cream egg (1) crisis (1) crisis communication (1) cristiano ronaldo (1) családon belüli (1) csanádi (1) csanády (1) csányi sándor (1) cserpes (1) csillebérc (1) csinibaba (1) csomagküldő (1) cunami (1) Curiosity (1) Curtis (1) cyberbullying (1) Daewoo (1) dal (1) dalai láma (1) Danks (1) danone (2) Daróci Dávid (1) death sells (1) deepwater horizon (1) delta (1) Demcsák (1) Deutsche Telekom (1) dhl (1) Digi (1) díjkiosztó (1) dízel (1) Dolce (1) döntő (1) Douwe Egberts (1) dr.dre (1) drogteszt (1) Dudás Gergely (1) durrdefekt (1) e-magazin (1) eb (1) ebola (1) egészségügy (1) egg-gate (1) egyház (1) embargó (1) emisszió (1) emotinal adveritsing (1) employee activism (1) employer branding (4) erdély (1) érettségi (1) érzelmek (1) érzelmes reklámok (1) espell (1) etikátlan reklám (1) etikus (1) ETO (1) exercise unified response (1) Facebook (3) facebook (5) Facebook Safety Check (1) fawlty (1) federer (1) fedex (1) fekete péntek (1) feliratkozás (2) felvételi (1) fertőzés (1) fesztivál (1) FIA (1) fink (1) fishburger (1) fish o filet (1) fizetés (1) földgáz (1) földrengés (1) Forbes (1) ford (1) Forma1 (1) Formula (1) Formula1 (1) Foursquare (1) four seasons (1) függetlenség (1) fuji (1) Fyre (1) Gabbana (1) Gábor Zsa zsa (1) Galambos Márton (1) gap (3) garner (1) Gauck (1) gay (1) gaydar (1) gay friendly (1) gay pride (1) gáza (2) GDF SUEZ (1) gender (1) general motors (1) Gerendai (1) geszti (1) ghemawat (1) gini dietrich (1) goldenblog (2) google (2) Google (1) görög zita (1) gozsdu (1) grand prix (1) Grecsó (1) greenpeace (1) Greggs (1) griezmann (1) gripen (1) groupon (1) Groves (1) gucci (1) gumi (1) gumiabroncs (1) gumicsont (1) Gundel (1) gupta (1) Guy R. Powell (1) GVH (1) gyárfás (2) gyász (1) gyászhír (1) gyászhíres reklám (2) Gyermekrák Alapítvány (1) gyógyszerkísérlet (1) Győr (1) győri keksz (1) gyűlöletkampány (1) Gyurcsány (1) hacsek és sajó (1) hajószerencsétlenség (1) hakapeszi (1) hakker (1) halácsy (1) halál (1) halloween (1) halott (1) halottak napja (1) hamasz (1) harry potter (1) hasonmás (1) hazudik (1) hazugság (1) heart attack grill (1) heinz (2) helmet (1) hill (1) híresség (1) hírlevél (2) hírnévmenedzsment (9) hiszékenység (1) hivatalos (1) hmv (1) (1) hofi (1) holacracy (1) Hollande (1) hollister (1) homofób (1) honvédség (1) horn (1) hosszú (1) hsieh (1) HVG (1) hvg (1) hvg könyvek (1) igata (1) imázs (1) index (2) index.hu (1) infografika (1) ing (1) ing direct (1) Instagram (1) interjú (3) internetadó (1) invitel (1) iwiw (1) izland (1) izrael (2) Jakupcsek (1) jamaica (1) járvány (1) Jerry Dimos (1) Jézus (1) jobs (1) jog (1) jo moore (1) K&H (1) k-monitor (1) kabalaállat (1) kabát (1) kalandpark (1) Kálmán Olga (1) kampány (2) Kánaán (1) kanada (1) káosz (1) karácsony (2) Karafiáth (1) Kardashian (1) karizmatikus (1) Kasza Tibi (1) katapult (1) katasztrófa (1) katinka (2) katolikus (1) katrina (1) kellogs (1) Kendall Jenner (1) KHB (1) kiállítás (1) kína (1) kirúgás (1) kispál (1) kiss (1) kiss lászló (1) kiszervezés (1) kiszivárogtatás (1) kitkat (1) kockázatelemzés (1) kocsis (1) kodak (1) kolbász (1) kommunikáció (7) kommunikációs stratégia (1) kommunikációs tréning (1) könyvkritika (5) könyv recenzió (3) koppenhága (1) kormányszóvivő (1) koronavírus (2) közösségi média (1) kraft (1) kreativ (2) Kreatív (4) kreatív (3) kreatív szaklap (1) kritika (1) krízis (20) kríziscsapat (1) krízisforgatókönyv (2) kríziskezelés (6) Kríziskommunikáció (9) kríziskommunikáció (67) kríziskommunikációs forgatókönyv (6) krízismenedzsment (2) krízisszimuláció (1) krízistréning (1) kürt (1) lakos (1) Lampedusa (1) lazítani (1) lcd (1) leépítés (2) Lego (1) lego (1) lelki terror (1) lemondás (1) leszerel (1) lidl (1) lights (1) lights off (1) logo (1) lóhús (2) lojalitás (1) london (1) lonsdale (1) lovasi (1) love it or hate it (1) magenta (1) magyarosi péter (1) magyarvíz (1) Magyar Telekom (2) magyar úszás napja (1) Majka (1) MAL (1) malkovich (1) marius (1) máriusz (1) márka (2) marketing (3) markos nádas (1) marks&spencers (1) Mark Zuckerberg (1) Marlboro (1) marmite (1) marriott (1) Mars (1) marvelosa (1) mary poppins (1) maslow (1) mastercard (1) Matáv (2) max (1) McDonalds (7) mcgrew (1) mclaren (1) McVities (1) McWhopper (1) médiatréning (1) médiaunió (1) megszégyenítés (4) meleg (2) meleg méltóság (1) Melilla (1) mélytengeri pokol (1) menekültek (1) mentésügy (1) mentőszolgálat (1) mercedes (3) Messi (1) Michael (1) Michael O Leary (1) microsoft (1) mild (1) milky way (1) millenniumi (1) millennium dome (1) mindea (1) mindenszentek (1) MLSZ (1) MNB (1) moet (1) Mogherini (1) molnár gyula (1) Monica Lewinsky (1) monthy python (1) moore (1) moszkva tér (1) Mousa Aida Zsófia (1) Mulberry (1) munkáltatói (1) music fm (1) MÚSZ (1) mynypd (1) name and shame (1) napi.hu (1) NAV (1) nébih (1) negatív (3) nemzeti (1) Nepal (1) népszavazás (1) nespresso (2) nestlé (1) névváltás (1) newsletter (2) new coke (1) new york police (1) next (1) nike (1) Nivea (1) notre dame (1) no comment (1) nsa (1) nyelvvizsga (1) nypd (1) o1g (1) OBA (1) obama (1) offshore (1) olaj (1) olajszennyezés (1) OLeary (1) olimpia (2) onion (1) önirányító (1) önszabályozó reklámtestület (1) operatív törzs (1) óra (1) orbán (2) oreo (2) Origo (1) origo.hu (2) orosz zoltán (1) országimázs (1) oscar (1) Őszöd (1) öszödi beszéd (1) outsourcing (1) Paddy Power (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin (1) panama (1) panasonic (1) Pánczél Andrea (1) pánikológia (1) pankaj (1) pannon park (1) pápa (2) Paris Hilton (1) patkány (1) patrióta (1) payet (1) pay gap (1) pedofil (1) pénzügy (1) Pepsi (1) persányi (1) personal brand (4) Pethő (1) petruska (1) phillips (1) pintér (1) Pintér Attila (1) Pinyő (1) Pirelli (1) pitch (1) plágium (1) plakát (2) plakátarc (1) pocak (1) pocakos (1) policy (1) politically correct (1) posta (1) Powell (1) pr (3) PR (7) press release (2) prezentáció (1) prezi (2) protein world (1) Provident (1) pr múzeum (1) PR Nap (1) puli (1) pulyka (1) puma (1) Putin (1) qiabo (1) Questor (2) Quimby (1) radó (1) rákkeltő (1) rasszista (3) Ratner (1) Ratner effektus (1) rbc (1) real time (1) real time marketing (1) rebranding (2) recenzió (3) recept (1) Red Bull (1) red herring (1) Red Lobster (1) reklám (5) reklamálás (1) reklámetika (1) reklámok (1) reklám elhelyezés (1) rendőrség (1) renee somerfield (1) reputáció (6) reputációvédelem (2) reuters (1) rezsicsökkentés (1) rió (1) Risztov (1) robbanás (1) rogán (1) ROI (1) rolling stone (1) royal bank of canada (1) Rózsa (1) Rózsa Iván (1) Rubint réka (1) ruhatár (1) rule40 (1) Ryanair (1) s39 (1) sadvertising (1) Sainsburys (2) sajtókapcsolat (1) sajtóközlemény (2) sajtólista (1) sajtótájékoztató (1) Sáling (1) Samsung (2) Sandy (1) sárkányfű (1) Schumacher (1) schweinsteiger (1) sec (1) self-driving (1) sem cáfolni (1) sem megerősíteni (1) seoul secret (1) sérülés (1) sex sells (1) shapiro (1) shell (1) silka (1) Silverstone (1) sisak (1) skócia (1) skót (1) sms (1) snickers (1) snoop (1) social distancing (1) Social media (1) social media (3) sofőr nélküli (1) somlói (1) sonic (1) soproni sör (1) soros (1) Spanghero (1) spíler (1) spindoc (15) spindoktor (7) spin doktor (2) spin sucks (1) spoonful (1) sportpszichológus (1) Starbucks (2) statisztika (1) steve (1) Steven W. Groves (1) storytelling (1) subsribe (1) sugar (1) super bowl (2) suttogó propaganda (1) szabadon ébredők (1) szabad európa (1) széll kálmán (1) személyes márka (4) szexista (2) Sziget (1) szijjártó (1) szilveszter (1) szimbólum (1) szimuláció (1) Szollár (1) szómágia (2) szomorú reklámok (1) szövegíró (1) szponzor (2) szponzoráció (1) sztárjk (1) sztereotípia (1) sztrájk (2) szulák (1) szulák andrea (1) T-mobil (1) T-systems (1) tábornok (1) tarlós (2) tartalommarketing (1) Távközlési kft (1) tax (1) taxis (1) Ted (1) tek (1) telekom (1) Telekom (2) tematizálás (1) tendencia (1) terelés (1) termékvisszavonás (1) tesco (2) tess (1) testimonial (1) testimony (1) tétellopás (2) thanksgiving (1) tibet (1) tiger woods (1) tigris ami nincs (1) Timeline (1) történetmesélés (1) Tóth István (1) Tower of London (1) toyota (1) trafik (1) tréning (3) trump (2) Trump (1) trust me (1) tüntetés (1) tusványos (1) tűz (1) tweet (2) twitter (6) Twitter (2) tylenol (1) U2 (1) uber (1) ügyfél (1) ügyfélszolgálat (1) ügyvéd (1) újlipótváros (1) unicum (1) ups (1) usa (1) úszószövetség (2) úszó vb (1) utódlás (1) valentin (1) válság (1) válságkommunikáció (4) valton (1) vanity (1) váradi (1) váradi józsef (1) Vaszily (1) verekedés (1) verzion (1) vészforgatókönyv (1) Vető (1) Vető Viktória (1) vezető (1) villamospadló (1) virágküldő (1) Virgin (1) visa (1) visszahívás (3) Vodafone (1) vodafone (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) vöröskereszt (1) vuca (1) vw (1) waczak (1) walker (1) walmart (1) waterloo (1) wehearyou (1) wendys (1) who (2) whole foods (1) wizz (1) wizz air (1) Woods (1) wwf (1) Xerox (1) your brand (1) youtube (1) zaklatás (1) zakó (1) zakó-gate (1) zappos (1) zászlóégetés (1) Zsazsa (1) zsiráf (1) zuchlag (1) zuckerberg (2) Zuckerberg (2) zwack (2) Címkefelhő

