Aki eddig úgy érezte, minden kérdésre teljes magabiztossággal tudja a választ, lévén az 42, Ronald M. Shapiro könyvét olvasva könnyen kétségbe eshet. A szerző tárgyalási tanácsadóként eltöltött életpályája összegzéseként minden felmerülő helyzetre kész kommunikációs forgatókönyvet állított össze, így életünk valamennyi területére vonatkozóan egy csupán adatok és nevek behelyettesítésével működő biankó szöveggyűjtemény birtokában szállhatunk föl a mindennapok hullámvasútjára. Ki kell rúgnunk valakit, akivel egyébként privátilag évtizedek óta barátok vagyunk? Meg kell tagadnunk egy cégen belüli költségvetési igényt? El kell hárítanunk egy állásra jelentkezőt, vagy épp béremelésért szeretnénk folyamodni?
Csapjuk fel a Shapirot a kész szövegpanelekért. No, de nem csak munkából áll az élet. Ott van például a család. Hogyan kerüljük a sértődést, ha házassági szerződés kötését javasoljuk a jövendőbelinknek? Hogyan jelentsük be a gyerekeknek, hogy válunk? Vagy esetleg kínos helyzetbe kerülnénk, ha szexuális felvilágosításra kerül a sor? Meg merjük-e mondani idős szüleinknek, hogy ne vezessenek már autót? Hogyan lehet megmondani egy lakótársnak, hogy vegye a cókmókját? És a partnerünknek, hogy ő is? Csapjuk fel a Shapirot, ott a válasz. Kész a forgatókönyv egy fogyasztói panasz megfogalmazására, vagy egy érzékeny helyzetre, a kondoleálásra is. Ha nem is pont negyvenkettő, de éppenséggel negyven alapszituációt mutat be a szerző, javaslatokat téve, milyen üzenetekből, panelekből építsük fel mondókánkat. Shapiro a sikeres tárgyalást három elemhez köti: a vázlathoz, a vázlat megkérdőjelezéséhez, és a gyakorlás utáni helyes kivitelezéshez. (Az eredeti szövegben ez a 3D: Draft, Devil’s Advocate, Deliver.) Fontos tehát, hogy a tervezéskor minden fontos gondolatot összegezzünk, igyekezzünk frappánsan megfogalmazni, majd pedig, ördög ügyvédjeiként próbáljuk meg a szöveget össztűz alá vonni, minden állítást, vagy védhetetlenül szubjektív elemet megkérdőjelezni, a hibákat kiirtani. Utána lehet a vázlatot elpróbálva, a válaszreakciókat elképzelve, azokra gondolatban reagálva ténylegesen is a tettek mezejére lépni. És reménykedjünk, hogy az ellenfél nem olvasta Shapirot.
Ronald M Shapiro: Perfecting your Pitch
Hudson Street Press
USD20 / 272 oldal
Az írás eredetileg a Kreatívban jelent meg.
---
ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.
Utolsó kommentek