Sokaknak az lehet a benyomása, a postát - és egyébként valamennyi csomagküldő szolgáltatót - legalább annyira váratlanul éri a karácsonyi csomagáradat, mint a Főkefét a téli hószállingózás. A megnövekedett igénybevétel újra és újra kikezdi a rendszert , mintha nem lenne minden évben karácsony, vagy újabban akár black friday is. Az online csekkbefizető, online vásárló, emailt használó, vagyis a postákat nagy ívben kikerülő nagyközönség karácsonykor csodálkozik rá, hogy a postai szolgáltatás egyáltalán még létezik, mint ahogy, a jelek szerint a posta is ilyenkor csodálkozik rá,, hogy a fenti nagyközönség is létezik. A nagy egymásratalálásból viszont nem egy csodálatos barátság kezdete bontakozik ki, hanem súlyos káosz.
Tulajdonképpen nehezen felfogható, hogy ennyire jól tudhatóan, pontosan előrejelezhetően szezonális szolgáltatás miért nem oldható meg megfelelő kapacitástervezéssel. De ne gondoljuk, hogy ez csak Magyarországon probléma. A világ amúgy jólszervezett, jóléti országaiban is minden karácsonyi szezonban botrány van a kiszállítás pontatlanságából, tervezhetetlenségéből. Nyilván mindenki azt szeretné, ha karácsony napjához a lehető legközelebb érjen oda az ajándék, ez a szűk keresztmetszet viszont eldugítja a rendszert, nincs az a szállítóeszköz és emberállomány, amivel ez jól menedzselhető lenne. A legjobb kapacitástervezést sem lehet úgy felépíteni, hogy az év két-három hetében sokkal több autó és képzett munkaerő álljon rendelkezésre, mint amennyit aztán az év többi 49 hetében racionálisan használni tudnának.
A nagy szállítók pedig kétszeres présben vannak, ma már nem csak a káosz okozta reputációs veszteség és az ügyfélreklamációk miatti kríziskommunikációt kell kezelniük valahogy, de morcosak azok a nagy megrendelők is (például a Walmart), amelyek már előzetesen nagy kárpótlási ajándékokat ajánlanak fel mindazoknak, akiknek késést szenved a csomagjuk.
Ide tartozik, hogy az évenkénti, szezonális összeomlás mellett is a szállító cégek piaca - legalábbis Nyugaton - annyira telített, hogy öldöklő konkurenciaharcot folytatnak egymás ellen a legnagyobbak, a Fedex, a DHL, a UPS. Kifejezetten elterjedt a zrikáló, gúnyos ellenreklámok forgatása, és ha valaki nagyobbat hibázik a többieknél, számíthat arra, hogy a riválisoktól is megkapja a maga kokiját és sallerét.
---
ha érdekel a kríziskommunikáció, ne felejts el feliratkozni a Spindoc Kríziskommunikációs eMagazinra itt. Kéthetente jön is az új kiadvány.
Utolsó kommentek