Kasza Tibiékre rászállna a GVH - írja az úsjág, a hírt tovább olvasva azonban azt láthatjuk, hogy a hatóság egyeztet, tárgyal a sokszázezres követőtáborral rendelkező celebekkel, arról, hogy közösen találjanak megoldást a bujtatott reklámok, termékelhelyezések jogi helyzetének rendezésével kapcsolatban.
A helyzet rendezése gyakorlatilag minden szóba jöhető érintett fél érdekében áll. Az influencer marketingnek nevezett eljárás, (vagyis amikor véleményformálóknak, rengeteg követővel rendelkező közösségi média celebritásoknak közbenjárásával akarja valaki népszerűsíteni a termékeit, szolgáltatásait), abszolút a csúcson van. Jelenleg azonban sem bevételek - és persze az adózás - kérdése, sem a reklámokra amúgy vonatkozó jogi garanciák sincsenek szavatolva. És ebből gondok is lehetnek.
Prokopp Dóra óta tudjuk, hogy van az a pénz, amennyiért korpásodik a haj, és a marketinges megkeresésekből élő celebek sokszor kritikátlanul hirdetik mindazt a terméket, vagy szolgáltatást, amit rájuk tukmálnak. A helyzet nem csak nálunk rendezetlen, illegális reklámtevékenységért büntették már meg számos multinacionális gigacelebet is.
Ami fordulatot (is) hozhat a zavaros helyzetben, az nem más, mint a katasztrofálisan sikerült luxusfesztivál. Mint emlékezetes, a Fyre Festival, amelyen (forintban) sokmilliós jegyeket vásárló fiatalok jártak hoppon, a fesztivál Bahama-szigeteken lévő helyszíne ugyanis katasztrófa sújtotta övezetnek mutatta magát, élelmiszer, egészségügyi ellátás, mosdók és bármilyen vállalható infrastruktúra hiányában.
A jogi szabályozás szigorításához most az járulhat hozzá, hogy a luxuskodni akaró fiatalokat számos Instagram celeb csábítgatta - természetesen busás haszonért - a szigetre, miközben semmilyen felelősséget nem vállalnak azért, hogy a szolgáltatás megfelelő módon lett-e megszervezve, biztonságosak-e a körülmények. A felelőtlenül hirdető sztárokat most a grandiózus per részeként ugyancsak felelősségre akarják vonni a beugratott, és elrettentő erejű kártérítésre vágyó úrhatnám fesztiválozók.
A kérdés tehát innentől nem pusztán az lesz, hogy a marketingesek számára nélkülözhetetlen, nagy befolyásoló erővel bíró celebek fizetnek-e adót a termékelhelyezés után, hanem vállalnak-e ugyanolyan garanciákat a reklámszolgáltatással kapcsolatban, mint más médiafelületek, esetleg tudják-e garantálni, hogy az arcukkal, nevükkel eladott termékek, szolgáltatások valóban megfelelő színvonalúak, vagy csupán egy közös fotózás erejéig szerettek bele egy adott kozmetikumba, napszemüvegbe.
A műfaj, tegyük hozzá, nem új. Magyarországon is időtlen idők óta árulnak hírességek termékeket, hogy csak a néhaiak közül említsük fel Csala Zsuzsa fogyasztó teáját, vagy szegény Bajor Imre emésztést és másnaposságot enyhítő pezsgőporát. Az influencerek azért váltak azzá, amivé, mert egykori, és/vagy részleges hitelességük egy-egy fogyasztói réteg számára még mindig akkora befolyásoló erővel bír, hogy arra érdemes lehet egy kampány részeként áldozni. De ettől még nem kell higgyünk egy "ál" Csányi Sándornak a pénzügyek tekintetében, vagy nem kell azt gondoljuk, hogy Magenheim doktort játszó színész valid egészségügyi tanácsokat ad. Vagy a szegény néni a Barátok köztből, akinek nem tudom a nevét, de minden olcsó terméken rajta van.
Igaz is, emlékszik még valaki, hogyan esett saját csapdájába Bíró Ica a Kész átverésben?
---
Ha érdekelnek a kríziskommunikáció hírei, iratkozz fel a Spindoc Kríziskommunikációs Hírlevélre itt
Utolsó kommentek