Gábor Zsazsa 100. életévébe lépett, ez a "hír" vezette pár órán keresztül a nemzetközi és persze hazai hírportálok címlapját. Zsazsa továbbra is a leghíresebb élő magyar, azzal együtt, hogy pont egy éve vezeti a tekintélyes Deathlist.net celebritások várható halálát valószínűsítő listát. A vele kapcsolatos hírek mindenhol közérdeklődésre tartanak számot, még akkor is, ha - érthető okokból - most már leginkább csak pszeudó-, vagy tragikus hírek látnak róla napvilágot. Mindez azonban gyönyörűen alátámasztja világhíres krédóját: "mindegy, hogy mit, csak beszéljenek rólam".
Zsazsa egyike a legelső világsztároknak, akik attól híresek, hogy híresek. Ha így tetszik, bizony Paris Hilton, vagy Kim Kardashian is Zsazsa köpönyegéből bújt elő, hazai viszonyok között Berki Krisztián, vagy Zimány Linda neve ködlik fel hasonló okokból.
Az üzleti kommunikációban is váratlanul sokszor kerül elő a zsazsai ars poetica kérdése. Sokszor maguk a cégvezetők is úgy érzik, a negatív reklám is reklám. Olyan ügyfelünk is akadt, aki egy krízishelyzet kellős közepén kajánul megjegyezte : "az idei évre terveztük az országos ismertség megszerzését, ami sikerült is, igaz, nem pont így akartuk..." . Kétségtelen tehát, hogy az ingyen, könnyen jövő publicitás segíthet például a márkaismertség növelésében, vagy még sokkal inkább a felidézhetőség megtartásában. Zsazsa és más celebek esetében is inkább erről van szó: a fogyasztók fejében a márkanév lista tetejének közelében maradni, lényegében mindegy, milyen áron.
Ugyanakkor kénytelenek vagyunk árnyalni a Gábor Zsazsa-féle örökigazság alkalmazhatóságát. Az ismertség megszerzése, fenntartása mellett ugyanis döntően befolyásolja a márkaérték "összegét", hogy milyen képek, milyen asszociációk tartoznak a márkához a fogyasztók, a célcsoportok fejében. A celebvilágban persze sokszor igaz, hogy a negatív hír, a botrány is sokkal jobb, mintha elhallgatnák az ember nevét. A felejtés ebben a körben egyenlő a megszűnéssel. (Ha nem ismernek, nem vagy.)
A botrányhőssé válás, az irritáló hírek folyamatos szállítása devalválja a márka értékét, amit egy idő után az ismertség növekedése sem tud kompenzálni. Még árnyaltabb a kép a cégek, az üzleti márkák esetében, ahol ugyancsak könnyű negatív publicitást "kiharcolni", de a rossz hírek nemhogy nem segítik a megtérülést, egyenesen romba dönthetik a vállalkozást, például a hanyatt homlok menekülő részvényeseknek köszönhetően. A negatív spirálból pedig döbbenetesen nehéz kikerülni, magyar és világcelebek egész sorát hozhatnák példának BB Évitől Charlie Sheenig. (Valószínűleg még sohasem voltak ilyen közel leírva egymáshoz... )
Trash sztárként tehát keresni a bármi áron való publicitást, mindegy, hogy mit, csak beszéljenek rólunk. De a nagyobb üzleti értékkel bíró sztárok és üzleti márkák esetében mi továbbra is a teljesítmény fokozása és a krízisek elkerülése mellett tesszük le a voksunkat.
---
Ha érdekelnek a kríziskommunikáció hírei, iratkozz fel a Spindoc Kríziskommunikációs Hírlevélre itt
Utolsó kommentek