Lebukott a kolbász is. Meg minden, ami a hazai gasztronómia alapköveit érinti: a szalonna, a sertésből készült felvágottak, hurkák, pörcök, töpörtyűk. Lassan olyan érzésünk lehet, hogy minél több dologra terjed ki a kutatók figyelme, annál kevesebb táplálékhoz nyúlhatunk jó érzéssel.
Killing me softly
Az Egészségügyi Világszervezet jelentése itthon és világszerte kiverte a biztosítékot, mindenki azonnal odakapott a ham and eggséhez.
A bejelentés, mely szerint a vöröshúsok, a feldolgozott, pláne füstölt hústermékek rákkeltőek lehetnek, felforgathatná a fejlett világ társadalmainak táplálkozását. Kérdés azonban, hogy a vészjósló kutatás hogyan illeszkedik az eddig is meglévő tudásunkba, jelesül abba, hogy többé-kevésbé minden rákkeltő lehet, ha túlzott mértékben találkozik a szervezetünkkel. Finoman öl a cukor, finoman öl a só, finoman öl a remény, finoman öl a jó. A margarin és a vaj most már talán fél évszázados küzdelme, a tojás épp aktuális megítélése, de akár a különböző típusú szeszes italok elfogadottsága is a mértékre és mértékletességre vezethetők vissza.
A WHO vélhetően nem világpánikot akart kelteni a kutatási eredmények ismertetésekor, legfeljebb a közfigyelem felkeltése szerepelhetett a célok között. Márpedig a fogyasztók rendkívül háklisak az élelmiszerekkel, főleg az alapélelmiszerekkel kapcsolatos rémhírekre. Emiatt szükségszerű lett volna empatikusabban és körültekintőbben eljárni és nem átadni a magyarázás és tompítás felelősségét a médiának. (Itthon is minden vezető hírportál foglalkozott az üggyel és a kutatási eredmények pontos jelentésének bemutatásával, ezen keresztül a pánik csökkentésévek.)
A legfontosabb tanulság tehát számunkra az, hogy a figyelemfelkeltés és a felelős kommunikáció nem zárja és nem is zárhatja ki egymást. A másik pedig, hogy minden ilyen "új találás" egyúttal valaki más lobbicsoport malmára hajthatja a vizet, ami könyörtelenül ki is használja a könnyen jött lehetőséget. A vegetáriánus lobbi tehát most röhög a markában...
---
ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.
Utolsó kommentek