Szerzők

Többet dízel, mint erővel

2015.09.24. 10:20 Spindoc

A Volkswagen márkája, hitele, reputációja minden bizonnyal óriási csorbát szenved a héten kirobbant eredményhamisítási botrány következtében. A vezéráldozat már megvan; a vezérigazgató lemondott, ha tudott róla, azért, ha nem tudott róla, akkor meg azért alkalmatlan a vállalatbirodalom irányítására. Azon sem csodálkoznánk, ha a cégnél a reputációveszteség miatt most inkább a kárérték gazdasági hatásait számolgatnák erősen. A részvényárfolyam esésének következményeit, a profitkilátások elillanását, a várható gigabírságokat, kártérítéseket, a visszahívások árát. A márkaérték csökkenése persze a kár része, de azt legalább nem kell kifizetni egy-két hónapon belül... 

vw2.jpg

 

 Nem csak gigantikus, de szimbolikus cégről van szó, a dominóhatás pedig elkerülhetetlennek látszik. Vegyünk csak pár példát, milyen további érintettjei vannak, lehetnek az ügynek: 

  • Az eset kedvezőtlenül érinti a német gazdaságot, illetve a német márkák hagyományosan bivalyerős, megbízhatóságra épülő imázsát
  • A dízelmotorok általános megítélését, piaci kilátásait
  • Számtalan kisebb-nagyobb beszállítót, így például igen sok hazai céget is, így Magyarország gazdasági kilátásai is szürkébbek valamivel.
  • A károsanyag-kibocsátás tervezett (remélt) szintjét

 

A szakértők szerint a dominóhatás még el sem kezdődött, és szinte mindenki azt várja, hogy sorra kiderül valamennyi gyártóról, hogy a mechanikus kis trükk a rendszerszintű működés része volt, így pedig elképzelhetetlen, hogy csak a Volkswagen hitelét és piaci helyzetét ingatná meg a botrány. Ha így lesz, a kiltások nagyon sötétek, mert az autóipar és a ráépülő szolgáltatóágak a világ első 10-15 legnagyobb munkaadó iparágát jelentik.

vw.jpg

A visszahívások önálló tudománynak számítanak a kríziskommunikáción belül, vége-hossza nincs a nehezen megoldható, rendkívül romboló hatású visszahívási helyzeteknek akár csak az autóipart tekintve is. A Volkswagen mostani esete abban mindenképp egyedülálló, hogy teljesen nyilvánvalóan tudatos és szándékos csalásról van szó, a mérési adatok buherálása a tesztidőszakokra korlátozódott, ilyen véletlenül, vagy hibás működés miatt nem fordulhat elő. Másfelől, és ezt a VW is hangsúlyozza, nem állt elő biztonságot veszélyeztető helyzet, az autók továbbra is biztonságosak, vezethetőek. 

Gondoljunk bele, hogy ezekben a hetekben, napokban is zajlik egy ennél talán nagyobb horderejű visszahívási botrány: a General Mototrs a napokban ismerte el, hogy alsó hangon is tizenhárom halálos áldozatot követelt egy rosszul konstruált kapcsoló a kocsijaikban (jellemzően Fordok), amelyek menet közben (!) egyszerre állították le a motort és a légzsák működését. A vizsgálatok szerint legalább 100 ilyen halálos kimenetelű baleset volt. A GM természetesen nem tudatosan idézte elő a helyzetet, ám a munkatársai igyekeztek eltusolni, eltitkolni az óriási veszélyt, miután számukra már világossá vált a helyzet. A nyomozás tart, eddig tizenöt embert küldtek el a vállalattól azok közül, akiknek azonnal jelezni kellett volna az időzített bombát.  

