Ismét ruhatár-botránnyal kezdődött az év, nem először és nyilván nem is utoljára. A szilveszter - érthetően - óriási csábítást jelent sok üzleti vállalkozás számára, nagy árbevétel, egyetlen éjszaka alatt, ennek nehéz ellenállni. Ugyanakkor a West-Balkán tragédia óta a gigabulik szervezési előírásai jelentősen megszigorodtak, és azt vélhettük, a szervezők is óvatosabbak, körültekintőbbek lettek.
A Music Fm tumultuózus jelenetekbe fulladt partija ismét számos tanulsággal szolgál. Technikai szempontból kézenfekvő: a külvárosi helyszín lehetetlenné tette a bajt idejében felismerők számára a gyors távozást, a biztonsági szolgálat tagjai, a beszámolók alapján, alkalmatlannak bizonyultak a helyzet emberséges kezelésére, a szervezésért felelős cég mindenestől csődöt mondott.
Ezeket a hiányosságokat a következő hetekben rengeteget fogják elemezni, ebben biztosak vagyunk, mi azonban, szokásunknak megfelelően most a kríziskommunikációs tanulságokra koncentrálnánk. Az első és legfontosabb megállapítás: a névadó szponzoré a balhé. A mostani botrány egyértelműen a Music FM rádió nevéhez kötődik majd, függetlenül attól, hogy a rádió csak a fellépőket szervezte. Onnantól, hogy a buli a Music FM márkája alatt futott, felvállalták, hogy mind a jó emlékek, a pozitív asszociációk ugyanúgy hozzájuk kötődnek, mint a kockázatok. Ezúttal az utóbbi nyert. Ide tartozik, hogy mindig a legnagyobb, legismertebb márka sérül, sajnos az igazi felelős, ha kevésbé ismert a neve, nem fog beválni bűnbaknak. (Gondoljunk csak a lóhús botrányra, amelynek a Tesco csak az egyik áldozata volt, mégis az ő nevéhez kötődik leginkább. Ez az igazi kabátlopási ügy...) Ebből a szempontból nagyon tanulságos, hogy a Music FM sikeresen érte el - mert őt sejtjük a háttérben -, hogy a legnagyobb hírportálok Music FM - Lights Off partira módosították a címbeli említést, ezzel megosztva a felelősséget a névadó és a szervező között.
Sok szó esik a Music FM Facebook kommunikációjáról is, amely nem tűnik következetesnek. A negatív hozzászólások törlése mindenképpen amatőr megoldás, mint ahogy az első bocsánatkérő poszt gyors eltüntetése is. Ráadásul, a legtöbben arról számolnak be, hogy akinek sikerült felvennie a kapcsolatot a rádióval és/vagy a szervező céggel, korrekt hozzáállást tapasztalnak: nem zárkóznak el a kártérítéstől, jóvátételtől és nem mulasztanak el bocsánatot kérni a kialakult fejetlenségért. Ez a kríziskezelés egyik legfontosabb eleme, a tényleges tartalma. Ehhez képest a kapkodó FB kommunikáció átgondolatlannak hat, miközben a botrány óta (ami 31-e 22.00. óra körül már kipattant) lett volna elég idő kialakítani egy kulturáltabb stratégiát.
Ami megint kiderült: a szervezői munka sohasem rutinfeladat, semmi sem fog magától megoldódni, helyrerázódni. Ha egy külső helyszínre odacsődítünk sokezer embert, az óriási felelősséggel jár, még óriásibb felkészülést igényel, és gondolni kell arra is, hogy ami megtörténhet, az meg is történik.
---
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot rss-en, vagy akár twitteren. Vagy látogass meg honlapunkon, vagy a Facebookon. Követhetsz a Linkedinen is, és a hírlevélre se felejts el feliratkozni!
Utolsó kommentek