"Nap, mint nap szembesülök azzal, hogy a leghatásosabb mód érzelmeim kifejezésére az írás. Azonban akár tollal, akár gépelve vetem papírra gondolataimat, a kezeimet mindenképpen igénybe veszi a munka." Merész képzettársítás-e ezekről a sorokról egy mosogatószerre gondolni? Márpedig a nevezett PR cikk éppen arra fut ki, hogy a napsütéstől, az írástól és "mellékesen" a házimunkától óvni kell a kezünket, ezért használjunk kímélő mosogatószert. Kicsit zavaros? Igen. Viszont kellően polgárpukkasztó megoldás, amire az excentrikus szerző, Karafiáth Orsolya jó választásnak tűnhet. Kérdés persze mi a cél, és ki a célcsoport.
fotó: habostorta
Elgondolkodtató témával foglalkozott a minap az Index. Az írás azt feszegeti, hogyan tudnak szerepet vállalni az írni tudó emberek a reklámszöveg előállításban, és persze mennyire arccal, vagy arc nélkül vállalkozzanak erre a szerepre. A fenti, Karafiáthos példa picit más, több ennél: az ismert írónő itt "celebként", vagy, ha úgy tetszik márkanagykövetként van jelen, csak járulékos elem, hogy a szöveget is ő írta. A nagyobb kérdés az, hogy schwarzban, megbízásra készítsen-e szöveget a szépirodalmi babérokra törő íróember.
fotó: carbongroup
A példákat a múltból természetesen jól ismerjük, tudjuk, hogy Karinthy és kortársai milyen remek, máig is emlékezetes reklámokat fabrikáltak. Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy ezek a kis versikék inkább szójátékok, ujjgyakorlatok voltak, amelyek szellemességük és fülbemászó rímeik miatt maradtak fönt. A mai reklámszövegek viszont nem ilyenek, a kínrímek, öncélú szójátékok ideje lejárt (lejárt?), a szövegek jó esetben sokkal inkább ipari szellemben készülnek.
fotó: vatera
Mi ez az ipari szellem? Leginkább az, hogy jól körülírt, meghatározott célcsoportnak készül a szöveg, jó esetben a szövegeket tesztelik is, hiszen sok-sok pénzt költ a reklámkampányra a megbízó. A másik fontos elem, hogy egy komoly reklámszöveg esetében az ügynökség generáció-szakértővel is meóztatja a szöveget, magyarán egy tizenéveseknek szóló üdítő reklám készítésében legalábbis ellenőrzésre felkérnek egy korosztályi képviselőt. Mert nincs nagyobb égés annál, mintha egy termék nem létező, nem aktív nyelven próbál meg a célcsoport nyelvén megszólalni. ("zsír új, haver" és társai.) Ehhez a munkához szakember, iparos kell, nem pedig az írási készség, a ritmus és szókép ismeret.
Messze vezet, de egy-egy korosztály megszólításával még olyan gigavállalatoknak is gondja van, mint amilyen a McDonald's, amelyről épp a napokban mutatták ki, hogy a millenniumi generáció esetében még a legkedveltebb 10 gyorsétterem közé sem tud bekeveredni, ami komoly kihívást jelent a jövő évekre nézve.
Emlékeznek még arra a Colgate reklámra, amelyet a rendszerváltás körül vetítettek Szabó Gyula fantasztikus narrációja mellett, de persze újra kellett szinkronizálni, mert a reklám nyelve egész egyszerűen más, mint a népmeséké, vagy a színpadi szerepeké? Na, ezért nem lehet más, irodalmi fókusszal reklámszöveget írni. A szöveg: célhoz rendelt alkalmazott művészet, amelyet persze el tud látni bárki, aki írni tud, csak ilyenkor nem íróként, költőként kell gondolkodjon, hanem copywriterként, szövegíróként. Ugyanez fordítva: a Kreatív épp most várja reklám szakmabeliek szépirodalmi verseit a költészet napjára. Kiderül ki ül fordítva a lovon!
------------
Csak egy adalék, ez már nem ide tartozik, csak mindenről eszembe jut még valami. Az említett Index cikkben épp az a Grecsó Krisztián tartja "kicsit soknak" Karafiáth szereplését, aki még borászati nyelvkurzustól a Nők Lapján át minden témában és műfajban jártas. Az a feledhetetlen reklám jut róla eszembe, amikor a sorsdöntő 11-eseket kihagyó játékosok élcelődnek a harmadik, frissen csatlakozott társukhoz, aki még szégyelli magát, de ők már túl vannak rajta.
És ez már végképp nem tartozik ide, de arról is lehetne írni pár gondolatot, hogy Beckhamnek és az Adidasnak a kihagyott tizenegyeséből is volt merszük pofátlan reklámot csinálni. Íme:
---
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot rss-en, vagy akár twitteren. Vagy látogass meg honlapunkon, vagy a Facebookon.
Utolsó kommentek