A szakmában – érthetően – mindenkit betegesen izgat, hogyan lehetne megbízhatóan mérni a közösségi médiabeli ráfordítások megtérülését. A felfokozott izgalom teljesen indokolt: brutális mennyiségű adat keletkezik, mindent mérni tudunk a felhasználók geográfiai elhelyezkedésétől a fogyasztási és kattintgatási szokásain át egészen a böngészője típusáig. Költeni is számtalan módon és pontosan mérhető mennyiségben tudunk, de a fogyasztás és a marketingköltés közötti kapcsolat felismerése már kemény diónak bizonyul. Ráadásul az online költési lehetőségek, különösen, ha a közösségi médiát vesszük alapul - túlzás nélkül - hétről hétre változnak, átalakulnak, folyamatosan egészíthetjük ki, strukturálhatjuk újra a kampánystratégiát. A nyomonkövetés, visszamérés sokszor csak bottal üti a gyors változások nyomát.
Még egy kis fanyalgás: az Amerikában felbukkanó új oldalak, szoftverek, közösségi hálózatok jelentős része rég kimegy a divatból, lepörög, mire hozzánk elérne, így egy 2010-es amerikai könyv sok tekintetben csak a levegőbe markol bele. Mindezek a nehézségek visszaköszönnek a kiadványban is, amelyben a megtérülés mérésére lényegében egyetlen képlet-variánssal találkozunk, erre is 258 oldalt kell várni, és tartalma sem különösebben nóvum. Persze már önmagában gyanús lehet, hogy a könyv bevezetése is majdnem száz oldal, melyben a közösségi média fontosságát sulykolják teljesen fölöslegesen. A szerzők végül addig-addig kerülgetik a forró kását, mire az teljesen elhűl, és olyan sokszor utalnak a könyv legbelsőbb fejezeteiben is arra, hogy „mint azt később látni fogjuk”, hogy egyre nő bennünk a gyanú: sosem fog kiderülni ebből a könyvből, hogyan mérjük a ráfordítások megtérülését.
Ez azért is roppant csalódás, mert a könyvnek csak a címe váratlanul becsapós, ugyanis minden, ami a könyvben szerepel értelmes és okos, hasznosítható gondolat a médiabevonódási keretrendszertől a befolyásolók megszólításáig és a közösségi aktivitás tölcsérig. Kicsit több gyakorlati példával, kevésbé általánosságban fogalmazó gondolatmenettel és egy más címmel hasznos kézikönyv lehetne. De csupán a leírtak alapján aligha van olyan marketing szakember, aki magabiztosabban érvelhetne a megtérülés mellett a gazdasági vezető ellenében, vagy határozottabban merne nyúlni a közösségi média marketing kampány tervezéséhez. Szomorú, hogy ennyi év után is, de mindig mindenre Hofit kell idézni: Mi 30? Hát mi mennyi?!
-----------
A hasonló témában rendezendő HVG konferencia elé ajánlva.
--------------
Ez a könyvrecenziónk a Kreatív korábbi lapszámában jelent meg eredetileg.
--------------
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot rss-en, vagy akár twitteren. Vagy Facebookon.
Utolsó kommentek