Öcsém, ha ilyen fejem lenne, zsákban hordanám! Olyan dagadt, hogy könnyebb átugrani, mint megkerülni. Nem egy matyó himzés... Olyan a lábad, mint egy őzikéé - olyan szőrös. Egy kis testkép-megszégyenítésért nekünk sem kell a szomszédba mennünk, de a vitát, ami most az angolszász világban fellángolt, érdemes figyelemmel követni. A témakör nálunk valószínűleg fel sem tűnne, gyors rákeresés után több ezer magyar nyelvű találatot kapunk az elmúlt pár hétből a bikiniszezonra való készülésről. A celebes-bulváros lapok közül megtudhatjuk azt is, hogy egy bizonyos Ada, VV Fanni, Fésűs Nelly és mások hogyan "faragják le kilóikat" a bikiniszezon előtt, és - természetesen - még nincs késő elkezdeni.
Ez a reklám verte ki a biztosítékot Nagy-Britanniában, ahol a "body shaming" (kb. kinézet-megszégyenítés, test-kigúnyolás) vörös posztónak számít. A Protein World nevű táplálékkiegészítő-fogyasztószer reklámja két hatást mindenképpen kiváltott: a számtalan panasz miatt a brit önszabályozó reklámtestület betiltotta, illetve szellemesebbnél szellemesebb mémek, sőt, hivatalos ellenreklámok is születtek. (Járulékos haszon, hogy iszonyatos ismertségnövekedéssel jár egy ilyen botrány.)
A reklám a brit tiltás után most egy gigantikus poszterrel New Yorkba, ott is természetesen a Times Square-re érkezett, a cég marketing igazgatója pedig nemes egyszerűséggel "a középső ujját" kínálta mindazoknak, akik Nagy-Britanniában petíciókat írtak alá és tiltakoztak a kampány ellen. A cég tehát nem a kifinomultságával akar bevágódni a fogyasztóknál. De a történetbe beleállt a plakáton szereplő, lélegzetelállítóan karcsú ausztrál szupermodell, Renee Somerfield is, aki a tiltakozást követően azt írta: vegán életmódja, egészség-fókusza és a rengeteg testmozgás teszi ilyenné, ezt pedig mások is elérhetik. Kajánul hozzátette, hogy a gúnyolódó ellenkampány is body shaming...
Eközben a divatvilág egy másik megközelítést ünnepel, amint arról a 444 is beszámolt: a People magazin egy súlyosan elhízott szupermodellt tett júniusi címlapjára, alátámasztva azt, hogy a szépség belülről fakad, és a fontos az, hogy mindenki önmagával legyen elégedett, a saját testével boldog. Ez az ügy is sok kritikai hangot váltott ki, mondván, hogy a - kóros - elhízás nem pusztán esztétikai kérdés, hanem sokkal inkább egészségügyi, és nem kéne olyan "modellt" mutatni, amely felmenti az embereket az egészséges életmódra való törekvés alól.
A duci szupermodell rákerült természetesen az ellenkampányra is, szóval mindenki megtalálja a kedvére valót.
A testképpel kapcsolatos önértékelési zavarok, illetve a média felelősségének kérdése elég régóta velünk van, és nagy a valószínűsége annak, hogy jó ideig nem is jut nyugvópontra. A pozitív és/vagy irigylésre méltó példák címlapra emelésére elementáris és kölcsönös igénye van mind a médiának, mind a fogyasztóknak. Annak a tudatosítása viszont tényleg fontos, hogy bizonyos bombanők és ellenállhatatlan férfiak profi megjelenítése mögött egy teljes stáb dogozik, ideértve a képszerkesztő-gurukat is. Illetve, hogy a megszégyenítés, lelki terror elfogadhatatlan és - szó szerint - életveszélyes, ahogy azt egyébként a most futó hazai reklámsorozat is mutatja.
Hogy ne járjunk úgy, mint Ali G a duci sráccal:
---
ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.
Utolsó kommentek