A Forma1: kirakatsport. A százmilliók, vagy tán milliárdok által hétről-hétre követett, elcsépelt zsurnalizmussal "száguldó cirkusznak" is nevezett autóverseny a csúcstechnológia folyamatos fejlesztése és megmérettetése. Nem mellékesen a márkák vetélkedője.
A Forma1-be bekerülni a csúcsok csúcsa: az egész életükben erre készülő, apró termetű versenyzőknek is, de a szponzoráló márkáknak is. A legkisebb logó feltüntetése egy érdektelen inggalléron már kifizethetetlen összegekbe kerül, ezért aztán a figyelemből kijut minden egyes brandnek kezdve a keréktől a motorolajon át egészen a motorig (autómárkáig).
Ezért a dollármilliókban mérhető figyelemért vakarhatja most a fejét a Forma1 kizárólagos gumibeszállító cége, az olasz Pirelli. A hétvégi brit nagydíjon négy pilóta kapott durrdefektet a cég új technológiával készített "acélbetétes" gumijai miatt, az eset után a csapatok érthetően tajtékozva szidták a céget, bojkottal fenyegetve a soron következő, német nagydíjat. A pilóták nem fukarkodtak a gumikat kritizáló szavakkal, többen értetlenségüknek adtak hangot, hogy miért nem állítottak le a versenyt, miért várják meg, amíg valaki meghal.
Amikor a Pirelli kizárólagos beszállítói szerződést kötött, aligha ilyen promócióban reménykedett, bár tény, hogy most azok is megtanulják a nevét, akik azelőtt sosem hallották. Hozzá kell tenni, hogy azért az érintettek józan megfontoltsággal nyilatkoztak, mind a Pirelli, mind a csapatok, de még a Forma1-et irányító FIA is a biztonság elsődlegességéről beszélt, és rugalmasságot tanúsítva máris megváltoztatta a szabályokat, hogy a következő felvonásra már tesztelt, megbízható gumikat használhassanak a csapatok.
Persze mindannyian tudjuk, hogy a sci-fi szféráját súroló technológiai újdonságok mindig a csúcsról csorgadoznak le a hétköznapi felhasználás felé, legyen szó a teflonról, vagy az ABS-ről. És nyilván a Pirelli-ről sem gondolja most senki, hogy képtelen épkézláb gumiabroncsot gyártani. De a központi figyelem és a kizárólagosság most ezt a márkát helyezte a fókuszba, amit alighanem megspóroltak volna maguknak.
Két ősrégi, ma már szinte ismeretlen mondás jut eszünkbe az esetről. Egyfelől, aki hegytetőn áll, azt fújja a szél. Másfelől: kellett neked rohamsisak...
UPDATE - ismét megszólalt a Pirelli, tanulságos és mértéktartó a nyilatkozat:
“Azokkal a benyomásokkal ellentétben, melyeket néhányan kialakítottak, szeretném kiemelni az együttműködést és támogatást, melyet a csapatoktól, pilótáktól, a FIA-tól és a FOM-tól kaptunk. Semmi esetre sem szándékozunk vitába keveredni senkivel. Vállaljuk a sajtóközleményben leírtaknak megfelelő felelősséget. Mivel nincs teljes beleszólásunk az abroncsok használatába, ezért mindegyik fél közreműködésére szükségünk van. Hálásak vagyunk azért, hogy az előbbiekre való tekintettel minden résztvevő féltől teljes támogatást kapunk.
---
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot rss-en, vagy akár twitteren. Vagy látogass meg honlapunkon, vagy a Facebookon.
Utolsó kommentek