Durván kiverte a biztosítékot egy mosószer-tabletta reklám. A Qiaobi mosószermárka kínai hirdetésében egy kínai lány a hozzá közeledő fekete fiút nemes egyszerűséggel belegyömöszöli a mosógépbe, miután a szájába tesz egyet a mosószer tabletták közül.
A mosás után a lány kellemes meglepetésére a srácnak nem csak a pólója lesz ragyogóan tiszta, de ő maga is megszűnik feketének lenni és sármos kínai fiúvá változik. Aki nem hisz nekünk, higgyen a szemének:
A reklámot az idei év eddigi legrasszistább reklámjának kiáltották ki a Twitteren, és a márka is bocsánatot kért, reményét fejezve ki, hogy nem magyaráznak bele a reklámba semmi olyat, amit nem volt szándékukban üzenni. A Qiaobi szlogenje ez: a változás a Qiaobival kezdődik. Kétségtelenül erősíti a reklám-üzenetet.
A magyarázhatatlan mellényúlás egyébként nem példa nélküli. Itt van például egy thai kozmetikum hirdetés esete, amely szintén felhördülést váltott ki.
A Seoul Secret nevű thai kozmetikai cég bőrfehérítő terméket reklámozó szpotjában azt hangsúlyozta, hogy a győztesek fehérek. A kisfilmben két gyönyörű modell közül az egyik hirtelen feketévé és szomorúvá válik, de később visszakapja hamvas fehér bőrét. A rasszista felhangú reklámot a cég visszavonta és azt állította, hogy a megjelenés, ápoltság fontosságára akarta felhívni a figyelmet. Thaiföldön az arcszín árnyalata kulcsfontosságú kérdés; a magasabb társadalmi osztályok tagjainak képviselői általában világosabb bőrűek.
A rasszizmus vádja ugyanakkor vékony jeget jelent. Sokszor szándékosan kötnek bele egyébként ártatlan kampányokba is a rasszista bélyeg rásütésével. A Gap-et egy GapKids plakáton szereplő lány miatt érte támadás. A képen egy színes bőrű kislány fejére támaszkodva áll egy nagyobb, fehér lány, míg másik kettő tornagyakorlatokat mutat be. A kritikusok szerint a fekete lányt egyszerű könyöktámaszként lehet használni a Gap szerint. A cég bocsánatot kért azoktól, akik a plakát üzenetét félreértették, de a képet nem szedték le a netről. Annál is kevésbé, mert a plakát egy tévéklip része, amiből egyértelműen átjön, hogy az üzenetnek semmi köze sincs ahhoz, amit a kritikusok bele akartak magyarázni.
Szomorú, vagy sem, de a világ legrasszistábbnak kikiáltott hirdetése a világ egyik legviccesebb reklámjából merített ihletet. A Samsung korszakos mosogép reklámján viszont legfeljebb a PETA állatvédő szervezet akadhatna ki:
---
ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.
Utolsó kommentek