Ötmillió dolláros per elé néz a Starbucks Amerikában - a perközösséghez ráadásul bárki csatlakozhat, aki a közelmúltban jegeskávét vásárolt a kávézó láncnál. Alighanem sokakat érint tehát a kártérítés lehetőség. A per tárgya triviális: a panaszosok szerint a Starbucks jegeskávéiban túl nagy a jég aránya és kevés benne a kávé. Mondhatnánk, hogy ez ízlés dolga, de a fogyasztók előszeretettel leplezik le a nagy láncokat különböző összeesküvés elméletek alapján.
A lebuktatásnak és a kártérítés, vagy csak bajkeverés reményében történő pereskedésnek is nagy hagyománya van az Egyesült Államokban, még nincs két hónapja annak sem, hogy ugyancsak a Starbucks-ot perelte két szerencselovag, akik szerint a tejeskávé nem elég nagy a bögréhez képest.
Ennek a leleplezésnek esett áldozatul a Costa Coffee is Nagy-Britanniában, ahol egy építőmunkás és csapata készített gyorsan fogyasztható kisfilmet a méretekkel trükköző kávéláncról.
Mi magunk is foglalkoztunk vele, hogy az óriás márkák kínos helyzetbe kerülhetnek, ha ilyen könnyen érthető, egyetlen mobiltelefonnal elkészíthető lejárató anyagok keringenek a világhálón. Persze, a Starbucksnak akadhatnak fejfájósabb ügyei is, de elbagatellizálni ezeket a kis színes híreket sem lehet. A cégek kríziskommunikációs stratégiája magától értetődően kiterjed a közösségi média folyamatos monitorozására, moderálására, válaszadásra is.
De az igazságot mindig nehezebb - de legalábbis körülményesebb - elmagyarázni, mint a szenzációhajhász vírusvideókat, képeket befogadni. A Costa is érdemben reagált a fenti leleplező videóra, mondván, élelmiszerbiztonsági okokból tilos csurig tölteni a pohárbögrét, amire ráadásul még fedelet is kell pattintani, így hiába öntik át látványosan a közepes pohár tartalmát a kisebb pohárba, a peremet elérő forró ital nem adható ki a pulton. A munkásember által hiányolt 30 penny különbség is megvan; aki jár ilyen kávézókba, az tudja, hogy a közepes és nagyobb kávékba két eszpresszó megy bele, míg a kicsibe csak egy és máris megvan a különbség.
Ugyanakkor ezt frappánsan elmagyarázni négy-öt körülményes mondat szükségeltetik, a videót meg elég csak hátradőlve nézni és kárörömmel továbbosztani. (Erre utal mottónk is egyébként: "A hazugság már félig megkerülte a Földet, amikor az igazság még csak a cipőjét fűzi".)
A leghálásabb konteós téma a sápadtan szomorkodó, nyomott hamburgerek és a büszkén duzzadó reklámképeik egymás mellé rendezgetése. Ezzel kapcsolatban a McDonald's vette fel a kesztyűt és bemutatta, hogy a képeken teljesen átlagos, étteremláncba készült szendvicsek szerepelnek, csak a fotókat díszítik kissé... Ezt az összeesküvés-elméleteket leleplező kanadai videósorozatot egyébként a jó válaszreakciók közé sorolják a kommunikációs szakértők.
Persze ez sem fog mindenkit meggyőzni, de talán nem is kell. A jegeskávé ügyben pedig az amerikai bíróságnak kell lenyelnie a keserű pirulát.
---
Ha érdekelnek a kríziskommunikáció hírei, iratkozz fel máris a Spindoc Kríziskommunikációs Hírlevélre itt
Utolsó kommentek