Néha nagyon mellé lehet nyúlni. Egy villanásnyi ideig jó ötletnek tűnő szlogen, vagy egy kellően át nem gondolt rájelentkezés valamilyen main stream aktualitásra borzasztóan meg tudja bosszulni magát. Mivel ezek a döntések általában tényleg ötletszerűen történnek meg, sokkal rövidebb az idő az előkészítésre, végiggondolásra.
A törekvés valahol érthető, a márkák szeretnének rácsatlakozni olyan eseményekre, amelyek éppen mindenkit foglalkoztatnak. Ezek, könnyedebb esetekben lehetnek szórakoztatóak, kedvesek, más esetekben viszont egészen morbid, kínos dolgok is kikerülhetnek a cég berkeiből. A rossz példákat a végtelenségig lehetne sorolni, de a jelenség bemutatásához elég pár közelmúltbeli eset.
A spagetti cég ezzel a vidám, szája szélét nyalogatós kis figurával gondolt megemlékezni az amerikai történelem legszomorúbb hadi eseményéről, Pearl Harbor japán lebombázásáról. A nagyközönség nem volt humoránál, volt, aki felvetette, hogy milyen huncutsággal készülhetett a cég JF Kennedy meggyilkolásának 50. évfordulójára. A cég ráadásul itt még a hirtelen ötletre sem hivatkozhat: Pearl Harbor évfordulója minden évben ugyanarra a napra esik... A márkáknak tudomásul kell venniük, hogy nem tartozik minden rájuk, nem kell mindenben részt venniük, még akkor sem, ha óriási a kísértés minden apropót valahogy megragadni és a céges kommunikáció részévé tenni. Ennek felismeréséhez csak jó ízlés kell.
Egy kávézólánc egyik Los Angeles-i üzletének személyzete Paul Walker filmszínész tragikus autóbalesete után kívánt úgy emlékezni a sztárra, hogy a borravalós küblit elnevezte Walker két legsikeresebb filmjeiről. Tipikusan ez az a helyzet, amire azt mondjuk: "akkor jó ötletnek tűnt...". A cég szóvivője persze tépi a haját, nem győz bocsánatot kérni, a feliratokat eltávolíttatni, stb. Megint csak: ízlés és kultúra kérdése, hogy az emberben megszólaljon a morális vészcsengő, mielőtt ilyen - akár jószándékú - hülyeséget csinál.
Egy másik lánc, a Sonic Drive-in egyik franchise üzletének sportfanatikus vezetője elvakult, szellemesnek gondolt üzenetet biggyesztett ki a "RedSkins" (rézbőrűek) nevű csapattal való összecsapás előtt. A vállalhatatlan üzenetet természetesen azonnal felkapta a Twitter népe, a lánc itt is kénytelen volt elhatárolódni.
Ezek a meg nem gondolt gondolatok sokszor egyéni kezdeményezés útján bukkannak föl a nagyvilágra, egy-egy túlbuzgó munkatárs munkájaként, ami aztán az egész brandre rossz fényt vet. A hírnév védelem részeként aztán már majdnem hogy hiába mondja el a hivatalos kommunikáció, hogy nem a cég álláspontjáról van szó, vagy hogy marginális esetről, esetleg független franchise partnerről van szó. Különösen nagy veszélyt jelent a real-time marketing kísértése, és az, hogy a cégek Twitter és Facebook accountjai mögött olyan, sokszor teljesen tapasztalatlan, gyorsreagálású erők ülnek, akiknek a kulturáltsági szintje, szakmai hozzáértése, vagy akár csak a morális gátjai nincsenek azon a fokon, hogy ilyen felelősségteljes, veszélyes üzemű dolgot rájuk lehetne bízni. Gyerekszobát, jó ízlést nem tud a cég utólag biztosítani. A teendő tehát már a munkaerő-felvételnél adva van, utána jönnek a céges policyk megtanítása, betartatása, a folyamatok és engedélyezési jogkörök beállítása. És a folyamatos rettegés, hogy ki mit fog eltolni legközelebb...
---
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot rss-en, vagy akár twitteren. Vagy látogass meg honlapunkon, vagy a Facebookon.
---
Utolsó kommentek