Nagy port vert fel egy-két éve a Takata légzsák beszállító mamutvállalat botránya is, amely a hibás (magukból lövedékszerűen fémalkatrészeket kilövő)  légzsákokat szállított be sok-sok autómárka sokmillió (34millió...) gépkocsija számára. A Toyota, amely az amerikai piacon kifejezetten erős márkának számít egy évtizede bukdácsol folyamatos autóvisszahívások miatt. Az egyik leghíresebb eset a Fordhoz kötődik, méghozzá a hetvenes években gyártott Ford Pinto-hoz. A kocsi rossz konstrukció volt, amelynek a benzintankja elképesztő robbanásokat okozott, számos halálos balesetet okozva. A kríziskommunikáció tekintetében itt is rossz lóra tett a menedzsment, úgy számoltak, hogy a kártérítési eljárások és vesztes perek kifizetése még mindig kevesebbe kerül, mint a termék megszüntetése, visszahívása. Magyarán néhány előre tudható haláleset belefért a stratégiájukba, az azonnali reagálás helyett. Az eset azóta a kríziskommunikációs tankönyvek része. 

vw3.jpg

 

Azt szoktuk mondani, hogy minden krízist meg kell próbálni lehetőségnek is látni, és a kríziskezelés ki kell terjedjen a pozitív kimenetek megcélzására is. Ha az optimista forgatókönyvet nézzük, bizakodhatunk abban, hogy a dízelmotor botrány jótékony hatással lesz a közeljövőben a környezetvédelmi előírások betartatására, új, még környezetbarátabb energiaforrások terjedésére és a nagy cégek még átláthatóbb működésére. Addig meg pöföghetünk magunkban.

 

---

ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.  

A bejegyzés trackback címe:

https://bohmkornel.blog.hu/api/trackback/id/tr117815572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ejjnye Bejjnye 2015.09.25. 13:59:00

Ma Magyarországon nem a nagy autógyártó vállalatok trükközése a probléma a diesel kocsiknál. Hanem a nagyszámú ótvar tragacsoké. Az utakon, vezetés közben azt szoktuk mondani egy-egy füstölő kocsira, hogy akkora a zöldkártyája, hogy fel kellett szegecselni az alvázra. Megy a trükközés, mutyizás kisembereknél is, nem csak a politikusoknál. A vizsgák meg vannak véve, mint minden más ma kis hazánkban.

Mészáros Laci 2015.09.25. 16:30:33

...szerintem még alaposan túl is van lihegve ez az emissziós történet.
A VW kb annyit csinált, hogy ha a vezető padlógázt nyomott, akkor a dinamikusabb reagálás érdekében, amíg a motor felpörög, "elfeledkezett" az emissziós normákról.

Szóval simán, menet közben békésen betartották az emissziós normákat, csak a nagy kigyorsításokkor engedték el az NOx kibocsátást. Ha én vezettem volna azt az autót Seattle környékén, valószínűleg bőven a határérték alatt maradunk.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.09.25. 20:46:32

"General Mototrs ... (jellemzően Fordok)" hibáktól mentes komoly cikk :)
"egy évtizede bukdácsol folyamatos autóvisszahívások miatt". Akkor ezt tisztázzuk: a visszahívás önmagában nem gond. Azt is jelentheti, hogy a márka az értékesítés után is törődik azzal hogy miként működik a modellje tulajdonosnál.

A toyotánál nem a visszahívás volt a fő gond, hanem az eltitkolás, a félszívű beismerés kifogásokkal. Tulajdonosokat ítélt el a bíróság pedig valószínűsíthetőleg a kocsi okozta a balesetet. A toyota pedig sunnyogott. Csak a komoly vizsgálat után került sor visszahívásra ami nem igazán tekinthető önkéntesnek...

egy másik répatorta 2015.09.25. 21:10:19

Két dolog érdekel:
1 hogy a vezérlést gyártó BOSCH mikor fog előkerülni
2 hogy mindenki lábon lövi e magát ha a vw előre menekül a villanyautókba

Arcade Macho 2015.09.25. 23:40:40

az hogy nem mukodik a legzsak es meghal benne a vezeto, annal a Vevo sziv

a tudorak a kozepso nevem turbodizel tulajdonosai most milyen hatrannyal fognak talalkozni?
mindenert megsem lehet a VWt hibaztatni, onekik is el kellene vigyek a balhenak egy reszet a valasztasuk miatt, hiszen mar reg lehetett tudni hogy sulyosan karos az egeszsegre

lasd WHO carciogen diesel
www.hybridcars.com/will-america-avoid-europes-clean-diesel-problems/
süti beállítások módosítása