Nehéz világelsőnek lenni. A Lego alig néhány hónapja taszította le trónjukról a legnagyobb amerikai játékgyártókat és hosszú évek anyagi viszontagsága és tengernyi veszteség leírása után vált a világ legnagyobb profitú játékgyárává, máris egy kisebb kommunikációs krízisben találja magát. A világszerte ismert kínai ellenzéki emigráns művész, Ai Weiwei ugyanis mostanában Lego korszakát éli, és ehhez neki rengeteg Legóra van szüksége. Ebből lett a gond.
A politikai aktivista, performanszer képzőművész ugyanis újabb nagyszabású installációjához egyenesen a dán céghez fordult, hogy biztosítsanak számára kellő mennyiségű kis műanyag téglácskát. Ilyesmi képeket készít egyébként, mint ez az 1.2 millió kis darabocskát tartalmazó portré sorozat, 176 politikai elítéltről:
A Lego udvariasan, de határozottan elhárította a nagy tömegű megrendelést - egyébként fizettek volna is érte a művész oldaláról - azzal, hogy a cég semmilyen politikához akár csak távolról kötődő akciót nem támogat, nem segít elő, a Lego tökéletesen apolitikus. A lerázást Ai Weiwei természetesen közzétette, és világszerte megindult egy spontán adakozás: a világ minden tájáról küldik neki a használt, vagy épp e célra vásárolt legó készleteket, miközben sokan bojkottra is felszólítottak a Lego termékei ellen.
A verbális támadások nem ingatták meg a játékgyártó céget, amelynek egyetlen küldetése, hogy mindenki kedvére játszhasson a műanyag darabocskákkal. A cég nem engedi magát rákényszeríteni semmiféle politikai állásfoglalásra, ugyanakkor bárki arra és úgy használja a termékeket, ahogyan és amire akarja. Mint a Lego képviselője elmondta: a termékeik szabadon elérhetőek, bárki bármennyit vehet belőle, de ha közvetlenül tőlük szeretnének politikai célokra nagy mennyiségű játékhoz jutni, azt eddig is és a jövőben is elhárítják. A kríziskommunikációs tevékenység egyértelmű és támadhatatlan: nyilvánvalóan nem akar a cég olyan helyzetbe jutni, hogy hétről hétre állást kelljen foglalnia a legkülönbözőbb világpolitikai és globális kérdésekben.
A Lego termékeit számos művész használja és használta, ezzel a cégnek semmi gondja nincs, de ne kérjenek tőlük ilyen célokra termékeket. Néhány példa:
Ugyanakkor az természetes, hogy a globális piacon éppen élen álló márkákat támadások érik, akár szimbolikus szerepük, akár tényleges tevékenységük miatt: a McDonald's például bőven tudna mesélni erről. De emlékezetes a Lego egy másik, közelmúltbeli esete is. Ekkor a világ - talán - legszomorúbb reklámfilmjét készítette el a Lego és a Shell együttműködése ellen a Greenpeace:
A kampány nem mellesleg akkor elérte a célját és a két cég közötti együttműködés meg is szűnt. Nem illettek össze, mint két kicsi legó.
---
ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.
Utolsó kommentek