Lehet-e a vallással viccelni? A legtöbb stand up-os szerint nagyon is lehet, és nem bánik kesztyűs kézzel a hitélettel a Family Guy, vagy a South Park sem. Jó ízlésű ember ugyanakkor figyel arra, hogy egy másik fél, vagy egy egész társadalmi csoport érzékenységét ne sértse. A kulturált együttélés egyik legfontosabb alapszabálya, hogy tiszteletben tartsuk egymás meggyőződéseit, hitét, a másik számára fontos értékeket, még akkor is, ha számunkra azok semmit nem jelentenek.
A kulcs valószínűleg valóban a "jó ízlésben" rejlik, nagyon vékony jégen jár ugyanis az, aki szellemeskedni próbál a vallásossággal. A legjobb stand up humoristáktól, vagy a Family Guytól azért fogadjuk el a hit froclizását, mert tudjuk, hogy nem gyűlöletből és nem kettős mércével teszik poénná a sztereotípiákat, és más alkalommal ugyanolyan élesen, de ellenállhatatlanul viccesen veszik célba egy másik társadalmi csoport értékeit.
A márkák ugyanakkor néha bajba kerülnek, ha erre a vékony mezsgyére tévednek. A termékektől nem várjuk el, hogy kiérlelt álláspontjuk legyen társadalmi kérdésekről, nem kell állást foglalniuk, ugyanakkor a humorukra sem vagyunk napi szinten berendezkedve. Néhány alkalommal a pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve. Legfrissebben a brit Greggs pékhálózat okozott megrökönyödést azzal a hirdetéssel, amely egy virslis kiflit helyezett el egy betlehemi jelenetbe, a kis Jézus helyére a cég adventi kalendárjában.
A Greggs menedzsmentje természetesen a botrány hatására bocsánatot kért az érzéketlen viccért. Hasonlóan blaszflém, mégis csak kisebb visszatetszést keltett a Mulberry 2015-ös karácsonyi jelenete, amelyben egy gyönyörű női táskát jönnek megünnepelni a három királyok. A reklám kétségkívül szellemes, ötletes, de hogy sértő-e a keresztény vallású emberek számára, már egyéni ízlés kérdése.
2012-ben a Red Bull egyenesen bojkottfelhívást váltott ki, amikor a vízen járás csodáját varázstalanította - nem, nem azzal, hogy a Red Bull szárnyakat ad, hanem azzal a régi viccel, hogy Jézus ismeri a levert cölöpök helyét. A reklámfilm ellen a muszlim közösség és a katolikus közösség is tiltakozott Dél-Afrikában, ahol aztán a cég vissza is vonta a hirdetést. De itt most megtekinthető:
Ha azt gondolnánk - nem gondoljuk - hogy csak a márkák tolják túl néha a biciklit, jó, ha megemlékezünk arról, hogy a svéd katolikus egyház is kapott már feddést, amiatt, mert nem ábrázolták kellő tisztelettel Jézust. Pedig nekik igazán illene tudni, hogy mi fér bele és mi nem. Mindenesetre a svéd egyház a Taco-péntekre készülve tette ki a gifként animált Jézust, aki éppen a nagy tacózásra készül, ujjait rebegetve.
A rebegtetést sajnos nem sikerült beszúrni, de itt megtekinthető élőben.
Mikor a túlbuzgó hívek számon kérték az egyház twitter oldalát ezért a sértésért, az egyház azt válaszolta, hogy egy olyan istenben hisznek, akinek van humora.
Ezekkel a gondolatokkal kívánunk Boldog Karácsonyt a spindoc blog nevében!
---
Ha érdekelnek a kríziskommunikáció hírei, iratkozz fel a Spindoc Kríziskommunikációs Hírlevélre itt
Utolsó kommentek