Összesen négy embert, kettő csúcsvezetőt és kettő további munkatársat bocsátott el az a PR cég, amelyről bebizonyosodott, hogy a társadalom érzelmeinek felkorbácsolására gyűlöletkampányt szítottak, a rasszista kártyát kijátszva próbálták befolyásolni politikai / gazdasági megbízóik számára a közhangulatot. A spindoktorok a legfelsőbb politikai döntéshozókhoz és közvetlen családtagjaikhoz voltak bekötve, őket látták el tanácsaikkal, írtak számukra beszédeket, fogalmazták meg vérpezsdítő üzeneteiket. A bizonyítékok - kiszivárgott levelek - előkerülésekor a PR cég vezetése független vizsgálatra kért fel egy jogi csapatot, és még a vizsgálat kezdeti szakaszában, a közbülső bizonyítékok megismerésekor meghozta a fenti döntést az elbocsátásokról, valamint részletes, bocsánatkérő közleményt tettek közé az első számú vezető aláírásával. Történt ez most, 2017 júliusában. Egy dél-afrikai kampánymunka miatt, Londonban.
A fenti hír a világ egyik legjelentősebb, nagy-britanniai ügynökségéről, a Bell Pottingerről szól, amelynek néhány tanácsadója nagy összértékű megbízásnak tett eleget Dél-Afrikában, egy befolyásos, indiai származású család, a Gupta família számára, illetve közvetve az elnök fia számára. A mögöttes cél közbeszerzések, szerződéskötések befolyásolása volt, ehhez látták célravezető útnak, hogy a társadalmi előítéleteket és a megosztottságot fokozzák, többek között közösségi médiakampánnyal. A lebukás után ügynökség képviselőit hihetetlen vehemenciával támadta a társadalmi közfelháborodás, a cég felmondta az együttműködést dél-afrikai partnerével és elhatárolódott korábbi munkatársai munkáitól.

Mi következik mindebből? A PR szakemberek számára talán az, hogy nem feltétlenül muszáj minden megbízásnak eleget tenni. Adott esetben ki lehet szállni vállalhatatlan, morálisan elfogadhatatlan kampányok végrehajtásából. Nem is beszélve arról, hogy már a kreatív ötletelés szakaszaiban is ki kell derüljön, merre halad egy kampánymunka. Természetesen az ügyfélfókusz az első, az elérni kívánt célt kell a lehető leglelkiismeretesebben, a legjobb szaktudás szerint elérni. Ugyanakkor tanácsadóként tudni kell terelgetni az ügyfelet, felhívni a figyelmet arra, ha túl messzire merészkedne, a morális gátak átlépésekor pedig elegánsan, és lehetőség szerint csöndben venni a kalapot, bármekkora költségvetésű kampányról legyen is szó. Lelkiismeretnek és tükörnek is lennie kell a világon. Legalábbis reménykedjünk ebben.
---
Ha érdekelnek a kríziskommunikáció hírei, iratkozz fel a Spindoc Kríziskommunikációs Hírlevélre itt
Utolsó kommentek